VEĆ SAD SU VELIKE GUŽVE

Ne vesele se baš svi Schengenu: Od 1. siječnja granični pakao se seli na istok i jug. Pitali smo policiju što misli poduzeti

09.12.2022 u 12:48

Bionic
Reading

Od 1. siječnja iduće godine i ulaska Hrvatske u šengenski prostor, što podrazumijeva ukidanje cestovnih, željezničkih i pomorskih graničnih kontrola sa Slovenijom, Mađarskom i Italijom, na istočnim i južnim granicama prema Srbiji, BiH i Crnoj Gori ništa se ne bi trebalo promijeniti, barem kako tvrde u MUP-u. Laički zaključak glasi: gužve su bile dosad, gužve će i ostati

Premda je ovog tjedna objavljeno da je Hrvatska preuzela obavezu proširenja i prilagođavanja graničnih prijelaza prema državama izvan šengenske zone, čini se da se radi samo o načelnim planovima, barem zasad.

'Postoje planovi da se na pojedinim graničnim prijelazima poduzmu zahvati u prostoru kako bi ih se proširilo, no u kraćem roku neće biti većih infrastrukturnih promjena. Svi prijelazi prema tim trima državama ionako su novoizgrađeni tijekom proteklih pet godina', kaže za tportal voditelj Službe za susjedne zemlje u Upravi za granicu MUP-a Tomislav Kufner.

On objašnjava da je na granicama sa Srbijom, BiH i Crnom Gorom šengenski režim de facto na snazi još od 2013. godine, odnosno zakon se provodi u potpunosti.

'Što se tiče gužvi, razvili smo suradnju s Hrvatskim autoklubom (HAK), u čiju aplikaciju unosimo vrijeme čekanja i duljinu kontrole na svakom graničnom prijelazu, nadajući se da će se vozila disperzirati na druge prijelaze, no čini se da je navika vozača ipak jača od toga', iskreno će Kufner.

  • +35
Gužva na autocesti kod graničnog prijelaza Bajakovo u kolovozu Izvor: Cropix / Autor: Vlado Kos

Na granici s Bosnom i Hercegovinom upravo nedavno je otvoren veliki prijelaz u mjestu Svilaj, no većina putnika i dalje - po svemu sudeći zbog navike ili obične inercije - prelazi rijeku Savu kod Slavonskog Broda. U MUP-u vjeruju da će se to ipak promijeniti te da će dodatna disperzija prometa nastupiti nakon otvaranja još jednog prijelaza između Okučana i Stare Gradiške.

Putnike prema trima državama izvan šengenskog prostora iduće godine ipak očekuje jedna promjena, no ona nema izravne veze s Hrvatskom: očekuje se početak primjene Uredbe o europskom sustavu za informacije o putovanjima i odobravanje putovanja (ETIAS) koja za državljane trećih zemalja - preciznije, onih koje su u bezviznom režimu - predviđa ispunjavanje online formulara i pribavljanje tzv. ETIAS dozvole za kratkotrajni boravak u Europskoj uniji.

Nju će morati posjedovati sve osobe od 18 do 70 godina, izuzev prekograničnih radnika, onih s pograničnom propusnicom, onih koji su u braku s građanima Europske unije i onih koji već imaju reguliran boravak u EU. Propusnica će se u online obliku izdavati u roku od nekoliko minuta, stajat će sedam eura i vrijediti tri godine.

Radi se o sustavu koji na sličan način već postoji u SAD-u, Kanadi i Australiji i kojemu je glavni cilj unaprijed prikupiti i provjeriti podatke osoba koje ulaze na područje EU-a.

'Njegov cilj je dakle povećati sigurnost i unaprijed provjeriti podatke o osobama, a teško da će imati veći utjecaj na protočnost graničnih prijelaza', priznaje načelnik u MUP-u Kufner. To je zapravo i logično jer će se i uz izdane online dozvole na granicama i dalje skenirati biometrijski dokumenti.

Još uvijek nije precizirano kada će ETIAS stupiti na snagu, a spekulira se da će to biti sredinom ili koncem 2023. godine.

Pojačan promet na graničnim prijelazima Izvor: Screenshot / Autor: HAK

Od oko šest i pol tisuća policajaca dosad angažiranih na čuvanju hrvatskih vanjskih granica, ulazak u šengensko područje utjecat će na njih 1050 dosad raspoređenih prema Mađarskoj i Sloveniji.

Dio njih ostat će uz granicu prema tim državama i provoditi tzv. kompenzacijske mjere, odnosno povremene mobilne kontrole u dubini teritorija - na prilaznim putovima prema granici, na benzinskim pumpama i sličnim lokacijama.

'Dio policajaca bit će raspoređen u temeljnu i interventnu policiju, a dio prebačen na granice sa Srbijom, Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom', objašnjava Kufner.

Za hrvatske građane koji ubuduće namjeravaju putovati preko 'tvrđih' granica na istoku rezervirana je, kao i prethodnih godina, mala pogodnost u obliku posebne prometne trake namijenjene isključivo državljanima Europske unije.