Predblagdanske gužve u trgovačkim centrima ne jenjavaju. Procjene o ukupnoj božićnoj potrošnji ove se godine razlikuju. Dok jedni govore o 2,5 milijarde eura, drugi procjenjuju da bi se moglo potrošiti i do 3,5 milijarde. Predstavnik malih trgovaca u HUP Mirko Budimir kaže da je realno očekivati rast, ali umjeren
'Već nekoliko godina zaredom u predblagdanskom razdoblju bilježimo veću potrošnju. Ona se u pravilu kreće oko deset posto više nego prethodne godine. Ako uzmemo u obzir da su i dohoci rasli oko deset posto, isto možemo očekivati i od blagdanske potrošnje', rekao je Mirko Budimir za Dnevnik HTV-a.
Kolika će točno biti ukupna brojka, dodaje, teško je precizno prognozirati, ali se okvirno može uzeti prošlogodišnja potrošnja i na nju dodati oko deset posto. U javnosti se često pojavljuje dojam da trgovci uoči Božića dižu cijene, no Budimir takve tvrdnje odbacuje.
'To je više percepcija i narativ nego stvarnost. Ako govorimo o božićnoj košarici, trgovci nemaju puno prostora za dizanje cijena', ističe. Podsjeća da u Hrvatskoj postoji oko 100 proizvoda s ograničenim cijenama, koje trgovci smiju prodavati isključivo po propisanim iznosima.
'Oko 80 posto tih proizvoda nalazi se upravo u božićnoj košarici', kaže Budimir.
Kad je riječ o jajima, Budimir naglašava da su ona već dvije godine na ograničenoj cijeni, pa trgovci ne mogu utjecati na njihovo poskupljenje. Slično je i s određenim vrstama ribe koje su obuhvaćene mjerama ograničenja cijena.
'Ako govorimo o bakalaru, tu je situacija drukčija. Hrvatska ga uvozi u velikim količinama, a cijenu diktiraju proizvođači koji imaju tržišne viškove. Trgovci tu cijenu moraju prihvatiti', objašnjava.
Velike gužve u trgovačkim centrima očekuju se i sutra, ali ni time blagdanska kupnja ne završava. Nakon Božića slijedi još jedan val – zimska sezonska sniženja, koja će dodatno privući kupce u trgovine.