IZBJEGNUTA TRAGEDIJA

Poznati detalji havarije katamarana kod Zadra, dvoje ljudi skočilo u more. Nagađa se i uzrok

17.06.2025 u 21:15

Bionic
Reading

U zadarskom arhipelagu u utorak je izbjegnuta teža tragedija kada je katamaran Melita, pogođen olujnom tramontanom, počeo tonuti usred zadarskog kanala. Brzom reakcijom Lučke kapetanije spašeno je svih 38 putnika i pet članova posade, potvrdile su lokalne vlasti

Putnici opisuju prizore koji su nalikovali hororu. 'Nešto škuro, ne vidiš, tuče sa svih strana... brod se digo, ljusnuo doli, val ogroman, počelo more ulazit u salon... znaš čim ulazi more, nešto nije u redu', opisala je za Dnevnik.hr Marijana Orlić, jedna od putnica, vidno potresena događajem.

Prema informacijama zadarskog župana Josipa Bilavera, do incidenta je došlo uslijed pucanja trupa broda kod Kukljice. 'Nakon toga su počeli pozivi u pomoć', kazao je Bilaver, dodajući da su svi putnici prošli bez težih ozljeda.

Katamaran je, nakon pucanja trupa, prvo evakuiran na splav, a zatim su putnici spašeni s Jadrolinijinog trajekta Jadran. Unatoč lošim vremenskim uvjetima, akcija spašavanja je uspješno provedena, a posada broda dobila je riječi hvale. 'Dečki su odlični, ti ljudi su 365 dana s nama... Brodovi su stari, ali ljudi pomažu jedni drugima. Hvala', rekla je Orlić.

Iz Lučke kapetanije Zadar potvrđuju da su postupali brzo i odlučno. 'Nismo čekali nikoga. Uzeli smo pojaseve, pokupila sam kćer, držali smo se za ogradu', kazala je Orlić. Kapetan Alen Rukavina iz Lučke kapetanije kazao je da je 'dvoje talijanskih državljana, u panici, skočilo u more', no spašeni su i zbrinuti. Naglasio je važnost prisebnosti u kriznim situacijama.

Ipak, dio putnika postavio je pitanje: zašto ih u luci Gaženica nije dočekala hitna pomoć? Rukavina odgovara da su 'pitali treba li nekome pomoć, ali je odlučeno da će se to rješavati kad pristanu na kopno'.

Dvoje mlađih putnika zatražilo je liječničku pomoć i bili su zadržani u bolnici, no otpušteni su još iste večeri. Zadarski gradonačelnik Šime Erlić izjavio je da 'nema teže ozlijeđenih i da su svi putnici nakon dolaska na kopno otišli svojim kućama ili na pregled'.

Spašavanje je predvodio mladi kapetan, koji je posljednji napustio brod.

Potonuo katamaran kod Zadra
  • Potonuo katamaran kod Zadra
  • Potonuo katamaran kod Zadra
  • Potonuo katamaran kod Zadra
  • Potonuo katamaran kod Zadra
  • Potonuo katamaran kod Zadra
    +21
Potonuo katamaran kod Zadra, putnici spašeni Izvor: Pixsell / Autor: Sime Zelic

Poznat uzrok?

Iako službeni uzrok nesreće još nije poznat, jedan od nacionalnih inspektora Sindikata pomoraca, Antun Aljinović, kazao je u izjavi za RTL da se sumnja na pucanje trupa uslijed udarca u visoke valove.

'Prema onome što sam čuo, brod je nasjeo na dva visoka vala i zato je pukao trup – ali to su zasad samo nagađanja. U kanalu Mali Ždrelac, ako se sudare jaka morska struja i vjetar, mogu nastati vrlo visoki valovi. Pretpostavljam da je to moglo biti uzrok', rekao je Aljinović.

Dodao je da ne vjeruje da bi Melita mogla potpuno potonuti jer je drugi trup neoštećen, a brod ima dovoljno uzgona da ostane na površini. No tijekom noći remorker je brod držao na poziciji nakon što ga je otplutao gotovo jednu nautičku milju dalje.

Aljinović je potvrdio da je Melita prije nekoliko tjedana bila na remontu, ali da je moguće da su tada previdjeli mikropukotine na aluminijskoj oplati. 'Radi se o aluminiju, koji je podložan takvim oštećenjima. U remontu se brod sondira na nekoliko mjesta, inspektori su stručni i znaju svoj posao, ali uvijek može doći do previda – ne zbog neznanja, već zato što je brod ogroman sustav koji se ne može u cijelosti pregledati', pojasnio je.

Melita je, kako kaže Aljinović, jedan od najstarijih katamarana u ovom dijelu Jadrana. Star je 40 godina, što je dvostruko više od nekadašnjeg zakonskog ograničenja.

'Do 2014. u Pravilniku je postojala odredba koja je ograničavala starost brodova za javni prijevoz – 35 godina za trajekte i putničke brodove, 20 godina za katamarane. Ta je odredba izbrisana iz Pravilnika 2014. godine. Danas nema gornje granice starosti, a upravo je to najveći problem na Jadranu', upozorava Aljinović.

Očevid još nije dovršen, a možda nije ni započeo jer brod prvo mora biti osiguran od daljnjeg potonuća. U međuvremenu, javnost čeka službeni izvještaj koji bi trebao razjasniti kako je došlo do ozbiljnog oštećenja na brodu koji svakodnevno prevozi putnike na jadranskim linijama.