SLIKA KAOSA

Zašto su robotaksiji postali meta nereda na ulicama Los Angelesa

10.06.2025 u 19:31

Bionic
Reading

Dok se prosvjednici i policija sukobljavaju diljem Los Angelesa i u okolnim područjima, jedan od upečatljivijih prizora iz ovih nemira postali su bijeli automobili bez vozača, prekriveni grafitima i zahvaćeni plamenom. Ti automobili nisu obična vozila – na sebi imaju senzore na krovu i bočnim stranama, ali nemaju vozača

Tvrtka Waymo, koja upravlja flotom autonomnih taksija, našla se u središtu prosvjeda protiv racija koje provodi američka Imigracijska i carinska služba (ICE) pod administracijom Donalda Trumpa. Prema pisanju Los Angeles Timesa, skupina prosvjednika u subotu je prišla nizu parkiranih Waymo vozila, razbila im prozore, izbušila gume, prekrila ih antiratnim i anti-ICE natpisima, a potom ih i zapalila. Riječ je o jako opasnom trendu.

Električni automobili, kakve koristi Waymo, sadrže litij-ionske baterije koje, kada izgore, ispuštaju toksične plinove poput fluorovodik. Policija Los Angelesa upozorila je na mreži X da takvi plinovi mogu ugroziti i pripadnike hitnih službi i sve prisutne u blizini, piše Time.

Scientific American navodi kako su građani, ako nisu bili zaštićeni, znali doživjeti opekline grla i probleme s disanjem, a u slučajevima visoke koncentracije fluorovodika, simptomi mogu uključivati iskašljavanje krvi unutar nekoliko minuta od izloženosti.

Waymo je zbog više napada na svoja vozila – najmanje šest slučajeva vandalizma u okrugu Los Angeles – odlučio privremeno obustaviti rad u tom području 'iz predostrožnosti'.

Kalifornijski guverner Gavin Newsom i gradonačelnica Los Angelesa Karen Bass osudili su nasilje i razaranje, koje Newsom pripisuje 'pobunjeničkim skupinama' i 'anarhistima' koji su se infiltrirali u inače mirne prosvjede. Predsjednik Donald Trump, koji je mobilizirao Nacionalnu gardu kako bi odgovorio na situaciju, nazvao je prosvjednike 'problematičnima' i 'plaćenim pobunjenicima'.

Što je Waymo?

Waymo je podružnica tvrtke Alphabet, Googleove matične tvrtke, a nastao je iz projekta Google Self-Driving Car koji je započeo 2009. godine. Svoj posao robotaksija pokrenuli su 2020. na ograničenim tržištima, koja su se proširila na Los Angeles 2024. godine.

Iako tvrtka tvrdi da je njezina misija 'biti najpouzdaniji vozač na svijetu', nacionalno istraživanje ranije ove godine otkrilo je da 'šest od 10 američkih vozača i dalje izvještava da se boje voziti u autonomnom vozilu', dok se dio ljudi oduševljenih razvojem tehnologije zapravo smanjio s 18 posto u 2022. na 13 posto u 2025.

Waymo vozila bila su uključena u 696 nesreća diljem SAD-a između 2021. i 2024. godine, odnosno otprilike jedna nesreća svaki drugi dan. MKP Law Group, tvrtka sa sjedištem u Los Angelesu koja zastupa klijente uključene u nesreće, u objavi na blogu priznala je da ova statistika 'ne ukazuje nužno na to da je Waymo uzrokovao te nesreće, jer su neke možda bile krivnja drugih uključenih vozača'. Studije pokazuju da je tehnologija autonomne vožnje vjerojatno sigurnija od većine ljudskih vozača.

Waymo je navodno iritirao neke ljude, uključujući one kojima su autonomna vozila 'ružna', kao i lokalno stanovništvo gdje se vozila redovito zaglavljuju . Susjedi u blizini Waymo punionice u Santa Monici žalili su se na buku uzrokovanu trubljenjem autonomnih vozila na parkiralištu.

Waymo vozila, kao i drugi autonomni automobili, i ranije su bili meta vandala, posebno u Kaliforniji, gdje je Waymoovo sjedište. U siječnju je Waymo automobil rastrgan u Los Angelesu. U veljači 2024. još jedan Waymo automobil je smrskan i zapaljen u San Franciscu. A u srpnju 2024. muškarac je optužen za prorezivanje guma na 17 Waymo automobila u San Franciscu.

Waymo robotaksi u Los Angelesu
  • Waymo robotaksi u Los Angelesu
  • Waymo robotaksi u Los Angelesu
  • Waymo robotaksi u Los Angelesu
  • Waymo robotaksi u Los Angelesu
  • Waymo robotaksi u Los Angelesu
    +3
Waymo robotaksi u Los Angelesu Izvor: EPA / Autor: ALLISON DINNER

Zašto je Waymo meta protesta u Los Angelesu?

Pojavilo se nekoliko potencijalnih objašnjenja zašto su Waymo vozila bila meta napada tijekom prosvjeda u Los Angelesu. Wall Street Journal izvijestio je da je jedan od razloga vandaliziranja automobila bilo ometanje prometa - tradicionalna, iako kontroverzna, prosvjedna taktika .

Neki korisnici društvenih mreža sugerirali su da su autonomna vozila postala nova meta jer ih prosvjednici doživljavaju kao produženu ruku državnog nadzornog aparata. Waymovi automobili opremljeni su kamerama koje bilježe okolinu u punom krugu od 360 stupnjeva – tehnologijom koja je, prema dostupnim izvješćima, u više navrata bila stavljena na raspolaganje policijskim službama.

Neovisna tehnološka stranica 404 Media izvijestila je u travnju da je policijska uprava Los Angelesa dobila snimku iz Waymovog automobila bez vozača kako bi je koristila u istrazi o bijegu s mjesta nesreće, nevezanom uz Waymo.

Bloomberg je 2023. izvijestio da se policija sve više oslanja na autonomna vozila i njihove kamere za video dokaze. Chris Gilliard, član Vijeća za istraživanje društvenih znanosti, rekao je za Bloomberg da su autonomna vozila 'u biti nadzorne kamere na kotačima', dodajući:

'Trebali bismo moći obavljati svoje poslove u svakodnevnom životu bez da nas se prati, osim ako nismo osumnjičeni za zločin, a svaki mali dio ove tehnologije oduzima tu mogućnost.' Waymo je tada rekao za Bloomberg da 'pažljivo' pregledava svaki zahtjev policije 'kako bi se osiguralo da zadovoljava primjenjive zakone i ima valjan pravni postupak'-

Neki aktivisti su također sugerirali da bi paljenje Waymo vozila trebalo izazvati manje suosjećanja kod promatrača.

'Ovdje ima ljudi koji kažu da je paljenje Waymo automobila nasilno i da je riječ o domaćem terorizmu', objavio je organizator rasne pravde Samuel Sinyangwe na X-u. 'Robotski automobil? Hoćete li sljedeće tražiti pravdu za robotske pse? Ali ne i za ljudska bića koja su više puta upucana gumenim mecima na ulici? Kakva je ovo politika?'

'U Waymu nema ljudskog elementa', napisala je na X-u Elise Joshi, organizatorica za klimu i rad. 'Skup je, a potkupljeni političari ga koriste kao izgovor za ukidanje financiranja javnog prijevoza. Molim se za Waymoov pad.'