RETRO

Retro ljetovanje

27.07.2010 u 12:23

Bionic
Reading

Sunce prži, znoj teče, more vrije, godišnji ide... jedino što ostaje izabrati je prikladnu opremu i sretno stići do najbliže plaže. Ako vam nedostaje ideje što ponijeti i koji kupaći kostim obući, zgodno je zaviriti u škrinjicu povijesti kojoj nije odoljela ni Kate Moss koja se po modnim pistama i 'foto sessionima' ove godine šeće u 'retro kupaćim kostimima'

Naštimavamo stoga vremeplov na ljeto tridesetih godina -  uz šezdesete i osamdesete, zacijelo najinspirativnije razdoblje za 'retro' štih većini svjetskih kreativaca. No kao i obično, naša inspiracija je - domaća. 


Odijelo za kupanje  Pojam 'kupaćeg kostima' tridesetih praktički nije postojao, već je odjeća za ulaz u more isključivo poznata kao 'odijelo za

kupanje'. Slično kao i danas, moda se mijenjala svake godine, ali općenito su raširena jednodijelna odijela različita prema razini otvorenosti leđa i dužini hlačica ili suknje. Korišteni materijal prvenstveno je vuna što se objašnjavalo njezinom diskretnošću, mekošću i 'priljubljenošću uz tijelo koja mu daje lijep oblik'. Vrlo je čest modni detalj za žene svileni remen oko struka, a za muškarce tregeri. Njemačka marka odjeće za kupanje Benger Ribana isticala se popularnošću i marketingom koji je zauzimao i naslovnice magazina.

Ogrtač 
Dodatni stupanj diskrecije jamčili su ogrtači koji su pripadali obveznim rekvizitima, s obzirom na to da 'služi tome da ga obučeš i odmah u njemu legneš na pijesak'.

Šešir
Od jakog sunca glave su štitili šeširi širokih oboda od slame. Ako im na nečemu možemo zavidjeti, to je što nije postojala gomila neukusnih besplatno podijeljenih sponzorskih šilterica.

Kozmetika
Preplanuli ten postao je poželjna karakteristika. Prirodan način bio je poslušati savjete liječnika

koji su govorili kako miješanje masti s do tri posto kinina i orahova ekstrakta rješava stvar. Agresivnija u nastupu bila je propaganda novih tvorničkih brendova - krema Elida obećava zagasiti sjaj, a Nivea s porukom 'učite se ispravno sunčati' jamči ten i kroz oblačno nebo. No sunce nije bilo za svakoga, a kao glavni neprijatelj ljepote obilježene su sunčane pjege koje je moguće spriječiti redovitim mazanjem dvopostotnom otopinom kinina u glicerinu prije ljeta.  Smetnja su bile i dlačice za čije je uklanjanje kremi Dulmin trebalo tri do pet minuta.

Žestica
Dolazak do mora najčešće je uključivao dulje putovanje vlakom, pa je pojava putne mučnine bila realna opasnost. 'Odraslima treba kod prve pojave slabosti dati čašicu konjaka, ruma ili rakije, a nikada kakav slatki liker', javno su poručivali znalci, pa nije bilo druge nego  posegnuti za brendovima zagrebačkih tvornica vina i rakije Mijo Arko ili  konjaka i finih likera Patria.

Tisak 
Pauze između odlaska u more kratila je zabava - kartanje, loptanje, a, naravno, i čitanje.  Muškoj i ženskoj publici dobro su došle

zanimljivosti iz svijeta, križaljke, vicevi, fotografije i jedinstvene grafike Otta Antoninija 'Svijet'. Ženski list nudio je pak duže ljubavne priče u nastavcima (preteča današnje kulture sapunica) i savjete za unapređenje domaćinstva, a za djecu su tu bili Oko i Zabavnik s mnogo stranih i domaćih stripova. Tu su se mogli pronaći i savjeti kako naučiti plivati, a detaljna grafička objašnjenja omogućavala su laku primjenu.

Osvježavajuće piće

Rješenja u slučaju žeđi bila su raznolika. Doktor Miroslav Winter odgovorno je javno preporučio 1930. da na plaži za osvježenje ne treba piti hladnu limunadu ili jesti sladoled, već upravo suprotno - piti vrući čaj! No pojavila su se i specijalizirana pića. Iz Švicarske je stigao tada međunarodno poznati Ovomaltin, kakao u prahu, čije su tri žličice trebale biti promiješane s hladnim mlijekom u posebni pehar Ovomix, a nakon mućkanja potvrđivalo se da je, s obzirom na osvježenje, 'najbolji način da se pije čitavog ljeta!'