SVEMIRSKA FORENZIKA

NASA-in GRAIL kreće u potragu za drugim Zemljinim mjesecom

08.09.2011 u 09:30

Ako vremenske prilike budu povoljne, NASA će danas lansirati misiju GRAIL – dva satelita koji će svojim osjetljivim uređajima istraživati gravitacijsko polje Mjeseca i time procese u kojima je on nastao

Na neki način taj je projekt savršeno tempiran. Naime, prije samo mjesec dana planetarni su znanstvenici predstavili novu hipotezu koja objašnjava velike razlike između bliže (ravne) i udaljene (brdovite) strane Zemljinog satelita. Prema njoj Zemlja je u početku imala dva mjeseca – jedan manji i jedan veći, a današnji je nastao njihovim sudarom. U srazu, koji se odvijao pri relativno maloj brzini, manji se ovio oko većeg i najveći dio svoje mase ostavio na udaljenijoj strani stvorivši velike planinske lance. Ako je ta hipoteza točna, GRAIL (Gravity Recovery And Interior Laboratory) bi trebao otkriti dokaze da je tvar na toj strani gušća.

Misija će također prikupiti podatke koji će znanstvenicima omogućiti da bolje upoznaju unutrašnjost Zemljina satelita i saznaju ima li on još uvijek rastopljenu jezgru. U njoj će se koristiti ista tehnologija koju je projekt GRACE upotrijebio za mjerenje gravitacijskog polja Zemlje. No Mjesec je puno zanimljiviji jer je najnepravilnije tijelo koje smo dosad posjetili.

'GRAIL će otkriti tajne Mjeseca i pomoći nam da shvatimo kako su se razvijali Mjesec, Zemlja i drugi kameni planeti', rekla je voditeljica istraživanja Maria Zuber s Massachusetts Institute of Technology u Cambridgeu.

GRAIL bi iz Cape Canaverala na Floridi trebao biti lansiran u 8 sati i 37 minuta ili u 9 sati i 16 minuta po lokalnom vremenu. Ako to ne bude moguće, lansiranje će biti odgođeno za petak.

U misiji će prvi put biti korištena putanja na kojoj će letjelice putovati prema Suncu da bi stigle do Mjeseca. Nakon što jednom obiđu Zemlju, sateliti GRAIL-A i GRAIL-B, svaki veličine perilice rublja, razdvojit će se i nastaviti let prema točki koja se nalazi na jedan posto puta do Sunca. Ondje su gravitacijske sile Zemlje i Sunca u ravnoteži pa omogućuju letjelicama da za dulje vrijeme (uz manje korekcije) ostanu u istom položaju u odnosu na naš planet. Takva putanja ima dvije prednosti. Kao prvo, ona omogućuje manju potrošnju energije pa je za lansiranje potrebna manja raketa. Kao drugo, letjelica se na tom mjestu može parkirati na mjesec ili dva prije nego što nastavi svoje putovanje. To je vrlo važno jer na konačno odredište mora stići točno na Staru godinu, bez obzira na datum lansiranja, jer se misija GRAIL mora stisnuti između dvije pomrčine Mjeseca – prve, koja će se dogoditi 12. prosinca, i druge, koja će uslijediti u lipnju. Naime, tijekom pomrčine Mjeseca Zemlja se nalazi između Sunca i Mjeseca pa blokira sunčevo svjetlo koje napaja sonde.