analiziraju dob, spol i emocije

Kraj privatnosti: Lica prepoznaju i reklamni panoi

02.06.2017 u 17:33

Bionic
Reading

Možda potiho, no već godinama se agencije za lov na kriminalce služe tehnologijama prepoznavanja lica. Razvoj tehnologije je doveo do toga da čak i najobičniji lanci brze prehrane mogu iskoristiti kamerice kako bi dobili golemu količinu podataka o svojim potrošačima...

Još 2013. godine visokotehnološki odjel čikaške policije počeo je koristiti napredne sustave za prepoznavanje lica. Godinu nakon toga, sustav je poslužio kako bi se na 22 godine zatvora osudio Pierre Martin, prvi kriminalac uhvaćen tom tehnologijom. Svega par mjeseci iza toga, pojavilo se izvješće kako je i FBI korištenjem tehnologija za prepoznavanje lica uhitio višegodišnjeg bjegunca. 

Ne koristi se tehnologija tek za lov na kriminalce. Prepoznavanje lica danas odrađuju i pametni telefoni, kako bi bili dostupni samo svojim vlasnicima (Samsung Galaxy S8, primjerice). No, polje u kojem se najobičnije fotografije ili video materijal može iskoristiti za narušavanje privatnosti i lov na big data, poprima neviđene dimenzije. 

Stvari su otišle toliko daleko da je i pizzerija u Oslu (Peppe's Pizza) iskoristila reklamne panoe s integriranim kamericama i računalnim sustavima za identifikaciju onih koji bi stali pred pano za pregled ponude. Kad se sustav srušio, zaslon je prikazao kod i barem djelić informacija koje je lanac prikupljao: spol, dob, vrijeme utrošeno na čitanje ponude, izraze lica i detalje poput toga jesu li nosili naočale ili ne.

Isprva je stvar zvučala nestvarno i otkačeno, no diljem svijeta otkriveno je čemu služe minijaturne kamerice na brojnim reklamnim panoima - posebno digitalnima. 

Tehnologija za prepoznavanje lica danas može izvesti čuda - prepoznati ne samo dob, spol i sl. parametre, već i emocije osobe. A najgora stvar u priči je to što se pri snimkama poput spomenutih ne treba tražiti nikakvo posebno dopuštenje. Ako ikom zbog ovoga zvuče alarmi u glavi po pitanju privatnosti - reakcija je prirodna i opravdana. Međutim, slijedi i hladan tuš - teško da se može ići kontra nečeg takvog u današnje doba. 

Digitalne tehnologije su na svakom kutku i teško ih je ograničiti. To smatra i Arthem Kuharenko, osnivač tvrtke koja se bavi tehnologijama za raspoznavanje lica, NTechLab. U razgovoru za stranicu ReadWrite otkrio je kako ne vidi ništa sporno u tom da tvrtke žele prikupiti više podataka o svojim potencijalnim potrošačima, poput situacije s ranije spomenutim restoranom. 

Oni tek proučavaju potražnju, a poduzeća su to radila otkako je čovječanstva. Upravo sada, korištenjem podataka s WiFi rutera i sl. oni prikupljaju ogromne količine podataka o vama: gdje živite, kuda se krećete, koja mjesta točno posjećujete i koliko dugo. Analizom vašeg online profila, veliki agregatori prikupljaju sve informacije o vama, vašim željama i hobijima. Dakle, analiza emocionalno-demografskog profila je norma za suvremeni svijet

Štoviše, Kuharenko vjeruje da je žrtvovanje privatnosti na ovaj način ključno kako bi svijet postao sigurnije i ugodnije mjesto. Bilo koja tehnologija se može iskoristiti za dobro i zlo, a on smatra kako pozitivne strane ovakvog razvoja prelaze negativnosti. 

Ono što je sasvim jasno u cijeloj priči je to da se o ovoj temi i slobodama jednostavno mora pričati više i na što transparentniji način. Dok su ljudi spremni prihvatiti CCTV nadzorne sustave s kamerama za borbu protiv kriminala, korištenje sličnih sustava za marketing je mnogo teže 'progutati'.