uspješna priča iz hrvatske

Njegova tvrtka broji oko 200 klijenata iz raznih sektora: Stranci su oduševljeni Hrvatskom

31.01.2024 u 09:36

Bionic
Reading

Koliko bi vam kao poduzetniku značilo to da se možete fokusirati samo na razvoj proizvoda i prodaju dok sve ostalo – vođenje ureda, knjigovodstvo, marketing, internetsku prodaju i logistiku – odrađuje netko drugi? Sigurno jako, jako puno. A upravo to nudi tvrtka Fontana preko svojih brendova Virtual Office, Warehouse i 3PL. Njezin osnivač i direktor Matija Fontana objasnio nam je zbog čega se fokusirao na pomoć malim i srednjim tvrtkama, kako domaćim, tako i stranim, oko pokretanja poslovanja i razvoja biznisa

Tvrtka Fontana posluje od 2015. godine. Krenula je s nuđenjem usluga poslovnog savjetovanja i cjelokupne organizacije poslovanja (virtualni uredi i poslovni prostori, knjigovodstvo, marketing i sl.) objedinjenim u brend Virtual Office Croatia.

Zatim se priča proširila brendovima Warehouse i 3PL, fokusiranima na e-commerce, fulfillment (kompletna obrada i ispunjavanje maloprodajnih narudžbi) i logistiku.

Fontana trenutačno broji oko 200 aktivnih klijenata iz raznih sektora.

Krenuli ste s brendom Virtual Office. Kako ste došli na tu ideju?

Cijeli koncept nastao je davnih dana. Rodom sam iz Istre i, otkad znam za sebe, u nekom sam poslu. Uvijek sam bio pun ideja (smijeh). Svoju prvu tvrtku osnovao sam kad sam bio na trećoj godini studija na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Otvorio sam fornetarnicu pored zgrade fakulteta. Digao bih se u četiri ujutro, ispekao bih i prodavao fornete i nakon toga išao na predavanja. To su bili moji poduzetnički počeci. Koncept virtualnog ureda rodio se dok sam bio doma za Božić u Istri, 2015. godine. Shvatio sam da je ta domena slobodna na internetu, kupio sam je i krenuo.

Fokusirani ste na pomoć malim i srednjim tvrtkama. Je li vas na to motiviralo ono što ste sami iskusili na počecima kao mali poduzetnik?

Apsolutno. Svi žele imati što fleksibilnije i jednostavnije poslovanje na početku. To je ono što im nudimo. Omogućujemo malim firmama da izgledaju kao da su veće kompanije. To je samo dio priče o brendu Virtual Office. Drugi se odnosi na pomoć u pokretanju posla stranim poduzetnicima u Hrvatskoj. Imamo, između ostalih, klijente iz Japana, Indije i SAD-a.

Prevladavajući narativ je da Hrvatska nije prijateljsko okruženje za poduzetničke inicijative. Što kažu vaši strani klijenti?

Iznenadit ćete se. Velika većina njih oduševljena je onim što nudi Hrvatska. Ne znam jeste li znali, ali nedavno je jedno relevantno istraživanje pokazalo da bi čak 90 posto investitora iz Njemačke ponovno uložilo u Hrvatsku. Manji postotak se požalio na ono što im je problem i u Njemačkoj - manjak radne snage i veliki troškovi plaća. Naš klijent iz Indije pokušao je pokrenuti biznis u Velikoj Britaniji i Francuskoj. Za Britaniju je rekao da vam treba gomila novca da biste uopće došli na to tržište, a iz Francuske je doslovno pobjegao zbog birokratskih zavrzlama. Tako da se oduševio Hrvatskom, za koju kaže da ima dobre zakone i da je vrlo lako pokrenuti posao ovdje. To je iskustvo svih naših klijenata koji nisu vezani za građevinu i turizam. U tom dijelu imaju poteškoća s građevinskim dozvolama, pronalaskom jeftinih zemljišta i ostalim.

Znači, kod nas sve ide glatko kad je riječ o pokretanju biznisa?

Ima jedan problem koji nas košta dosta vremena. Banke su nefleksibilne i jako nam puno vremena oduzimaju u provjeri naših klijenata. Oni koji dođu u Hrvatsku de facto mogu otvoriti tvrtku u nekoliko dana, ali se velika barijera pojavljuje kad trebaju otvoriti račun u banci i, nažalost, klijenti više puta radi toga moraju doći u Hrvatsku. Međutim nije to problem samo kod nas, već i u ostalim zemljama.

Kakve sve usluge konkretno nudite preko Virtual Officea svojim klijentima?

Nudimo one stop shop uslugu za pokretanje poslovanja. Za 50 do 100 eura mjesečno malim poduzetnicima pružamo izgled velike firme. Imamo prostor za sastanke, knjigovodstvo, virtualnu tajnicu i ostalo. Što god naš klijent zamisli, mi ćemo ga brendirati tako da izgleda kao tvrtka koja ima 50-100 zaposlenika. U drugom segmentu, kao što sam već rekao, nudimo usluge stranim tvrtkama koje žele ući na tržište Hrvatske ili preko Hrvatske na tržište Europske unije. Obično takvi poduzetnici imaju poslove koji ne traže njihovu fizičku prisutnost u Hrvatskoj. Primjerice, imamo klijente iz Japana koji su došli u Hrvatsku samo zbog Mate Rimca. Zaljubljenici su u stare automobile i rade konverziju oldtajmera u električna vozila, a mi ih zastupamo u Hrvatskoj.

