Sigurni u prometu

Stigao je i snijeg, evo nekoliko savjeta vozačima za vožnju u zimskim uvjetima

19.01.2024 u 12:31

Bionic
Reading

Mnogi vozači misle da ih ništa ne može iznenaditi i da znaju sve o vožnji u složenim zimskim uvjetima na cesti, no još je opasnije kad pomislimo da nam je dugogodišnje iskustvo za volanom posve dovoljno da budemo sigurni u prometu

Hrvatska se zabiljelila, pao je prvi ozbiljniji snijeg, pa će mnogim vozačima vožnja u ovakvim uvjetima biti pravi izazov. Evo nekoliko savjeta za sigurnu vožnju po snijegu.

Naravno, prije svega, nadamo se da ste pripremiti svoje vozilo za zimske uvjete vožnje i pretpostavljamo da ste, kao savjestan i odgovoran vozač, od 15. studenoga zamijenili svoje ljetne gume onim primjerenijim za složenije uvjete na cestama.

Mnogi vozači misle da ih ništa ne može iznenaditi i da znaju sve o vožnji u teškim uvjetima na cesti, no još je opasnije kad pomislimo da nam je dugogodišnje iskustvo za volanom posve dovoljno da budemo sigurni u prometu.

Osim toga, priprema vozila za hladniji dio godine uključuje između ostalog, antifriz u sustavu za hlađenje motora, tekućinu za pranje stakala koja se neće smrzavati na niskim temperaturama. Neka vam akumulator bude u optimalnom stanju, metlice brisača ispravne. Provjerite stanje svjetala i stavite u prtljažnik lance za snijeg te alat za čišćenje od snijega i leda, rukavice...

U nastavku vam donosimo pet najčešćih pogrešaka, koje svjesno ili nesvjesno činimo.

1. Ne vozite prebrzo

Vožnja neprilagođenom brzinom u odnosu na uvjete u prometu jedna je od najozbiljnijih pogrešaka koje radimo. Vozite li prebrzo riskirate gubitak kontrole nad vozilom. Da podsjetimo, prilikom kočenja na mokroj cesti, odnosno prekrivenoj snijegom ili ledom zaustavni put se dramatično mijenja i trebati će nam puno više vremena da se sigurno zaustavimo. To je dobro imati na umu zimi i prilagoditi svoj stil vožnje u skladu s tim.

Uskladite svoju brzinu s brzinom drugih vozila na cesti. Za sigurnu vožnju u zimskim uvjetima, oboružajte se strpljenjem prije svega, pronađite brzinu na kojoj se osjećate ugodno, imate kontrolu nad vozilom. Ne ulazite u rizične situacije obilaženja vozila ispred sebe. Ubrzavajte polako kako biste bili sigurni da imate kontrolu nad prianjanjem. Sukladno tome, kočite umjereno, bez naglih manevara.

2. Ne vozite presporo

Kako nije uputno juriti prebrzo, u složenim zimskim uvjetima nije uputno ni voziti presporo, jer ćete takvom vožnjom kočiti promet iza sebe, ali i izazvati bijes kod drugih vozača. Naravno, ako ste potpuno sami na cesti, vozite se sporo koliko hoćete, ali pazite na iznenadan nailazak drugih vozila iza vas s većom brzinom kretanja. Određena inercija kretanja vam je potrebna kada se vozite uzbrdicom na snijegom i ledom pokrivenim prometnicama. Stanete li na uzbrdici, neće vam biti lako krenuti ponovno bez poteškoća s proklizavanjem.

3. Koristite zimske ili cjelogodišnje gume

Osim što je u Hrvatskoj obvezna uporaba zimske opreme na zimskim dionicama od 15. studenog tekuće godine do 15. travnja iduće godine, zimske gume dizajnirane su tako da postignu najbolje rezultate kada temperatura padne ispod 7°C. One imaju veći udio prirodnog kaučuka koji ne postaje tvrd, krut kad temperatura padne ispod tih, famoznih sedam Celzijevih stupnjeva te ostaje elastičan i pri vrlo niskim temperaturama.

Nadalje, struktura i uzorak gazećeg sloja na najboljim zimskim gumama za ceste dizajnirani su tako da do punog izražaja dođu specifični materijali od kojih su napravljene i 'pretvori' ih u najbolje vozne karakteristirke u mokrim, ledenim ili zasnježenim uvjetima na kolniku. Primjerice, dodatni kanali, utori i lamele pomažu u prianjanju i zaštiti od akvaplaninga. Blokovi su također dizajnirani u različitim dimenzijama kako bi se učinilo optimalnim samočišćenje gazne površine gume, osiguravajući najbolje prianjanje kad guma vozi po snijegu. Kada to ne bi bilo tako dobili bismo, uvjetno rečeno, ravnu sklisku površinu gazne plohe gume i upravljanje u ovakvim složenijim uvjetima ne bi bilo optimalno.

Kod zimskih guma prag sigurnosti u kritičnim situacijama znatno je viši: pri nula stupnjeva Celzija i 90 kilometara na sat kočioni put ljetne gume povećava se za 5,40 metara na mokrim cestama. Na snijegu i brzini od 80 kilometara na sat automobil s ljetnim gumama kočenjem se potpuno zaustavi 42 metra kasnije nego vozilo sa zimskim gumama.

Neki vozači vole koristiti i all-season ili cjelogodišnje gume, no one su više za područja u kojima se klimatski uvjeti često mijenjaju, pa dobro mogu poslužiti za kombinaciju obaju uvjeta. No i one su bolje od ljetnih guma, u složenijim uvjetima vožnje.

4. Očistite svoj automobil od snijega i leda

Prije nego što krenete, očistite temeljito svoje vozilo od nakupina snijega ili leda. U protivnom riskirate ne samo da budete kažnjeni od prometne policije, već i da vam te nakupine ometaju vidno polje. Osim toga, s automobila će vam padati ledene gromade na cestu, a time ugrožavate i ostale sudionike u prometu.

5. Povjeravajte redovito tlak zraka u gumama

Vozačima se preporuča provjeravati tlak zraka u gumama jednom mjesečno na benzinskoj postaji prema preporukama proizvođača automobila. Budući da su mnogi automobili ne tako rijetko s prevelikim, ali u najčešćem slučaju s premalim pritiskom tlaka zraka guma na cesti, to može utjecati na ponašanje u vožnji u ekstremnim situacijama (potpuno kočenje, izbjegavajući manevri). Ali najviše se to osjeti na novčaniku samog vlasnika vozila, jer ako gume imaju prenizak tlak zraka, zagrijavaju se više, povećava se otpor kotrljanja - a s time i potrošnja goriva.

Često je kod vozača uvriježen mit da se u vožnji po snijegu treba smanjiti tlak zraka u gumama, jer će to kao pomoći boljem prianjanju na snijegu. Ne zaboravite, vaše su gume dizajnirane da funkcioniraju pod određenim tlakom i promjena istog bi mogla biti opasna.

Tportal je i na WhatsAppu

Želite dobivati najvažnije vijesti dana na WhatsApp: Zapratite tportalov kanal OVDJE i kliknite 'Prati'