POVIJESNI TRENUTAK

Znanstvenici okupljeni oko projekta EHT predstavit će danas prve fotografije crne rupe

10.04.2019 u 08:02

Znanstvenici okupljeni u projektu Event Horizon Telescope (EHT) predstavit će danas prve ikad viđene fotografije crne rupe

EHT je globalna mreža teleskopa povezana u pokušaju da zabilježi fotografiju crne rupe.

Cilj im je bio snimiti crnu rupu koja se nalazi u središnjem dijelu Mliječnog puta unutar zviježđa Strijelca, nekih 26.000 svjetlosnih godina udaljenu od Zemlje. Druga je u eliptičnoj galaksiji koja se nalazi u središtu skupa Djevice, poznatog pod nazivom M87.

U pokušaju da snime crnu rupu, znanstvenici su kombinirali snagu osam teleskopa diljem svijeta.

Dong Lai, profesor astronomije i ekspert za crnu rupu na Sveučilištu Cornell, vjeruje da se EHT-ov tim priprema za veliko otkriće.

'Pretpostavljam da će EHT prikazati fotografije supermasivne crne rupe u središtu Mliječne staze i fotografiju rupe u središtu susjedne galaksije M87', kazao je Lai.

Prijenos uživo EHT-ova otkrića može se pratiti na kanalu Europske komisije na YouTubeu od 15 sati.

Crna rupa je prostor u kojem je velika masa zbijena u malom prostoru, zbog čega se, nakon što prijeđe granicu crne rupe, ništa, pa čak ni svjetlost, ne može otrgnuti privlačnoj gravitacijskoj sili te mase. Kada velike zvijezde eksplodiraju, za njima ostaje velika količina tvari koja potom može implodirati. U tom procesu nastaje tijelo beskrajne gustoće bez volumena – crna rupa.