STJUARDESE: UPRAVA JE LICEMJERNA

Dashevi su u zraku gotovo osam i pol sati na dan

03.10.2013 u 16:32

Bionic
Reading

Nakon dramatičnog prisilnog slijetanja zrakoplova tipa Dash 8-Q400 Croatia Airlinesa u Zürichu, koji je bio prvi takav uopće u povijesti tog još uvijek domaćeg avioprijevoznika, sljedećih nekoliko dana Dashevi su još dva puta zadavali glavobolju osoblju CA. Oni nas pak uvjeravaju kako su takvi manji tehnički kvarovi 'uobičajeni i kod mnogih drugih avioprijevoznika i na svim drugim tipovima aviona'

Zrakoplovi Dash 8-Q400 najbrojniji su u floti Croatia Airlinesa. Njih šest na leasing je uzeto u razdoblju od 2008. do 2010. godine izravno iz proizvodnih pogona u Kanadi. U CA-u nam kažu kako su ovi avioni, ako gledamo brojke, iznimno isplativi i pouzdani. Toliko su korisni da ih naša aviokompanija koristi čak 30 posto više nego što ostale kompanije koriste zrakoplove istog tipa i proizvođača.

'Vrijedi istaknuti kako je iskorištenost zrakoplova Q400 u Croatia Airlinesu u posljednja tri mjeseca iznosila 8,4 sati na dan, što je oko 30 posto više u odnosu na prosječan nalet flote Q400 na svjetskoj razini, koji iznosi šest sati leta na dan. Pritom je tehnička pouzdanost u otpremi zrakoplova Q400 iznosila 98,6 posto, a svjetski prosjek za taj tip zrakoplova iznosi 98,5 posto. To znači da kompanija više koristi zrakoplove Q400 u odnosu na druge avioprijevoznike te da je pouzdanost u letenju veća u odnosu na svjetski prosjek', pojašnjavaju.

Unatoč tome što mnogi kažu kako Dashevi zahtijevaju češće održavanje i popravke, u CA-u uvjeravaju kako se svi zrakoplovi iz njihove flote redovito održavaju u tehničkom središtu Croatia Airlinesa u Zagrebu, i to 'u skladu s najvišim međunarodnim zrakoplovnim standardima i certificiranim planom održavanja za svaki tip zrakoplova’.

No taj plan oni i premašuju te im je program održavanja zrakoplova restriktivniji od onog što nalaže proizvođač. Za to se brine 263 zaposlenika tehničkih sektora, a u CA kažu kako je taj broj na otprilike istoj razini kao i prethodnih godina. U tehničkom središtu u Zagrebu tehnička služba obavlja preglede i servise zrakoplova ostalih avioprijevoznika, za što su i ovlašteni.

Ipak, posljednji incidenti nisu prvi. Problemi s Dashevima novinske su stupce punili i 2009., 2010. te 2012. Nakon jednog takvog slučaja jedan od pilota za Večernji je list iznio svoje mišljenje o ovim avionma. 'Na Dashevima se kvari sve i svi sustavi na tom zrakoplovu. Tako, primjerice, odjednom ne radi indikator izvučenosti stajnog trapa, pa se stajni trap sam od sebe počne izvlačiti i uvlačiti. Na nekim avionima postoje mikropukotine na trupu, korozija na instalacijama... Ti su avioni govno'.

Imaju li pravo na strah?
Zbog tioga je Sindikat kabinskog osoblja tijekom proljetnog štrajka među ostalim tražio i naknadu za strah od tisuću kuna za svaki dan proveden u Dashu. Nakon što je pilot Zvonko Šitum zajedno s kopilotom i stjuardesama uspješno prizemljio zrakoplov bez prednjih kotača, u Hrvatskoj su dočekani poput heroja. CA im je u Zračnoj luci priredio doček, a na naš zahtjev samo su ponovili Šitumove riječi: 'Nemamo pravo reći da nas je strah jer, ako vas je strah, onda ne radite ovaj posao'.

Predsjednica Sindikata kabinskog osoblja Suzana Artuković Vuksan kaže nam kako je pompozan doček herojskog osoblja od strane CA licemjeran. Zahtjev za naknadu za strah, kao i većinu drugih, Uprava je na proljeće glatko odbila.

Artuković Vuksan kaže kako je uopće informaciju da traže tu naknadu za letove u Dashevima Uprava namjerno pustila u medije kako bi ih se prikazalo kao kukavice.

'Štrajk je bio neuspješan, izgubili smo 30 posto primanja, a država je jasno stala na stranu Uprave', kaže predsjednica sindikata. 'Inače nas tretiraju kako konobarice, one koje dijele kavu putnicima, ponižavaju nas i ovo je licemjerno. Odvraćaju pozornost od stvarnih problema. Nikada nas nisu pohvalili, e sad smo mi ti koji su superheroji', ogorčena je. Pojašnjava da su Dash zrakoplovi specifični zbog buke i vibracija koje proizvode te kako je organizacija vremena kada se s njima leti uvijek neizvjesna zbog čestih kvarova i prinudnih slijetanja.