OZBILJNE OPTUŽBE

Nova drama u hrvatskom filmu: Redatelj Vitez dao ostavku u HAVC-u, tvrdi da ga miniraju i muljaju s podjelom novca. Šef krovne filmske ustanove Marcich uzvraća: Netočno i tendenciozno!

09.07.2021 u 15:00

Bionic
Reading

Ivan Goran Vitez, predsjednik Hrvatskog društva filmskih djelatnika (HDFD), zatražio je od ministrice kulture i medija Nine Obuljen Koržinek da ga razriješi mandata u Hrvatskom audiovizualnom vijeću, tijelu koje u sklopu Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) odlučuje o raspodjeli novca. U pismu ministrici, do kojeg je došao tportal, Vitez razotkriva, kako kaže, krajnje dubiozne odluke koje je donijelo Vijeće, u pravilu na prijedlog ravnatelja i stručnih službi HAVC-a, kao i određena njihova postupanja mimo rada Vijeća. O svemu se za tportal očitovao i ravnatelj HAVC-a Chris Marcich

Kap koja je Vitezu vjerojatno prelila čašu bio je negativan odgovor HAVC-a hrvatskom veleposlanstvu u Kanadi, koje je njegov film 'Dopunska nastava' htjelo uvrstiti u festival europskog filma. Iz Vijeća su poručili, navodi Vitez, da taj film nije među ponuđenima u njihovom katalogu pa neka odaberu neki drugi film koji jest u katalogu.

'Ne znam kako da ovo nazovem nego pokušajem sabotaže mene osobno, a i filma koji je bio ovogodišnji hrvatski predstavnik za Oscara i kao takav nije ponuđen u HAVC-ovom katalogu', piše Vitez, zagrebački redatelj i scenarist koji je za film 'Posljednja pričest' 2006. osvojio nagradu na Danima hrvatskog filma za najbolji scenarij.

U emisiji 'Nedjeljom u 2' svojedobno je predstavljen kao enfant terrible hrvatskog filma, koji je zbog svog specifičnog humora uvijek imao problema, a sada u pismu ministrici Obuljen Koržinek progovara o podjeli novca u branši okovanoj zavjetom šutnje, jer nije običaj stati na žulj nekom tko je na izvoru milijunskih potpora iz državne kase. Vitez piše da je svojoj dužnosti člana Vijeća pristupao izrazito savjesno, ali jednostavno više ne vidi nikakvog smisla u svom angažmanu.

Kao ustanova koju je osnovala Vlada u svrhu promicanja audiovizualnog stvaralaštva u Hrvatskoj, HAVC kroz javne pozive dijeli državni novac filmskim projektima i festivalima. Radom HAVC-a upravljaju, ravnopravno, Upravni odbor, ravnatelj i Hrvatsko audiovizualno vijeće. Od svibnja 2019. ravnatelj HAVC-a je Christopher P. Marcich, čovjek moćne biografije, bivši visoki djelatnik američke vlade i predsjednik Motion Picture Association Internationala.

Ivan Goran Vitez Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

U pismu datiranom 5. srpnja Vitez navodi da više ne želi biti dijelom tijela koje, kako smatra, čini dugoročnu štetu hrvatskoj audiovizualnoj zajednici i djelatnosti u cjelini. Napominje da je slijedio internu proceduru i dvaput upozorio Upravni odbor HAVC-a, čijeg predsjednika, tj. četvero od petero članova imenuje ministrica osobno - predsjednik Odbora trenutno je Bruno Kragić, a članovi Igor Starčević, Davor Švaić, Jadranka Hrga i Ivor Šiber - 'o ravnateljevom derogiranju odredbi' internog pravilnika, no ostao je bez odgovora.

Pritužbe su se odnosile na ukidanje režijske razrade iz prijavne dokumentacije za dugometražne igrane filmove, s time da ravnateljeva odluka od 20. ožujka 2020. 'nema nikakvu pravnu osnovu i direktno je derogiranje tek uspostavljenog Pravilnika'. U Pravilniku je i obveza da 60 posto članova filmske ekipe moraju biti članovi strukovnih udruga na temelju popisa koje su produkcije dužne dostaviti HAVC-u kako bi im moglo biti isplaćeno 40 posto odobrenog novca. Vitez ističe da je potpuno nejasno provodi li HAVC i na koji način tu odredbu, s obzirom na to da mu je u slučaju filma 'Stric' rečeno da je 'potpis producenta dovoljna garancija', a HDFD za taj film nije izdao nijednu potvrdu za ostvarivanje umjetničke olakšice svojim članovima, što je dotad bilo nezamislivo.

Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

Vitez ukazuje i na to da je krajem 2020. odlukom Vijeća producentskoj kući umjetničke savjetnice za manjinske koprodukcije odobreno preuzimanje projekta 'Sigurno mjesto' od producentske kuće Propeler film mimo javnog poziva, a pravna služba HAVC-a protumačila je da nije bilo sukoba interesa upravo zato što savjetnica nije aplicirala na javni poziv. Većini članova Vijeća nije bilo sporno, nastavlja Vitez, ni to kad je na sljedećem javnom pozivu ista ta savjetnica dodijelila sredstva manjinskoj koprodukciji - Propeler filma.

'Pritom nipošto ne želim sugerirati da je umjetnička savjetnica u ovom slučaju pogodovala Propeler filmu, štoviše, prema mojim je saznanjima prilikom preuzimanja projekta 'Sigurno mjesto' i sama upozorila stručne službe HAVC-a na mogući problem, no ovi su je uvjerili, kao i članove Vijeća, da nema problema', problematizira Vitez.

HAVC je, navodi Vitez u pismu ministrici, odbio uzeti u obzir prijedlog HDFD-a da se u novi Pravilnik unese odredba koja bi onemogućila takve prakse.

Naposljetku, redatelj navodi da je projekt otvaranja škole za deficitarna filmska zanimanja, koji je HDFD predložio HAVC-u i Ministarstvu kulture prije godinu i pol, stopiran odlukom ravnatelja, kojom je prepolovio dogovorena i predviđena sredstva za izradu detaljnih nastavnih planova. Osim toga, upozorava da ni dvije godine nakon velikih najava o pokretanju projekta izgradnje filmskog studija konkretno nije napravljeno još ništa.

Ravnatelj je, navodi dalje Vitez, predložio da se pola milijuna nepotrošenih kuna iz sektora filmske pismenosti preusmjeri u manjinske koprodukcije, argumentirajući stvaranje uvjeta za osiguravanja traženih sredstava kanadskom filmu 'Infinity pool' strateškim državnim interesom. Vitez tvrdi da je ravnatelj time prejudicirao odluku umjetničke savjetnice, a zbog tvrdnje ravnatelja da to nije rekao moli ministricu da se pokrene interna istraga jer se sjednice Vijeća snimaju, a u zapisniku nema te rasprave. Upozorava i na to da je hrvatska producentska kuća 4 film mailovima vršila pritisak na neke članove Vijeća kako bi mimo odluke umjetničke savjetnice propagirali projekt 'Infinity pool'.

Foršpan za 'Dopunsku nastavu' Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

'Napominjem da inozemne produkcije poput ove kanadske konstantno dolaze u Hrvatsku i bez financijske pomoći HAVC-a, a vijest o snimanju ovog konkretnog filma u Hrvatskoj možete naći na inozemnim filmskim portalima i bez obzira na stratešku odluku dodjeljivanja financijskih sredstava koju je najavio ravnatelj', piše Vitez.

Inače, europski koprodukcijski fond Eurimages podržao je 'Infinity pool' redatelja Brandona Cronenberga, sina slavnog oca Davida, iznosom od 324.000 eura, a film će se snimati u Hrvatskoj u sklopu programa poticanja ulaganja u proizvodnju audiovizualnih djela koji HAVC provodi u suradnji s Ministarstvom kulture i medija.

ŠTO KAŽU U havc-U

Ravnatelj Marcich o Vitezovu pismu: Jednostrano, tendenciozno, nepotpuno i dobrim dijelom netočno

Tportal je tražio očitovanje ravnatelja HAVC-a Chrisa Marcicha na dijelove iz Vitezova pisma ministrici Obuljen Koržinek. U nastavku je njegova reakcija. 

'Žao nam je što je kolega Vitez odlučio odstupiti iz Hrvatskog audiovizualnog vijeća. Svoja mišljenja je uvijek čvrsto zagovarao. Podržali smo njegov film 'Dopunska nastava' financijski te kao kandidata za Oscara (odabran društvom koje on vodi), a i u inozemstvu, sukladno pravilima koja su njemu i te kako poznata. 

Njegova izlaganja u predmetnom dopisu su jednostrana, tendenciozna, nepotpuna i dobrim dijelom netočna. 

Svaki član Audiovizualnog vijeća ima pravo glasa. Odluke se donose u skladu s relevantnim zakonima i propisima u okviru kojih se traže najbolja moguća rješenja. Teme su često kompleksne, a rasprave traže dosljednost, osnovnu pristojnost i konstruktivan doprinos svih sudionika; toga je nažalost ponekad nedostajalo kod g. Viteza.