S vremenom ste proširili poslovanje u smjeru e-commercea, skladištenja i logistike kroz brendove Warehouse i najnoviju uslugu 3PL. Što vas je ponukalo na to?

Imali smo veliki web shop iz Slovenije kao klijenta. Za njih smo radili povrate paketa za cijelu Hrvatsku. Na osnovi toga shvatili smo da na tržištu ne postoji nijedna tvrtka koja pokriva sve od pomoći pri ulasku na tržište pa do mikrologistike, odnosno 3PL-a. Pojam 3PL ili third-party logistics odnosi se na outsourcing logističkih procesa e-trgovine tvrtki treće strane, uključujući upravljanje inventarom, skladištenje i isporuku. Naprimjer, imamo ugovore sa svim velikim dostavnim tvrtkama, DPD-om, GLS-om i UPS-om, a na osnovi velikog broja klijenata, imamo i niže cijene dostave. Imamo dobru suradnju i sa tvrtkom Locodels. Locodels je tvrtka kćer Hrvatske pošte specijalizirana za dostave istog dana na urbanom i gradskom području. Tako da klijenti preko nas imaju niže troškove slanja paketa. Na tome ne zarađujemo, već na uslugama skladištenja robe, pakiranja, cross-dockinga... Imamo jako puno klijenata koji koriste i Virtual Office i naše usluge e-commercea, odnosno mikrologistike.

U sklopu širenja poslovanja na 3PL otvorili ste i veliko skladište u Zaprešiću.

Da, to je velik iskorak za nas. Morat ćemo značajno povećati broj ljudi. Donedavno nas je u tvrtki bilo četvero, petero, sad smo na devetero, a do sredine travnja bit će nas više od desetero. Skladište u Zaprešiću ima 2000 metara kvadratnih, a sa montažnim objektom kojega imamo u planu izgraditi kapacitet bi bio preko 4000 paletnih mjesta. Dvije godine smo tražili dobru lokaciju, a takvih skladišta nema u Zagrebu. Uz to u suradnji s Combisom radimo na digitalizaciji kompletnog poslovanja. Nadam se da ćemo 60 posto te investicije pokriti iz fondova EU-a jer smo se prijavili za vaučer za digitalizaciju Ministarstva regionalnog razvoja i fondova EU-a.

Koji su najveći benefiti za tvrtke što koriste vašu uslugu Warehousea i 3PL-a? Koliko im je to jeftinije nego da imaju svoje skladište i logistiku?

Morate shvatiti da mi nismo obično skladište. Stvarno možemo pomoći u razvoju poslovanja, ali idemo pojednostaviti stvar do kraja. Bili vi velika ili mala tvrtka, imali potrebu za jednom ili 200 paleta, kod nas plaćate isključivo to koliko usluga koristite. Našim klijentima outsourcamo mikrologističko skladište. Oni se ne brinu o papirima, raznim atestima, zaštiti na radu i ne pregovaraju s dostavnim službama. Matematika pokazuje da korištenjem naših usluga tvrtka može uštedjeti od 60 do 70 posto u usporedbi s time da ima vlastito skladište i logistiku. To se isplati svima osim velikim kompanijama, kao što su Zagrebačka pivovara, Dukat ili Ledo, koje imaju ogromnu proizvodnju. Svima ostalima koji se bave nekom vrstom maloprodaje i veleprodaje ili su manji proizvođači kojima treba usluga logistike više se isplati naš koncept. Čak i da su na nuli što se tiče troškova, mi ih oslobađamo svega onoga što ide s skladištenjem robe. Ne moraju se brinuti oko zaposlenika, je li se pokvario viličar ili netko nije došao na posao.

Trenutno imate i manje skladište u Zagrebu. Hoćete li ga zadržati ili se sve seli u Zaprešić?

Zadržat ćemo ga. Ta je lokacija od 300 kvadrata gotovo u centru Zagreba. Odlična je za naše klijente web shopove jer im Zagreb čini 50 posto domaćeg tržišta. Ondje imaju preuzimanje i vraćanje paketa bez troškova dostave. Uz to smo u pregovorima s nekoliko klijenata koji će u suradnji s nama preko Wolta i Glova raditi same day delivery.

Jeste li otvoreni za ulazak investitora u tvrtku? Sigurno bi vam dobro došla financijska injekcija.

Imali smo nekoliko ponuda, i to velikih međunarodnih korporacija, za kupnju firme. Ali to me sad ne zanima. Ideja nam je razvijati naše usluge i prilagođavati se potrebama na tržištu. Vidjet ćemo kamo će nas to odvesti. Možda su Ljubljana ili Beograd naša nova stanica.

I za kraj... Što vidite kao najveće rizike za svoje poslovanje?

Mala smo tvrtka koja mora prije svega paziti na likvidnost. Generalno, ovo je tržište koje ima ogroman potencijal. U Kini trgovina preko interneta ima 50 posto udjela na tržištu, u SAD-u je na 20 posto, u Velikoj Britaniji na 15, a u Hrvatskoj je na oko 10 posto. Rizika u tom segmentu nema jer je potreba sve veća. Onaj što je najveći rizik su crni labudovi - eskalacija rata u Ukrajini, sukoba na Bliskom istoku ili nova pandemija. To je nešto na što ne možemo utjecati.

Prilog je napravljen u produkciji Tnative tima tportala u skladu s najvišim profesionalnim standardima te u suradnji s Fontana d.o.o.