ŠPILJSKI GURMANI

Neandertalci su kuhali cušpajze i juhe

28.12.2010 u 14:10

Predodžba prema kojoj su neandertalci bili agresivni i nesofisticirani mesožderi baš i nije točna, pokazala su nova istraživanja

Naime, američki su znanstvenici u fosilima među zubima tih drevnih ljudi otkrili brojne ostatke kuhanog bilja.

To je prva studija koja izravno potvrđuje da se prehrana neandertalaca nije sastojala isključivo od mesa te da je bila znatno profinjenija nego što se ranije mislilo.

Dosadašnja predodžba temeljila se na kemijskim analizama sastava kostiju neandertalaca u kojima su bile otkrivene velike količine proteina. Znanstvenici su na temelju njih zaključili da su neandertalci izumrli s dolaskom ledenog doba i nestankom velikih sisavaca poput mamuta, dok su suvremeni ljudi preživjeli zahvaljujući bogatijoj prehrani.

Iako su na staništima neandertalaca i ranije pronađeni ostaci žitarica, stručnjaci nisu imali izravne dokaze da su ih jeli. No to se s novom studijom konačno promijenilo.

Proučavajući fosilizirane zube neandertalaca s belgijskih i iračkih nalazišta, znanstvenici pod vodstvom Dolores Piperno s Odsjeka za antropologiju američkog prirodoslovnog muzeja Smithsonian otkrili su tragove škroba koji potječe s brojnih biljaka te tragove različitog povrća, korijenja i gomolja.

Velik dio te hrane doživio je fizičke modifikacije svojstvene kuhanju, što pokazuje da se neandertalac znao služiti vatrom, baš kao i prvi moderni ljudi. 'Ti tragovi otkrivaju da su neandertalci nastojali poboljšati hranu i povećati joj hranjivost', ističu istraživači.

'Svi ti podaci pokazuju da je neandertalac bio dovoljno razvijen da može nabaviti i pripremiti hranu, bez obzira na to je li riječ o ulovljenoj životinji ili ubranoj biljci.'

Znanstvenici smatraju da se ranije analize kostiju mogu objasniti činjenicom da i neke biljke sadrže visoke razine proteina.