ivo mašković

Ispovijest kapetana koji je s 20 Hrvata doplovio u Kinu: Nećemo se radi koronavirusa iskrcat, bio sam i u Africi u najgorem jeku ebole

23.02.2020 u 10:49

Bionic
Reading

Ivo Mašković, dubrovački kapetan, zapovjednik na M.V. Ante Topić, 20. siječnja uplovio je u luku Ningbo – Zhoushan u provinciji Zhejiang na istočnoj obali Kineskog mora. Na brodu je uz dubrovačkog zapovjednika još 20 članova posade i svi su Hrvati. Osam ih je iz Dubrovnika, petoro iz Zadra, četvoro iz Rijeke, dva su pomorca s Pelješca te jedan iz BiH. S teretom – ječmom, doplovili su u Kinu iz australske luke Melbourne

'Na putu od 20 dana iz Melbournea do Ningboa sam s posadom u detalje razradio naš dolazak u koronovirusom zaraženu Kinu. U Australiji smo se opskrbili sa svim potrebnim zaštitnim materijalom, od maski, skafandera, zaštitnih očala, dezinfekcijskog gela za pranje ruku za svakog člana posade.

Najvažnije je bilo da svi skupa shvatimo ozbiljno situaciju u kojoj smo se našli. Što smo se više približavali Ningbou napetost iščekivanja je jačala. De facto čekali smo da što prije dođemo i da, što je moguće prije pođemo', ispričao je Mašković za Dubrovački list, koji se u svom 47 godina dugom pomorskom stažu susreo s ebolom na obalama zapadne Afrike, pripremao se za napade pirata, a sad se na brodu nosi s opasnosti koja se krije iza virusa Covid-19.

Mašković je opisao u kakvim uvjetima žive, kako teče uobičajeni dan na brodu, ali i kakav je svakodnevni kontakt s Kinezima.

'Piloti su bili vrlo profesionalni i zaštićeni kako je predviđeno za ovakve situacije. Brod smo u potpunosti zaštitili. Zatvorili smo sve osim jedne, prostorije koju smo odredili da ćemo u nju primati ljude koji nam moraju doći na brod. Odmah pri pristajanju ušli su agenti karantene (Quarantine Officers). Prvo su izmjerili temperaturu svakom članu posade, a i mi njima! Zatim su pregledali dokumentaciju kako bi utvrdili gdje se svaki član posade ukrcao i naše zdravstvene deklaracije', kazao je Mašković.

Procedura pregleda broda nastavila se u kuhinji. Zanimalo ih je gdje su nabavili meso, ribu, vodu za piće, što je agentima, objašnjava, uobičajeni dio posla, bez obzira na novonastalo stanje s koronavirusom.

'Svi skupa su super, smanjili su maksimalno broj ljudi koji nam dolaze na brod zbog svakodnevnog posla. Profesionalni su u svakom pogledu i svi su obučeni po propisu. Nikakva se panika kod njih ne osjeća, rade svoj posao, a ne vjerujem da ima panike i među njima. Što se događa na kopnu mi ne možemo ni znati, ni vidjeti. Gledamo televiziju, tamo puno govore o virusu doduše mi ‘razumijemo’ samo ono što prikažu ‘slikovno’', naveo je Mašković.

Iz onoga što je uspio zaključiti iz kontakta s ljudima koji dolaze na brod, život u Ningbou funkcionira prilično normalno.

'Ne krećemo se u nikakvoj gužvi medu Kinezima! Posadi je najvažnije da nemaju gotovo nikakvog doticaja s vanjskim svijetom ili da su ti kontakti svedeni na nužni minimum. S njima su u kontaktu samo pojedini članovi posade uključujući mene kao zapovjednika. To je i normalno jer svi traže kapetanov potpis i pečat na svakom papiru',priča dubrovački zapovjednik broda te naglašava kako sigurno polovica od svih članova posade neće uopće biti u kontaktu s ljudima iz vanjskog svijeta.

Naveo je da informacije imaju, a protokole znaju i da se samo se treba uspješno obraniti, a to mogu samo poštivanjem svih pravila ponašanja i higijene iznad svega.

'Hrane i vode imamo dovoljno za tri mjeseca, opskrbili smo se dobro u Australiji da izbjegnemo Kinu za bilo koju nabavku. Mislim da će se mnogi brodovi naći u škripcu u novonastaloj situaciji što se nabavke tiče pa će jednostavno će morati uzet namirnice iz vanka', objasnio je Mašković.

  • +37
Koronavirus Izvor: EPA / Autor: FRANCK ROBICHON

Istaknuo je da će se doma vratiti kad im završi ugovor.

'Radi ovoga se neću iskrcat’! Bio sam i u zapadnoj Africi u najgorem jeku ebole. Tri mjeseca ponavljam – ako su posade dobro educirane i paze strogo na režim ponašanja, ne smije biti problema. Što se organizacije luka tiče za sada imam same pohvale. Savjesni su i paze na brod da nas maksimalno zaštite. Smjene posada su priča za sebe. Tu je pak sve blokirano, nastale su gužve u mnogim kompanijama i ne samo u Kini nego i u mnogim zemljama u okruženju. Koliko imam informaciju kompanije su zabranile smjenu za posade koje dolaze iz kineskih luka', rekao je Mašković.

I nisu iskrcaji i smjene jedini problem. Mašković priznaje kako su sada puno više na oprezu u nekim normalnim i uobičajenim situacijama koje prate pomorce.

'Ne daj Bože da kome zatreba doktor ili zubar. To je sve blokirano, jedino se postupa u hitnim situacijama. Jedan od mojih apela posadi bio je da paze na sebe koliko god mogu da se kome što nepredviđeno ne dogodi. Samo da napomenem da smo mi u osam dana s + 35 došli na temperaturu od 5 stupnjeva Celzijusa. Kod tako naglih promjena moguće su prehlade, gripa, tako da prostora za brigu ima koliko hoćeš'zaključio je Mašković koji nakon Ningbo – Zhoushana mora još iskrcavati i u Qingdaou, nakon čega s ‘Antom Topićem’ napuštaju Kinu, piše Dubrovački list.