ZELENA TRANZICIJA

Rasprava u EU parlamentu: 'Nije realno da ćemo za 14 godina voziti samo električna vozila'

  • Autor: S. S./Hina
  • Zadnja izmjena 14.09.2021 13:08
  • Objavljeno 14.09.2021 u 13:08
Isabella Tovaglieri

Isabella Tovaglieri

Izvor: Profimedia / Autor: Roberto MonaldoLaPress / LaPresse / Profimedia

Zastupnici Europskog parlamenta pozvali su na pravednu i socijalno osjetljivu zelenu tranziciju u utorak na plenarnoj sjednici, a potpredsjednik Europske komisije Frans Timmermans poručio im je da klimatsko i socijalno pitanje nisu odvojivi

Timmermans je pozvao eurozastupnike da ne podcjenjuju razmjere klimatske krize, obzirom na poplave, požare i toplinske valove kojima je Europa svjedočila ovog ljeta.

"Ne smijemo cijelo vrijeme govoriti o cijeni, troškovima tranzicije, a izbjegavati govoriti o troškovima kada ne bi bilo tranzicije", upozorio je potpredsjednik EK-a.

Paketom 'Fit for 55' obuhvaćeno je trgovanje emisijama u novim sektorima i stroži EU-ov sustav trgovanja emisijama, povećanje uporabe energije iz obnovljivih izvora, poboljšanje energetske učinkovitosti, brže uvođenje prijevoznih sredstava s niskim emisijama te potrebne infrastrukture i goriva, usklađivanje porezne politike s ciljevima europskog zelenog plana, sprečavanje istjecanja ugljika te alate za očuvanje i rast prirodnih ponora ugljika - šuma, oceana i tla.

Pravedna raspodjela tereta, kraj subvencijama za fosilna goriva

"Ambicija, ekonomija i pravedna raspodjela tereta nisu na suprotnim stranama. Moraju ići ruku pod ruku", rekao je slovenski ministar vanjskih poslova Anže Logar, zemlje koja trenutno predsjeda EU-om.

Malteška eurozastupnica Josianne Cutajar (S&D) pozvala je EU da pritom bude "socijalno osjetljiva". "Znamo da zelena tranzicija neće biti laka, ali moramo osigurati da bude pravedna", rekla je Cutajar.

Peter Liese iz Europske pučke stranke rekao je da "svaka privatna osoba, svako poduzeće koje djeluje klimatski odgovorno, treba ima koristi od toga", a Simona Bonafe (S&D) poručila je da "troškovi zelene tranzicije ne smiju pasti na leđa najslabijih u društvu".

Anna Zalewska iz Europskih konzervativaca i reformista kritizirala je predloženi paket. "50 milijuna Europljana već su energetski siromasi i vjerojatno će se taj broj povećati", smatra Zalewska.

Njezina kolegica, Poljakinja Beata Szydło opisala je paket "kontroverznim", a konzervativci su se mahom složili da će troškove zelene tranzicije najviše osjetiti građani.

Zeleni su na plenarnoj sjednici pozvali na ukidanje subvencija za fosilna goriva. "Industrijske zemlje izgrađene su na emisijama koje su sada opasne po život (...) Moramo ukinuti subvencije za fosilna goriva i prijeći na obnovljive izvore energije. Znamo što nam je činiti, samo to moramo i učiniti", rekla je Ska Keller iz kluba Zelenih.

Pozivu na "prestanak financiranja fosilnih goriva" pridružio joj se Nizozemac Bas Eickhout.

Među prijedlozima EK je da svi automobili iza 2035. imaju nultu stopu emisije ugljikova dioksida, što Isabella Tovaglieri iz kluba Identitet i demokracija smatra teško dostižnim ciljem.

"Nije realno da će se za 14 godina voziti samo električna vozila", smatra Tovaglieri i ističe da se tom mjerom riskira gubitak stotine tisuća radnih mjesta.

Europa želi biti primjer drugima

Kroz zakonodavni paket 'Fit for 55' cilj je smanjiti emisije stakleničkih plinova u EU za 55 posto do 2030. godine u odnosu na razine iz 1990-ih. Konačni cilj je da Europa postane prvi klimatski neutralan kontinent do 2050. i primjer drugim kontinentima.

Sjedinjene Američke Države obećale su postići klimatsku neutralnost do 2050., a Kina do 2060. Logar pozdravlja ciljeve tih zemalja, ali smatra da oni nisu dovoljni.

"COP26 u Glasgowu bit će test naše kolektivne predanosti da se ispune ciljevi Pariškog klimatskog sporazuma", uvjeren je Logar.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!