KONKURENCIJA NA CESTI

Mali prijevoznici bi autobusne linije dali na javni natječaj

05.11.2012 u 16:33

Bionic
Reading

Sjednica Strukovne skupine cestovnog putničkog prometa HGK Osijek trebala je danas raspravljati o povećanju konkurentnosti prijevozničkih tvrtki, ali na vidjelo je izašlo mnogo njihovih višegodišnjih problema. Prema potpredsjedniku ceha Mirana Majera, dvije velike tvrtke, Panturist i osječki Gradski prijevoz putnika (GPP), posljednja dva desetljeća uživaju bolji tretman županijskih i gradskih vlasti, što ostalima smanjuje mogućnosti tržišnog nadmetanja

Sjednica Strukovne skupine cestovnog putničkog prometa HGK Osijek trebala je danas raspravljati o povećanju konkurentnosti prijevozničkih tvrtki, ali na vidjelo je izašlo mnogo njihovih višegodišnjih problema. Prema potpredsjedniku ceha Mirana Majera, dvije velike tvrtke, Panturist i osječki Gradski prijevoz putnika (GPP), posljednja dva desetljeća uživaju bolji tretman županijskih i gradskih vlasti, što ostalima smanjuje mogućnosti tržišnog nadmetanja.

Majer tvrdi da svi prijevoznici u Osječko-baranjskoj županiji nemaju jednake uvjete vožnje na linijskom autobusnom prijevozu, najisplativijem i najmanje rizičnom obliku prijevoza.

'Dvadeset godina ne možemo doći do toga, jer veliki prijevoznici zauzimaju cijelo područje i dobivaju subvencije za prijevoz učenika. Imaju pravo i na subvenciorani biodizel, a mi moramo gorivo kupovati po komercijalnim cijenama na benzinskim stanicama', iznio je Majer, direktor Mlinea d.o.o.

Predložio je da se ubuduće linijski prijevoz u vidu koncesija dodjeljuje tvrtkama koje bi ponudile najbolju cijenu i kvalitetu usluge.

'Linijski prijevoz zadovoljava javne potrebe migracije stanovništva u županiji. Dakle, to je javno dobro i za njegovo komercijalno korištenje treba raspisivati javne natječaje na kojima pobjeđuje onaj s najboljom ponudom', poručuje Majer.

Predsjednik ceha prijevoznika Hrvoje Petričević, inače predstavnik Panturista, nije mu ponudio konkretan odgovor.

Prema Zakonu o prijevozu u cestovnom prometu umjesto natječaja županija izdaje dozvolu s rokom od pet godina važenja. Takve dozvole za sada imaju samo Panturist, GPP, Čazmatrans – Nova i Autoprometno poduzeće (APP).

Panturist i APP, požeška tvrtka koja upravlja osječkim autobusnim kolodvorom, zaratili su ljetos kada je Panturist Agenciji za zaštitu tržišnog zbog nelojalne konkurencije i dampinga te županiji za neovlašteno korištenje određenih linija. Iz APP sve suoptužbe odbacili ocjenom da se 'gubitnici uvijek bune'.

Panturist muče i nepropisna stajališta. Zdravko Šimunek, predstavnik te tvrtke u cehu, rekao je da je na linijama za prijevoz učenika masa nepropisnih autobusnih stajališta što prijeti sigurnosti djece, vozača autobusa i ostalih sudionika u prometu. Potkrijepio je to nedavnim slučajem iz Čepina kada je učenica iz Panturistova autobusa izašla na jednom takvom nepropisnom stajalištu da bi je zatim na cesti udario dolazeći automobil. Općinski sud u Osijeku vozača je proglasio krivim radi korištenja
nepropisnog i neoznačenog stajališta.

'Svi autobusni prijevoznici godinama koriste to stajalište, jer drugo ne postoji u krugu od tri kilometra. U županiji je na stotine takvih stajališta, koje treba propisno urediti i označiti prometnim znakom', objasnio je Šimunek.

Budući da to treba napraviti vlasnik ceste – Hrvatske ceste na državnim, županijska Uprava za ceste na županijskim i gradovi i županije na lokalnim – Petričević je obećao da će o tom problemu u ime ceha poslati dopis svim vlasnicima cesta s nepropisnim stajalištima.