U NAŠEM SUSJEDSTVU

Otkriven prvi nastanjiv planet sličan Zemlji

30.09.2010 u 11:49

Skupina američkih znanstvenika danas je objavila da je otkrila prvi planet izvan Sunčeva sustava na kojemu je vrlo vjerojatno moguć život

Znanstvenici koji tragaju za novim svjetovima pronašli su planet veličine Zemlje, ali tri puta veće mase, koji bi na površini mogao imati vodu.

'Činjenica da smo ga tako brzo otkrili i da je u našoj relativnoj blizini govori da bi nastanjivi planeti trebali biti česti', rekao je jedan od voditelja istraživanja, Steven Vogt, profesor astrofizike s Kalifornijskog sveučilišta u Santa Cruzu.

Ako te podatke potvrde i drugi astronomi, bit će to egzoplanet najsličniji Zemlji koji je dosad registriran.

Gliese 581g nalazi se u nastanjivom području crvenog patuljka Gliese 581, što znači da bi na njemu moglo biti vode. Za punu revoluciju oko zvijezde u zviježđu Vage, koja je udaljena od Zemlje samo 20 svjetlosnih godina, treba mu manje od 37 naših dana. Relativno velika masa pokazuje da je vjerojatno izgrađen od stijena te da ima atmosferu, objasnio je Vogt.

Pronađen je kombiniranim 11-godišnjim istraživanjem pomoću spektrometra HIRES na promatračnici Keck na Havajima i instrumenta HARPS u Europskoj južnoj promatračnici u Čileu. Oba uređaja otkrivaju teturanje zvijezda pod utjecajem gravitacije njihovih planeta.

Kada je projekt HIRES započeo prije 25 godina, instrumenti su mogli otkriti samo divove veličine Jupitera koji se prže u neposrednoj blizini matičnih zvijezda i svojom gravitacijom izazivaju snažne promjene njihove brzine od oko 300 metara u sekundi. No tehnologija je otada znatno napredovala, tako da je danas moguće zabilježiti promjene brzine od samo tri metra u sekundi, što znači da se mogu registrirati znatno manja tijela na većim orbitama.

Jedna strana planeta Gliese 581g stalno je okrenuta prema zvijezdi, dok se druga nalazi u vječnoj tami, a prosječne temperature kreću se između -31 i -12 stupnjeva Celzijusovih. Međutim, na sunčanoj strani termometar bi vjerojatno pokazivao znatno više vrijednosti, a na tamnoj puno niže. Najpogodnije mjesto za život stoga bi bilo negdje između, gdje bi moglo postojati i obilje tekuće vode.

'Na tom planetu možete uživati u temperaturi koju hoćete, samo trebate kružiti uokolo', objasnio je Vogt. 'Ondje ima cijeli niz ekoloških staništa koja bi trebala omogućavati nesmetan razvoj života.'

U orbiti oko iste zvijezde kruži osam planeta, a još dva - Gliese 581c i Gliese 581d - mogli bi biti kandidati pogodni za život.