Režijske razrade: Ostale relevantne strukovne udruge se nisu slagale s predloženom obavezom i zato je nema u novom Pravilniku koji uskoro stupa na snagu, a oko kojeg su Hrvatsko audiovizualno vijeće i Radna skupina dugo i temeljito raspravljali. Naime u trenutku prijave većine projekata smatra se da je prerano da bi se ta razrada vjerodostojno napravila. Pravovremene razrade mogu biti korisne. Isto tako, u ranoj fazi projekata mogu biti zavaravajući zbog promjena do kojih često dolazi kako projekt ulazi u realizaciju. Kompromis je predložen i odbačen od strane g. Viteza. 

Za trajanje pandemije uvođenje navedene obveze suspendirano je Odlukom ravnatelja zbog izvanredne situacije. U navedenim okolnostima maksimalno smo se potrudili da se pokrene i održi proizvodnja filmova. 

Provjera obaveze / 60% ekipe: Producenti koji su sklopili ugovore sukladno važećem Pravilniku dužni su poslati popis ekipe, navode imena i prezimena članova ekipe, funkciju i naziv udruge čiji su članovi te sumarno navode postotak onih koji su članovi udruga. Slanje popisa uz drugu dokumentaciju uvjet je za dobivanje rate za snimanje. Kao i za ostalu dokumentaciju koja se šalje, producent je odgovoran za davanje istinitih podataka. Ugovorom je propisan postupak ukoliko se daju neistiniti podaci.

Napominjemo da postoje i vrsni hrvatski djelatnici koji nisu članovi strukovnih udruga, a čiji doprinos bi se trebao uvažavati.  HDFD nema status sindikata, niti je naš sektor tako strukturiran. Naravno da Centar teži za time da se naši djelatnici maksimalno vrednuju. S vremenom i odgovarajućim sredstvima, a u dogovoru sa sektorom, ići ćemo prema cjeniku koji će postaviti realni minimum.

Projekt Sigurno mjesto: Inicijalni producent nositelj projekta odustao je iz svojih razloga uz već odobrena sredstva. Projekt je pravovaljano preuzela producentska kuća dijelom u vlasništvu umjetničke savjetnice. Odlukom AV Vijeća vezano za projekt 'Sigurno mjesto', došlo je do promjene bitnih elemenata Ugovora o sufinanciranju zaključenog s Centrom, odnosno do promjene producenta. Kako je ugovor već bio sklopljen, nije moglo ni doći do nove prijave tog projekta na javni poziv. U potpunosti su promašeni navodi g. Viteza da 'producentska kuća umjetničke savjetnice za manjinske koprodukcije preuzima projekt 'Sigurno mjesto' od Propeler filma mimo javnog poziva i bez smislene dokumentacije'.

Projekt Bazen bez kraja: Projekt 'Bazen bez kraja' vrlo uspješnog kanadskog redatelja Brandona Cronenberga većinski financiran od strane kanadskog fonda uz partnere iz Francuske i Mađarske velikim dijelom bi se snimao u RH. U tijeku je treći rok za prijavu za koprodukcije s manjinskim hrvatskim udjelom koji se zatvara 15. srpnja, a za koji će se odluke donijeti u rujnu.

Edukacija novih filmskih djelatnika: Razvoj programa se nastavlja. Mapiranje sektora odradit će vanjska institucija. Na poziv HAVC-a za mapiranje sektora HDFD se nije javio. Očekujemo da će se ugovor potpisati za desetak dana. Prošle godine fokus nam je bio na provođenju mjera za opstanak sektora. Nadali smo se da će tijekom tog perioda HDFD ipak ići naprijed s razvojem njihovog dijela programa, odnosno s razvojem kurikuluma. Pregovori s HDFD-om oko razvoja kurikuluma te odobrenje istih ove godine su prekinuti od strane g. Viteza jer je ponuđene honorare smatrao neprihvatljivima.

Filmski studio: Intenzivno se radi na izgradnji modernog studijskog kompleksa, kao i manjih regionalnih projekata. Studije vanjskih eksperata su izrađene i objavljene te daju vjetar u leđa realizaciji projekata. U redovitoj smo komunikaciji s mogućim investitorima.

Dopunska nastava: Problem je riješen isti dan. Nema nikakvog otpora HAVC-a prema filmu, baš suprotno. Proizvodnja filma većinski je financirana sredstvima HAVC-a. Maksimalno smo se trudili da film ima više uspjeha. Vijeće je također odobrilo financijsku potporu kada je film odabran od strane HDFD-a za hrvatskog kandidata za Oscara.