KAZNENA PRIJAVA PROTIV PR AGENCIJE

Gjenero: S Macanom ne surađujem niti ikad bih

22.04.2010 u 13:19

Bionic
Reading

Slučaj kaznene prijave protiv pulskog gradonačelnika, kojeg se tereti da je gradskim novcem financirao svoju kampanju, ukazao je na potencijalno vrlo skladan odnos PR stručnjaka, medija i nezavisnih analitičara. PR stručnjak Krešimir Macan u svom materijalu koji je unosno naplatio nudi stavove nezavisnih stručnjaka, spominje plasiranje 'friziranih online anketa' i šalje na teren 'pametne novinare'

Umjesto da Borisu Miletiću kampanju za gradonačelnika na lokalnim izborima 2009. godine plati njegova stranka, u ovom slučaju IDS, iz proračuna grada Pule navodno je u tu svrhu utrošeno više od pola milijuna kuna. Zbog toga su, osim Miletića, kazneno prijavljeni i pročelnik gradonačelnikova ureda Bernard Zenzerović, tajnik IDS-a Tedi Chiavalon te Krešimir Macan i Zoran Pucarić iz PR agencije Manjgura. I dok policija istražuje slučaj, istarski portal iPress objavio je Komunikacijsku strategiju IDS-a koju je izradila Macanova agencija Manjgura. Riječ je o vrlo zanimljivom receptu za uspjeh na lokalnim izborima koji sadrži i precizne upute za borbu protiv glavnog konkurenta, istarskog poduzetnika Plinija Cucurrina te njegove udruge građana Ladonja.

U političkoj kampanji, koju je osmislila Manjgura, prvi zadatak IDS-ovaca bio je da odgovore građane od izlaska na Ladonjine javne predizbore kandidata, koji su prema američkom uzoru vjerojatno osmislili neki drugi PR stručnjaci. Rezultati ovih predizbora zaista su bili očekivani - Cuccurin je pobijedio, a Macanov je zadatak bio odvratiti ljude od izlaska na te izbore kako bi IDS-ovci mogli plasirati poruke 'Fijasko Ladonjinih izbora', 'Predizborna pušiona' i sl.

Evidentno je da je vlasnik PR agencije ponudio i prodao PR strategiju jednoj strani u predizbornoj utakmici, no zbunjuje da PR ekspert u svom materijalu, koji je on naplatio, nudi imena nezavisnih stručnjaka poput Gjenera, navodi njihove buduće citate i najavljuje slanje novinarke na zadatak kao da on i njegova agencija direktno upravljaju nekim medijem!

Evo primjera. Da bi se građane uvjerilo da su predizbori farsa, što se i ne doima pretjerano zahtjevnim, Macan predlaže angažiranje nezavisnih stručnjaka koji bi u medijima trebali iznijeti unaprijed dogovorenu tezu: 'Nezavisni stručnjak (Gjenero ili sl.) trebao bi kazati: Ovdje je evidentno da se radi o igrokazu s unaprijed poznatim rezultatom. U marketinškom smislu to je lukav potez, no tu nema govora o stvarnoj težnji za uključivanjem građana. Ovdje se očito radi o marketinškom štosu, a ne o stvarnoj namjeri da se građane aktivnije uključi u proces odlučivanja.'

Marijana Grbeša: 'Na ovom projektu nisam surađivala s Macanom'

Nije, doduše, Gjenero, nego Marijana Grbeša, no iPress podcrtava činjenicu da je njezin odgovor u Glasu Istre na pitanje o Ladonjinim predizbornima identičan Macanovoj sugestiji: 'Radi se o marketinškom triku. Ladonja ima poruku osvještavanja građana, što je mudra strategija.' Grbeša je Cuccurinovu udrugu Ladonju usporedila s privatnim poduzećem, kao Berlusconijevu Forza Italiju.

