teška situacija

Crni dani pred naftašima: U jesen možda ostanemo bez goriva. Vlada mora reagirati, inače prijete otkazi!

03.06.2022 u 16:07

Bionic
Reading

Vijest da će cijene dizela i benzina od idućeg tjedna bitno rasti uzburkale su mnoge duhove, a na posao je krenula i Vlada iz koje su obećali da će u ponedjeljak predstaviti novi set mjera kojim bi se zauzdao rast cijena benzina i dizela. Ponedjeljak je idealan dan za to jer u nedjelju istječu postojeće mjere po kojima je ograničena marža trgovcima uz privremeno smanjenje trošarina

Vladimir Kuzmić, član uprave Petrola i Croduxa, za tportal je pojasnio kako je razlog poskupljenja koje nas sasvim sigurno čeka idući tjedan uvođenje novih sankcija Rusiji kojima se zabranjuje uvoz nafte tankerima.

'Poskupljenje je po uvođenju embarga bilo je i očekivano, sklapalo se puno novih ugovora i moglo bi se dogoditi da rafinerije padnu u probleme jer neće imati odakle nadomjestiti naftu koja se uvozila iz Rusije. Postoji strah da neće biti dovoljno nafte', kaže nam Kuzmić.

Protekla dva tjedna cijena nafte su se stabilizirale. Ostale su na visokim razinama, ali su barem bile stabilne, a sada smo opet u situaciji kada one mogu ići u samo jednom smjeru - prema gore. Kakve će to posljedice ostaviti po naftnu industriju, a kakve potrošače, pitamo sugovornika.

On kaže kako je jasno da su posljedice po potrošače poražavajuće jer su cijene goriva već oko ili na više od dva eura kao i ostatku EU-a, pri čemu se mi s razinom kupovne moći ne može mjeriti sa zemljama poput Francuske ili Njemačke.

'Što se industrije tiče, mišljenje je da mi sada jako puno zarađujemo što nije točno. Naše marže su fiksirane na 75 lipa, od toga treba odbiti tri do četiri lipe naknade za biogoriva, sve naše troškove i plaće radnicima. Cijene goriva enormno rastu, rastu i naši troškovi. Mislim da Vlada još ima 40-ak lipa 'prostora' po litri goriva do minimalne EU trošarine i pri tome državni proračun ne gubi jer na PDV-u istovremeno ubire enormne iznose', poručuje Kuzmić.

On misli da bi trebalo krenuti u smjeru subvencioniranja prijevoznika kako bi se zaštitilo građane od sve jačeg udara inflacije na cijene prijevoza dok bi pogrešan korak bilo zamrzavanje cijena ususret turističke sezone jer bi tako zapravo naftne kompanije subvencionirale strance koji bi rado došli natočiti jeftinije gorivo u Hrvatsku kao što to sada Talijani rade po Sloveniji. Kao jedna od mjera, dodaje Kuzmić spominjalo se i mijenjanje obračunskog modela za goriva, koji je sada na tjednoj bazi.

Kako je naftna burzovna roba to bi također moglo dovesti do neželjenih komplikacija te bi bilo potencijalno opasno mijenjati model koji se pokazao kao dobar i čiji je obračunski horizont jedan tjedan. 'U ovoj situaciji sve je moguće, 30 godina sam u naftnom biznisu i ovakve se stvari nisu nikad događale. Moguće je da u jesen bude manjka naftnih proizvoda jer je već u travnju bilo kritično u nabavi', zaključuje Kuzmić.

  • +11
Zagreb: Gužve na benzinskim postajama Izvor: Pixsell / Autor: Luka Stanzl/PIXSELL

Za razliku od velikih kompanija poput Petrola ili Ine u puno su gorem položaju mali trgovci. Vlasnik jednog manjeg lanca benzinskih postaja koji je pristao razgovarati s tportalom pod uvjetom da mu ne otkrivamo ime, kaže da ako Vlada krene u novo rezanje marži ili zamrzavanje cijena goriva može poslati ljude na burzu rada.

'Nakon što se doznalo da će cijene goriva poskupjeti idući tjedan, a mogle bi poskupjeti i više od najavljenog, ljudi su navalili na benzinske. Samo danas sam imao tri puta veći promet nego prošli petak. Puknut će logistički lanci, idemo u turističku sezonu kad bi nešto valjda trebali nešto i zaraditi', kaže nam sugovornik i pita se:

'Zašto se uvijek intervenira u cijene goriva, zašto se ne zamrzavaju cijene ulja ili brašna? Da se sve pusti tržištu situacija bi se normalizirala kroz nekoliko tjedana, a ovako smo u velikoj neizvjesnosti i događa se opća panika koji opskrbi lanac ne može pokriti'.