NA TRBINI SVI KANDIDATI

Istočna obala postala ključna tema izbora u Splitu

23.03.2013 u 11:02

Bionic
Reading

Na tribini 'Istočna obala - sadašnjost i budućnost', koja je održana u četvrtak, 21. ožujka, u dvorani u Tvrđavi na Gripama, pojavili su se svi važniji kandidati za splitskog gradonačelnika. To je tema koja je postala možda najvažnije pitanje i projekt u predizbornoj kampanji za lokalne izbore u Splitu

Zato su se na tribini, uz organizatore i predavače, pojavili i redom svi važniji kandidati za splitskog gradonačelnika, primjerice Sanja Bilač, Ivo Baldasar, Anđelka Visković, Vjeko Ivanišević i Dragan Markovina. Moderator tribine Boran Vrandečić je najprije dao riječ dogradonačelniku Juri Šundovu, koji zapravo već duže vrijeme operativno vodi grad.

Jure Šundov
je u desetak minuta u fokusiranom i sažetom izlaganju pojasnio što je Grad Split u posljednje tri i pol godine napravio u tom dijelu gradske luke. On je podsjetio da je Grad s još pet institucija zajednički naručio i izradio prostorno-prometnu studiju šireg područja Splita, s naglaskom na istočnu obalu koja je posebno zanimljiva jer su na malom prostoru harmonično objedinjena tri različtia segmenta prometa - pomorski, željenički i autobusni. Šundov naglašava da navedeni dokument otvara mogućnosti za realizaciju svih opcija u budućnosti na tom prostoru.

Ono što taj prostor čini kompleksnim jest i činjenica da su tu nadležne različite institucije, od Lučke uprave do HŽ-a. Na tribini su trebali sudjelovati i predstavnici Društva arhitekata Splita (DAS), ali su oni bez objašnjenja odustali. Podsjetimo da je DAS organizirao s Gradom anketni natječaj za rješavanje tog prostora, na kojem je bilo predano 30 projekata, ali je na kraju natječaj bio poništen.

Predstavnik Hrvatskih željeznica Slavko Šerić na tribini je izvijestio da je HŽ sada spreman reducirati željezničku stanicu sa sadašnjih 47 tisuća metara četvornih na 16 tisuća metara četvornih, koliko je dovoljno za sadašnje realne potrebe smanjenog prometa splitske postaje.

Ravnatelj Lučke uprave Split Milan Blaževski prezentirao je dimenzije i obim prometa, pa je naveo da na istočnoj obali Lučka uprava raspolaže sa 2200 metara operativne obale. Kroz splitsku gradsku luku je samo u prošloj godini prošlo 4,25 milijuna putnika te 650 tisuća vozila. On je pojasnio važnost integriranog prometa u luci, ali i apelirao na nužnost realizacije novog prometnog rješenja koje će rasteretiti istočnu obalu i apsorbirati taj veliki rast broja putnika i vozila.

Zaključak je da je taj prostor trenutno ekonomski najpropulzivniji prostor u gradu koji pruža veliku razvojnu mogućnost. Sociolog Mirko Petrić je u kratkoj, ali direktnoj prezentaciji jasno naglasio da se taj prostor ne smije potrošiti. Rješenje istočne obale po njegovu mišljenju mora biti integrirano u model upravljanja povijesnom jezgrom grada Splita jer je to zapravo kontaktna zona.

To je potvrdio i arhitekt Vjeko Ivanišević koji je gradsku luku slikovito personificirao; usporedio ju je s čovjekom kojem je Dioklecijanova palača glava i tjeme, a istočna i zapadna obala su mu ramena i ruke. On tvrdi da je u posljednja dva desetljeća uludo potrošen veliki prostor istočno od gradske luke pa sve do Žnjana i Stobreča. Stoga on smatra da treba sačuvati Sustipan i Katalinića Brig, da je istočna obala zapravo definirana i da se tu ne treba invazivno intervenirati.

S druge strane Dragan Markovina se složio s Mirkom Petrićem i zapitao zašto se nešto mora graditi na prostoru željezničke stanice, zašto tamo ne bi bio veliki javni park i javna površina. Na tom prostoru nedavno je Ivo Baldasar predstavio razvojni projekt koji otvara mogućnost redukcije željezničke stanice, integriranja prometa s Kopilicom te novih javnih i turističkih sadržaje u ostatku prostora. U javnosti je ta inicijativa shvaćena kao gotova stvar, što zapravo i nije tako i za realizaciju zapravo tek slijede natječaji, javna rasprava i provedbeni planovi.

Kontroverzu je izazvala i najava gradnje vanjskih vezova za kruzere na lukobranu nakon završetaka dogradnje i proširenja novih vezova u luci. Nakon još jedne tribine, nameće se zaključak da je Split zapravo još uvijek daleko od rješenja istočne obale koja je po značenju i karakteru potpuna suprotnost zapadnoj obali.

Sadašnja situacija se, naravno, koristi u predizbornoj retorici, pa činjenica da su na tribini bili prisutni skoro svi kandidati za gradonačelnika govori za sebe. Što će se događati s tim prostorom koji je izuzetan razvojni potencijal Splita, jasnije će se vidjeti nakon izbora kad se svi malo ohlade i cijela stvar bude lišena predizborne propagandne retorike.