SABOR O DRŽAVNIM POTPORAMA

U 2010. svaki stanovnik dao je 2.100 kuna za potpore

  • Autor: Maja Šurina
  • Zadnja izmjena 14.03.2012 21:36
  • Objavljeno 14.03.2012 u 15:07
Hrvatski Sabor (2)

Hrvatski Sabor (2)

Izvor: tportal.hr / Autor: Lucija Bušić

Prije dvije godine, točnije 2010., podijeljeno je čak 9,4 milijardi kuna državnih potpora, što je za osam posto više nego 2009., ali i dva posto manje nego 2008. Te podatke u raspravi o Godišnjem izvješću o državnim potporama iznijela je predsjednica Vijeća Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja Olgica Spevec, poručivši kako većina potpora ipak ne ide poljoprivredi i ribarstvu

'Pokazatelj trenda povećanja potpora pokazuje i podatak da su po zaposlenome državne potpore u 2010. iznosile gotovo 6.800 kuna što je za 800 kuna više ili 13 posto više nego 2009. godine. Potpore po stanovniku također su povećane i u 2010. iznosile su nešto više iznad 2.100 kuna. Analiza potpora po osnovnim kategorijama pokazuje da su u 2010. potpore industriji i uslugama iznosile 5,4 milijarde kuna, odnosno da su činile 57,3 posto od ukupno dodijeljenih potpora, dok su potpore poljoprivredi i ribarstvu iznosile četiri milijarde kuna, odnosno 42,7 posto od ukupno dodijeljenih potpora', kazala je uvodno šefica AZTN-a Olgica Spevec

Govoreći o potporama industriji i uslugama najveći dio njih, kazala je Spevec, otišlo je za željeznicu, pomorski i zračni prijevoz, javno televizijsko emitiranje, brodogradnju, turizam i slično. 'Neprijeporno je da bi ukidanje ili smanjivanje potpora spomenutim sektorima i prometu i željeznici, bez dubinskog restrukturiranja, dovelo u pitanje obavljanje tih djelatnosti. Za to se ne zalažemo', kazala je Spevec, dodavši da cilj politike potpora mora biti 'da se sa što manje sredstva poreznih obveznika osigura što učinkovitija pomoć gospodarstvu'.

IDS-ovom Damiru Kajinu u sklopu rasprave o potporama opet je za oko zapeo 'kartel Dukata i Agrokora' i prosvjed mljekara. 'Problem je to što su se taj Dukat i Konzum udružili u jedan trokut, u jedan kartel i svoje veće troškove u ovom trenutku pokušavaju prebaciti na one koji su najslabiji, a to su mljekari. I što se tu dešava? Monopolisti bivaju sve jači, seljaci kojima je država silno pomagala sve slabiji, a brojim se da će se nastaviti urušavanje mljekarskih farmi', rekao je Kajin

Zapitao se pritom da li je od 9,4 milijardi kuna potpora nešto otišlo malim trgovcima i zanatlijama. 'Hrvatsku ne nosi veliki sektor, nosi je taj mali sektor. Konzum ili Agrokor ukupno je u 2011. povukao 153 milijuna kuna potpora, od čega samo za Belje 100 milijuna kuna. Ja se slažem, kako i drugim tako i njima, ali se pitam gdje su tu mali tekstilci, mali trgovci, obrtnici itd.', rekao je Kajin

Davor Pongračić/CROPIX

Davor Pongračić/CROPIX

Izvor: Cropix / Autor: Davor Pongračić/CROPIX

Replicirao mu je HDSSB-ov Boro Grubišić. 'Spomenuli ste Agrokor. Taj iznos od 153 milijuna kuna nije točan, on je puno veći, jer i sami znate da postoje potpore i za uvoz poljoprivrednih proizvoda', rekao je Grubišić

Mladen Novak iz Hrvatskih laburista prisjetio se i pisma radnika Croatia Airlinesa, tvrtke koja je 2010. dobila 280 milijuna kuna potpora. 'Oni u pismu upozoravaju na ogroman problem s nabavom u tvrtci. Radnici Croatia Airlinesa su samo 57 puta upozorili da im je od INA-e fakturirano i naplaćeno daleko više goriva nego što je stvarno punjeno u avione. E sad se ja pitam, bavi li se netko poslovanjem ovih poduzeća kada odlučuje o davanju državnih potpora', kazao je Novak

Za SDP-ovog Davora Bernardića važno je da se po pitanju potpora mora popraviti uloga države koja je do sad, kako je rekao, bila nikakva. 'Moram reći nešto što bi trebalo biti u budućnosti. Dakle, potpore definitivno ne smiju biti politički transfer ili smokvin list za tržišni neuspjeh kako uglavnom one danas jesu', rekao je Bernardić

Požalio se što je Hrvatska po pitanju potpora za istraživanje i razvoj šest puta lošiji od europskog prosjeka. 'Ako sve pojedete za ručak, za večeru nemate ništa, a bez energije se ne može', rekao je Bernardić

Posebnu pažnju u svojoj raspravi posvetio je i brodogradnji rekavši da ona itekako treba preživjeti. 'Kada bismo danas morali konstruirati u NASA-i Apollo sa 20-ak ili 30-ak godina prekida u konstrukciji - to bi bio problem, pa čak i za SAD', zaključio je Bernardić

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi