okrugli stol

Čega se najviše boje hrvatski poduzetnici i zašto bi državni tajnik smjenjivao inspektore?

  • Autor: Nikola Sučec
  • Zadnja izmjena 14.11.2017 14:19
  • Objavljeno 14.11.2017 u 13:33
tportal

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ekonomski institut u Zagrebu

U utorak je u Ekonomskom institutu u Zagrebu predstavljeno istraživanje 'Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila', čiji je cilj doznati kako tržište u Hrvatskoj doista funkcionira. Ovo je prvo istraživanje ove vrste koje je obuhvatilo sva hrvatska poduzeća i koje je ujedinilo indikatore poput proizvodnosti rada, kapitala, jediničnog troška rada i ukupne proizvodnosti u duljem vremenu

Rezultati sugeriraju to da hrvatski korporativni sektor karakteriziraju negativni trendovi. Prosječna proizvodnost i ukupna faktorska proizvodnost hrvatskih kompanija s vremenom se smanjuju, ponajviše zahvaljujući dugotrajnoj recesiji, dok se povećava jedinični trošak rada.

'Intenzitet tržišnih sila mjeren stopama ulaska i izlaska poduzeća s tržišta u Hrvatskoj značajno je umanjen', istaknuo je Bruno Škrinjarić, jedan od autora istraživanja na kojem su radili i Vedran Rechter te Edo Rajh.

Velika poduzeća te poduzeća izvoznici ostvarili su tijekom godina povećanje proizvodnosti rada i ukupne proizvodnosti, a kod izvoznika je prisutan i trend smanjenja jediničnih troškova rada.

U zaključku istraživanja navodi se da su slaba tržišna dinamika i nepovoljni trendovi u proizvodnosti rada posljedica neprovođenja strukturnih reformi. Kako bi se trendovi preokrenuli, potrebno je uložiti puno truda u poboljšanje poslovne klime, učinkovitost pravosuđa, javne i lokalne samouprave te modernizaciju obrazovnog sustava.

Nakon prezentacije održan je okrugli stol na kojem su rezultate istraživanja prokomentirali Mario Antonić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, Josip Tica, profesor na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, i Danijela Jozić, glavna urednica tportala.

Tica je ustvrdio da se gospodarstvo već dug niz godina muči s niskom proizvodnošću, a unatoč raznim reformama, sve je ostalo isto.

'Taj fenomen traje već 30, 40 godina. Brzo smo se mijenjali, a sve je ostalo isto', rekao je.

  • +1

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ekonomski institut u Zagrebu

Antonić je istaknuo kako država ima krovnu ulogu u stvaranju mjera za poticanje gospodarstva. S druge strane država ne može promijeniti pristup poslu i tržišnoj orijentaciji poduzetnika.

'Rast od tri posto BDP-a u 2016. rezultat je rasta izvoza malih i srednjih poduzetnika. 'Zločesti' novinari nam zamjeraju stvari poput slabe apsorpcije fondova EU-a. Raspisujemo natječaje koji pomažu u internacionalizaciji poslovanja i mijenjamo zakonodavni okvir. To su mjere koje utječu na konkurentnost', rekao je Antonić.

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Mario Antonić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Mario Antonić, državni tajnik u Ministarstvu gospodarstva, poduzetništva i obrta, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ekonomski institut u Zagrebu

Jozić misli da se hrvatski poduzetnici uglavnom boje preuzeti rizik.

'Od osamostaljenja je prošlo 26 godina. Imamo nove generacije. Zašto nisu više poduzetne? Kada razgovaramo s poduzetnicima, oni se boje, a boje se i pohvaliti dobrim poslovnim rezultatima', rekla je i upitala Antonića zbog čega su naši poduzetnici toliko uplašeni.

'Dio problema je u postsocijalističkom mentalitetu. Znam puno poduzetnika koji se žele pohvaliti. Što se inspekcija tiče, primjerice u turizmu, ove godine je već bilo puno manje kazni, a puno više opomena. Stvari treba mijenjati', odgovorio je.

Prema Jozić, poduzetnici su uplašeni i zbog nestalnog pravnog okvira i činjenice da ne mogu biti sigurni u fer uvjete.

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Danijela Jozić, glavna urednica tportala, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Danijela Jozić, glavna urednica tportala, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ekonomski institut u Zagrebu

'Postojanje interesnih skupina i monopola natjera vas da mislite vlada li Vlada. Tu su i velika opterećenja i parafiskalni nameti te se poduzetnicima čini da sve što rade - rade loše', rekla je.

Dala je i primjer poduzetnice koja je zbog dvadesetak kuna viška u blagajni morala platiti kaznu od 32.000 kuna i upitala se kakva se time poruka šalje poduzetnicima?

'Najurio bih takvog inspektora, ali ne mogu. Smanjujemo raznorazna opterećenja i nadam se da će tržište što prije živnuti', odgovorio je državni tajnik i dodao kako najprije treba riješiti kratkoročne probleme, poput manjka radne snage:

'Znam tvrtke, poput Boxmarka, koje bi sada zaposlile 500 ljudi, a ljudi nema.'

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Josip Tica, profesor Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Okrugli stol Proizvodnost poduzeća i intenzitet tržišnih sila: Kako funkcionira tržište u Hrvatskoj - Josip Tica, profesor Ekonomskog fakulteta u Zagrebu, Zagreb, 14. studenoga 2017.

Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Ekonomski institut u Zagrebu

Tica je dodao kako, kad bi se tržište rada u Hrvatskoj posve liberaliziralo, ne bi došlo puno ljudi koji bi ostali raditi:

'Zašto bi netko prevalio put od tisuću kilometara i onda ostao u Zagrebu, a ne bi otišao do Beča. Sada imamo jako nisku stopu zaposlenosti i ulazimo u novi ciklus rasta, kakav još nikad nismo vidjeli – imamo stabilne cijene i morat ćemo nalaziti instrumente za sprečavanje pregrijavanja gospodarstva', rekao je.

Jozić je rekla kako se u Hrvatskoj sve svodi na ideološka pitanja i priče iz prošlosti kojima se hrani javnost:

'Treba se baviti pravim temama. Mediji moraju biti jako pažljivi, a vrlo malo spominju se financijska pismenost, obrazovanje i njegova važnost. Trudimo se isticati poduzetničke priče, educiramo i kroz poduzetničke promašaje. U medijskom prostoru problem su kapitalni projekti - o LNG-u se piše 15 godina, godinama se piše što će biti s Inom - a pitanje je što mi kao gospodarstvo imamo od takvih projekata. Trebamo poticati kreativnost, a ne hraniti javnost velikim projektima.' 

Tica je zaključio da je Hrvatska u početnoj fazi kapitalizma, koja je personalizirana, što je ilustrirao primjerom Hrvatskog nogometnog saveza. Ta personalizacija je štetna za razvoj i ekonomiju jer se izazivaju štetne emocije.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Komentari čitatelja 1

Prikaži sve
  • runolistorhideja

    14.11.2017 14:13

    Nemaju se čega bojati (trenutno, a kasnije...) dok je GOČ Marić ministar financija. Bojati se moraju posloprimci (proleteri), čeka ih sudbina Konzumovih blagajnica!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi