REINTERPRETACIJA BLISKE POVIJESTI

Srpsko ministarstvo obrane i beogradski sajam knjiga na udaru kritika zbog promoviranja ratnih zločinaca

28.10.2019 u 22:03

Fond za humanitarno pravo Srbije ocijenio je da je upravo završeni 64. Beogradski sajam knjiga mjesto promocije ratnih zločinaca nakon što je na štandu Izdavačkog centra srpskog ministarstva obrane predstavljena knjiga haaškog osuđenika Nebojše Pavkovića, a održane je i tribina posvećena NATO-vom bombardiranju Srbije na kojoj su govorili haaški osuđenici Vladimir Lazarević i Vinko Pandurović

'Ministarstvo obrane Srbije se promocijom, kao i financiranjem knjiga i javnim tribinama na kojima govore osuđeni za najteže zločine, otvoreno ruga žrtvama zločina i demonstrira jasnu privrženost politici koja je dovela do brojnih zločina na prostoru bivše Jugoslavije, ali i negira činjenice utvrđene pred Međunarodnim kaznenim sudom za bivšu Jugoslaviju', priopćio je Fond za humanitarno pravo prošlog petka.

Fond je pritom pozvao institucije Srbije da prestanu promovirati i rehabilitirati osuđene ratne zločince te da se opredijele za politiku koja prihvaća sudski utvrđene činjenice i uvažava patnje žrtva i članova njihovih obitelji.

Na prozivanja Fonda odmah je reagiralo srpsko ministarstvo obrane koje je navelo da je Srbija 'dugo šutjela o NATO agresiju dozvoljavajući drugima da pišu njezinu povijest', ali i da izdanja izdavačkog centra ministarstva naziva 'Ratnik', u kojima su sabrana sjećanja ratnih zapovjednika, doprinose istini o borbi tijekom NATO-va bombardiranja u proljeće 1999. godine.

U priopćenju ministarstva obrane ističu kako nema razloga da se Srbija 'stidi borbe svojeg naroda' te je podsjetilo da su generali Nebojša Pavković i Vladimir Lazarević, kao i ostali časnici tadašnje Vojske Jugoslavije, osuđeni po zapovjednoj odgovornosti i da imaju pravo iznijeti svoje viđenje povijesnih događaja u kojima su sudjelovali.

'Nema ministarstva obrane i vojske koje bi propustile priliku da tako važna svjedočenja i iskustva ne sačuvaju i ne prikažu, a nema ni naroda koji bi dopustio da njegova istina ne bude ispričana i sačuvana', poručili su iz ministarstva Fondu za humanitarno pravo. Pritom je ministarstvo pozvalo javnost da, prije nego što donese svoj sud, pročita Pavkovićevu knjige, navodeći da su u Srbiji 'drugi predugo pisali povijest i odlučivali što je istina, a što ne' te da je ovo jedini način da se kaže istina o ratovima koje Srbija 'nije tražila ni izazivala'.

'Ministarstvo obrane i Vojska Srbije su ponosni na svakog pripadnika Vojske Srbije, posebno na one koji su tijekom NATO agresije branili svoj narod', zaključilo je ministarstvo u svijem priopćenju.

Knjiga Nebojše Pavkovića, koji je osuđen na 22 godine zatvora zbog ratnih zločina na Kosovu i Metohiji tijekom 1998. i 1999. godine, nosi naziv 'Miris baruta i smrti na Kosovu i Metohiji 1998.'.

Vladimir Lazarević, koji je govorio na tribini 'Iskustva iz djelovanja tijekom NATO agresije - pamtimo knjigom', osuđen je na 14 godina zatvora zbog deportacija i prisilnog premještanja albanskog stanovništva tijekom sukoba na Kosovu. Pored njega, na tribini su govorili i umirovljeni zapovjednici Vojske Jugoslavije Božidar Delić i Ljubiša Diković, a u čijim zonama odgovornosti je ubijeno više od 3500 albanskih civila.

Gostovao je i osuđeni za ratne zločine Vinko Pandurović, nekadašnji zapovjednik Zvorničke brigade Vojske Republike Srpske, koji je u Haagu osuđen na 13 godina zatvora za pomaganje i podržavanje zločina protiv čovječnosti i kršenja zakona i običaja ratovanja.

Fond za humanitarno pravo napomenuo je kako je srpsko ministarstvo obrane za izdanja iz serije 'Ratnik' potrošilo gotovo 250.000 kuna proračunskih sredstava za promoviranje ratnih zločinaca te da u te svrhe nastavlja politiku iz prošlosti koja je dovela do zločina nad albanskim civilima na Kosovu, čime reinterpretira činjenice utvrđene pred Međunarodnim sudom u Haagu.

Uz to, Fond podsjeća kako je ministarstvo obrane najavilo izdavanje knjige Dragoljuba Ojdanića, nekadašnjeg načelnika Generalštaba Vojske Jugoslavije koji je u Haagu osuđen na 15 godina zatvora zbog pomaganja i podržavanja deportacija i prisilnog premještanja albanskog stanovništva s Kosova.