određena očekivanja

Andrić: Održivog turizma nema bez kvalitetnih radnika i povećanja plaća

  • Autor: I.Ba./Hina
  • Zadnja izmjena 01.09.2022 09:20
  • Objavljeno 01.09.2022 u 09:20
Eduard Andrić

Eduard Andrić

Izvor: Cropix / Autor: Vojko Basic / CROPIX

Održivog turizma nema bez kvalitetnih i dobro plaćenih stručnih radnika, kaže u razgovoru za Hinu predsjednik Sindikata turizma i usluga Hrvatske (STUH) Eduard Andrić, koji upozorava da plaće u turizmu još uvijek zaostaju i 20 posto za prosječnim plaćama u Hrvatskoj

Nastavi li se odljev radnika u inozemstvo turizam će teško moći biti održiv, jer održivost čine i ljudi - kvalitetni radnici kojih godinama u hrvatskom turizmu nedostaje, ističe Andrić, koji smatra da ih neće zadržati "nikakva strategija, nego veće plaće".

STUH i Socijalno vijeće za za turizam kojemu je Andrić na čelu stoga imaju određena očekivanja od poslodavaca i vlade, koje Andrić poziva na dijalog radi provedbe hitnih mjera za zaštitu ekonomskih i socijalnih prava turističkih radnika.

Očekivanja imaju i od novog zakona o radu koji bi prema najavama u saborsku proceduru trebao u rujnu, a 1. siječnja 2023. u primjenu.

"Očekivanja su nam posebice u dijelu zakona o stalnim sezoncima i radu na neodređeno vrijeme. Vidjet ćemo hoće li proći izmjene po kojima bi stalni sezonac dobivao ugovor na neodređeno vrijeme i primao stalnu naknadu, a za vrijeme kad nema posla mogao bi se zaposliti kod drugog poslodavca koji bi plaćao doprinose i išao bi mu i staž. Nakon toga vratio bi se kod svog poslodavca kad ima posla", iznosi Andrić.

Komentira i da poslodavcima u krizi sigurno nije lako podizati plaće jer pandemija, inflacija i posebice porast cijene energenata i svih drugih, smanjuju tu mogućnost, dok za ono što su podigli u zadnjih godinu-dvije kaže da nije dovoljno.

"Poznato je da su plaće u Hrvatskoj općenito među najnižima u EU-u, na četvrtom mjestu odozdo, pa tako i u turizmu, a i ono što ćemo ove godine zaraditi od turizma bit će više 'fiktivno', na papiru, prihodi će biti niži, a i to što će se kao više zaraditi zapravo je već potrošeno u inflaciji", dodaje Andrić.

  • +2

Turisti u Splitu

Izvor: Cropix / Autor: Josko Ponos

Strategija turizma mora donijeti promjene i u korist radnika

Za nedavno predstavljen prijedlog strategija razvoja hrvatskog turizma za koju se očekuje da će biti usvojena do kraja ove i na snagu stupiti početkom iduće godine, STUH se nada da će biti dosljedno provedena u svim segmentima, ali i da će u donijeti neophodne promjene na korist radnika u ugostiteljstvu i turizmu.

Nada se da će osim poslodavaca i država poduzeti mjere kako bi se položaj radnika poboljšao, sa znatno većim plaćama i sigurnošću radnih mjesta nego što je sada.

Andrić vjeruje da bi time turističko-ugostiteljska zanimanja konačno postala privlačna mladima i to ne kao njihova usputna profesionalna stanica, pri čemu dobrim ocjenjuje što se ove godine u nekim školama upisalo nešto više učenika za ta zanimanja nego prošlih. No kaže da je pitanje koliko će učenika stvarno i raditi u turizmu nakon škole i koliko će ih ostati u Hrvatskoj, ako se uvjeti ne poboljšaju.

"Već dugo godina svjedoci smo urušavanja tržišta rada u djelatnostima turizma i ugostiteljstva koja zapošljava značajan broj radnika u Hrvatskoj (oko 100 tisuća ih je bilo prijavljenih u srpnju). Tu je velika nesigurnost radnog mjesta zbog sezonalnosti posla, plaće su i dalje u prosjeku i 20 posto niže od prosječnih plaća ostalih radnika u Hrvatskoj i ne mogu osigurati podmirivanje osnovnih životnih potreba. Radnici rade u izuzetno teškim uvjetima, u sezoni i 60 i više sati tjedno, bez stanki i odmora, većinom ne znajući što ih čeka od jeseni i zimi. Zbog svega toga turizam je postao prijelazni sektor u kojemu radnici ostaju dok ne pronađu drugi posao, pa je budućnost radnika u turizmu ozbiljno ugrožena", upozorava Andrić.

Sve to, zaključuje, nikako ne može biti podloga za razvoj hrvatskog turizma niti za njegov smjer prema kvaliteti i održivosti, što iziskuje kvalificirane, stručne i za svoj rad primjereno plaćene radnike.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!