TREĆI U REGIJI

Prosječan iznos mita u Hrvatskoj 395 eura

24.10.2013 u 17:57

Bionic
Reading

Poslovne navade u Hrvatskoj nešto su bolje nego u ostatku regije, no daleko su od željenog stanja, a najdjelotvornija prevencija korupcije u poslovanju je striktnija porezna kontrola, ocijenio je danas antikorupcijski ekspert Zorislav Antun Petrović komentirajući izvješće UN-ova Ureda za droge i kriminal (UNDOC) i Europske komisije po kojem je Hrvatska na trećem mjestu u regiji kad je riječ o korupciji u poslovanju

'Vjerujem da su poslovne navade nešto bolje u Hrvatskoj nego u ostatku regije, ali to još uvijek daleko od željenog stanja. Također, bojim se da u Hrvatskoj prečesto rođačke, zavičajne ili stranačke veze presuđuju u sklapanju poslova, a što formalno nije mito, ali je svakako korupcija i šteti gospodarstvu', rekao je Petrović komentirajući izvješće pod nazivom 'Poslovanje, korupcija i kriminal na zapadnom Balkanu: Utjecaj podmićivanja i drugih oblika kriminala na privatno poduzetništvo'.

Izvješće se temelji na razgovorima s više od 12.700 tvrtki i pokazuje da je korupcija treća najveća zapreka poslovanju u regiji. Srbija je tako po korupciji u poslovanju vodeća u regiji, a slijedi je Albanija, dok je Hrvatska na trećem mjestu.

'Sve ovisi o tome što se podrazumijeva pod mito, a to ovisi o kulturi u pojedinoj državi', rekao je Petrović dodavši kako nešto što je primjereno u Africi apsolutno nije primjereno u Skandinaviji.

U Hrvatskoj su, prema izvješću, tvrtke platile u prosjeku gotovo devet mita godišnje, a najviše korupcije ima u trgovini, slijede građevinarstvo i proizvodnja. Mito se najčešće daje u obliku gotovine, više od trećine, a u ostalim slučajevima kao plaćena hrana ili piće ili neka druga roba. U deset posto slučajeva korupcija je bila u obliku razmjene usluga. Prosječni iznos mita u regiji je 881 euro, a u Hrvatskoj 395 eura.

Kod ovog istraživanja, smatra Petrović, evidentno se išlo oštrim kriterijem i čak su i nekakvi izleti te putovanja i ručkovi ocijenjeni kao mito i to je dio razloga za ovakve rezultate.

Naglasio je i da je svako gospodarstvo u kojem je mito značajna poluga za sklapanje poslova dugoročno osuđeno na propast 'jednostavno zato jer tu kvaliteta nije dominantni faktor za uspjeh poduzeća, već vještina u 'dogovaranju poslova'.

Najdjelotvorniji alat za smanjivanje bilo kakvog davanja mita je striktnija porezna kontrola, naglašava Petrović. 'Znači, što pažljivije državni aparat češlja financije poduzeća, manja je vjerojatnost da će se novac moći izvući i koristiti za podmićivanje', istaknuo je.