Zamoljena da komentira sličnost svojih izjava s Macanovim, Marijana Grbeša je kazala za tportal: 'Stojim iza svake svoje izjave. To je tehnička terminologija koja opisuje fenomen političara poduzetnika, Macan ju je mogao puno puta čuti na mojim predavanjima i preuzeti.' Grbeša ne negira da je na nekim poslovima surađivala s Macanom, no u konkretnom slučaju tvrdi da nije bila ni u kakvom poslovnom 'dealu'.




Može li PR nuditi frizirane ankete?

Kritizirajući Cuccurina, Davor Gjenero će u Glasu Istru o nezavisnim listama kazati: 'Riječ je korporativnim plutokratskim listama poput one kakve su imali Jambo, Vlado Zec ili kakvu će imati Kerum ili Cuccurin u Istri. Što više dobiju nezavisne liste, za pobjednike će biti bolje. Moći će kupovati i birati koliko im treba' Kada smo Gjenera upozorili da ga Macan klijentima predlaže kao 'neovisnog stručnjaka', nije mu bilo drago. 'Macana ne poznajem, niti sam s njim ikad surađivao niti bih, jer imam svoje mišljenje o ljudima koji imaju takav background. A što se tiče te moje izjave, prije IDS-a sam upozoravao na problem predizbora u kojima se moglo sudjelovati putem računala. Vezano uz Cuccurina, riječ je o mojoj tezi iz 2003. koju sam razvijao upozoravajući na Jamba, pa sam je kasnije aktualizirao', pojasnio je za tportal.

Krešimir Macan, koji još nije stigao vidjeti kaznenu prijavu, kratko nam je prokomentirao strategiju koju je napravio za IDS. Za Gjenera kaže da mu je samo poslužio kao primjer: 'Mi, baš kao i vi novinari, znamo koji će 'opinion makeri' biti skloni nekoj priči, pa to koristimo.'

Normalno je da nudimo frizirane ankete, kad ih mediji puše

Kako se navodi u strategiji, stranka treba paziti na medijsko pokrivanje, pa ih Macan upozorava da bi mogli imati problema s HTV-om(?!). Za parodiju izbornog natjecanja, trebalo bi 'vidjeti sa Svilanom (Siniša Svilan, direktor programa Nove TV - op. a.) oko 'Bijelih udovica''.

Za rušenje ugleda protukandidata, što ovi PR stručnjaci nazivaju 'općom negativnom komunikacijom oko Cuccurina', predložene su sljedeće teze: 'Je li Cuccurin HDZ-ov trojanski konj?', 'Svi Cuccurinovi projekti donose profit bogatima', 'Tajkunizacija Istre', 'Maček i Plinio sjedili u Rovinju na Weekend Media Festivalu, kad bismo barem imali fotku'...

Iako Manjgura formalno nije vlasnik nijednog medija (a to zakon nedvosmisleno i zabranjuje), njegove upute kao da dolaze iz medijske kuće: 'Poslati pametnu novinarku da zove Ladonju i postavi mu tisuću pitanja koja će rasturiti smiješna pravila provođenja predizbora', ili: 'Novinari i aktivisti trebaju glasati na predizborima i pokušati napraviti što više nepravilnosti… I onda, dakako, o tome napisati lijepu reportažicu.'

Krešimiru Macanu tu ništa nije sporno, kaže da je to uobičajeno jer novinare ionako uvijek netko 'briefira': 'Važno je samo da novinar dobije ideju. Na stranci je da uvjeri novinara da mu je priča zanimljiva.'

Ne vidi ništa problematično u tome što kao savjetnik klijentu propisuje da na portale treba plasirati frizirane online ankete niti da se angažiraju ljude za manipulaciju podacima. 'Poznato je da online ankete ne vrijede ništa, ali mediji ih puše, ja sam se samo prilagodio medijskoj situaciji kakva je, ne mogu mijenjati svijet. Ne vodim kampanje, ja samo savjetujem političare, a na njima je da biraju mjeru i način udaraca.'