PROJECT 3 MOBILITY

Prvi rok probijen: Iz Rimčeve tvrtke otkrili što je s projektom robotaksija

12.06.2023 u 17:44

Bionic
Reading

Mate Rimac je velika zvijezda hrvatskog privrednog razvoja, naročito ako se u obzir uzmu najave i očekivanja poslovnih uspjeha koje tek namjerava realizirati. No čekanje na te pothvate je s vremenom počelo izazivati stanovitu napetost u javnosti. O projektu robotaksija i drugim poslovima njegove tvrtke Deutsche Welle razgovarao je sa samim Rimcem i vodećim menadžerom tvrtke Project 3 Mobility zadužene za projekt robotaksija

Skeptici izražavaju sumnju u pogledu njegova projekta inoviranja tzv. robotaksija – autonomnih vozila koja bi bez vozača trebala do kraja 2025. godine započeti s prevoženjem putnika u Zagrebu. Prije nekoliko dana Europska komisija odobrila je Hrvatskoj isplatu javne subvencije, u iznosu od 179,5 milijuna eura, Rimčevoj firmi za taj projekt.

Osim sumnje u pravovremenu provedbu projekta robotaksi, neki mediji doveli su u pitanje i šire poslovanje istog poduzetnika, npr. kad je riječ o proizvodnji Nevere, superbrzog vozila na električni pogon, i ekskluzivnog produkta kompanije Rimac Automobili. Na sve to se nadovezala vijest o tome da Mate Rimac ulazi u nekretninski biznis u Dubaiju, zajedno s brendom Bugatti čiji je inače partner i suvlasnik u okviru firme Bugatti Rimac.

'Ljudi ovdje stvarno mogu uživati u svom uspjehu i bogatstvu, to je ono što mi se sviđa kod Dubaija', kazao je tom prigodom Rimac, objašnjavajući da u nekim gradovima Europe 'bacaju rajčice na luksuzne automobile'.

Rimca je Deutsche Welle upitao o tekućim poslovima, najprije u vezi sa zagrebačkim robotaksijima, zatim i o indikativnoj divezifikaciji poslovanja, te o medijskim kritikama o njegovu biznisu. Mate Rimac je odlučio odgovoriti s kraja tog niza pitanja, dok je temu razvojne dinamike projekta robotaksija ostavio direktoru za to nadležne zasebne tvrtke.

Prvo su, piše Deutsche Welle, tako čuli tumačenje odnosa s Bugattijem, razvedeno po više zasebnih poslovnih rukavaca koji, međutim, 'nemaju veze s poslovanjem Project 3 Mobilityja', poduzeća koje razvija projekt robotaksija. 'Takve suradnje Bugattija i drugih tvrtki traju već desetljećima i nikad nikome nisu bile sporne – dok se hrvatski mediji i javnost ne uključe', dodao je Rimac, osvrnuvši se u sličnom tonu i na ostala svoja poduzeća. 'No u hrvatskim medijima postoji tendencija stavljanja poslovanja različitih tvrtki i pojedinaca u isti koš te slobodne interpretacije informacija i iskrivljavanja činjenica', smatra Rimac.

Nedavno je potaknua i medijska rasprava o jednom nepotpunom godišnjem financijskom izvještaju Rimac Automobila. Naime, ovlaštena državna agencija Fina objavila je da se ustvari zbog pogreške njezinih službenika stvorilo uvjerenje o Rimčevu zatajivanju podataka koji su navodno ipak bili predani. 'Naravno, postoje i oni koji očekuju da pokažemo potpisane ugovore, uplate na naše račune i krvna zrnca naših kupaca', rekao je Rimac.

  • +5
Mate Rimac Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl/PIXSELL

'Takav pothvat ne postoji nigdje u svijetu'

Razgovaralo se i o projektu robotaksija. Primjerice, po ranije objavljenoj dinamici projekta, dosad je već trebao biti izgrađen tzv. Centar mobilnosti, odnosno terminal dotičnih taksija bez vozača – njima bi zapravo upravljala umjetna inteligencija. Također, bilo bio dobro znati kasni li još nešto ili će svi rokovi ipak biti ostvareni prema planu.

Marko Pejković, vodeći menadžer tvrtke Project 3 Mobility, kazao je za Deutsche Welle da se tek navedeno odobrenje financijskih sredstava EK-a smatra početkom glavnih projektnih aktivnosti. On napominje da se projekt sastoji od tri temeljne komponente koje se razvijaju paralelno: autonomno električno vozilo, specijalizirana infrastruktura, te platforma za upravljanje kompletnom uslugom.

'Projekt napreduje u sve tri ključne komponente i u svim elementima koji su dogovoreni kroz Nacionalni plan oporavka i otpornosti. Najvažniji i završni segment kompletnog projekta, kao što je i navedeno u rokovima na koje se referirate, je pokretanje komercijalne usluge za korisnike u 2025. godini', rekao je Pejković za Deutsche Welle, dodajući da se radi o pothvatu kakav ne postoji kao takav nigdje u svijetu.

Odustaju od lokacije kod Save

Jer, ovdje se cjelokupni pripadajući 'ekosustav' razvija od nule, sa svim neophodnim komponentama i fazama. 'Stoga postoji mogućnost pomicanja nekog od brojnih koraka u realizaciji projekta, s time da fokus na zadržavanju krajnjeg roka početka pružanja usluge korisnicima ostaje nepromijenjen. Što se tiče Centra mobilnosti kao jednog od elemenata projekta, gradnja mu je inicijalno bila planirana u blizini Jadranskog mosta, no nakon detaljne analize, uvidjeli smo da to nije najpogodnija lokacija. To je i glavni razlog zašto se nismo javili na javni natječaj Grada Zagreb za tu lokaciju', naveli su iz tvrtke.

Prvi čovjek Project 3 Mobilityja ističe da pritom cijene suradnju s Gradom Zagrebom, i očekuju jednako kvalitetan odnos u nastavku projekta. 'Dodatno, u sklopu projekta uskoro kreće i izgradnja tvornice za velikoserijsku proizvodnju autonomnih električnih vozila. Time se Hrvatsku stavlja na mapu razvoja ključnih tehnologija budućnosti koje će donijeti brojne koristi i čine značajan napredak Hrvatske u smjeru zelenih i digitalnih tehnologija', izjavio je Pejković za Deutsche Welle.