omiljen među tinejdžerima

Kako je TikTok postao globalna senzacija: Do kraja godine prestići će i YouTube, a evo što najviše zabrinjava Amerikance

24.10.2022 u 15:48

Bionic
Reading

TikTok je u ovoj godini postala najpreuzimanija aplikacija na svijetu, zbacivši s trona dugogodišnje prvake u preuzimanju, Instagram i Twitter. Do kraja ove godine prestići će YouTube kao društvenu mrežu na kojoj ljudi provode najviše vremena

Vrtoglavi rast ove videoplatforme zaprepastio je ulagače i stručnjake diljem svijeta. U samo nekoliko godina preoblikovala je internet i postala mjesto u kojem se stvaraju i njeguju novi kulturni obrasci.

Aplikacija je to nastala iz braka dviju kineskih plaftormi, lip sync aplikacije Musical.ly i videoplatforme Douyin. Musical.ly je osnovan 2014. u Šangaju i samo u nekoliko godina postao je naširoko popularan, s 60 milijuna korisnika diljem svijeta. Tri godine kasnije aplikaciju je kupila tvrtka za internetsku tehnologiju ByteDance za 800 milijuna dolara. Kako je velik bazen korisnika aplikacije Musical.ly bio SAD, ByteDance je s TikTokom uspio ostvariti još veći međunarodni doseg, piše Guardian.

TikTok je 2018. po prvi put nadmašio Facebook, Instagram, Snapchat i YouTube po broju preuzimanja. Porast preuzimanja dodatno je potenciran izbijanjem pandemije covida 2020. godine. Aplikacija je tako od srpnja te godine do srpnja ove godine zabilježila porast od 45 posto mjesečno aktivnih korisnika, a danas ih ima više od milijardu. Do kraja godine njihov broj mogao bi se popeti na 1,8 milijardi. TikTok i Douyin (ByteDanceova videoplatforma fokusirana na kinesko tržište) zajedno čine treću najveću društvenu mrežu po broju korisnika, iza Instagrama i Facebooka.

Gotovo polovica korisnika u SAD-u pritom je u dobnoj skupini od 18 do 30 godina, a 67 posto korisnika između 13. i 18. godine aplikaciju koristi svakodnevno, što je čini drugom najpopularnijom aplikacijom među mladima, iza YouTubea. Pritom Instagram i Snapchat koristi oko 60 posto tinejdžera, a Facebook njih samo 32 posto.

S obzirom na to da je iznimno popularna među mladima, ostale konkurentske tvrtke poput Mete (Facebook) počele su oponašati ono što radi TikTok u nadi da će na taj način zadržati mlađe korisnike. Tako je Meta uložila milijarde u svoj TikTok klon Reels, što ipak nije uspjela monetizirati koliko je htjela.

Ključan čimbenik TikTokova uspjeha je njegov algoritam koji svojim korisnicima zna plasirati baš ono što žele. Platforma naime optimizira sadržaj koji vas što duže drži za ekranom, a ne prema klikovima i engagementu kao njezini prethodnici. Nevjerojatno učinkoviti algoritmi su s druge strane i problematični jer se mnogi stručnjaci brinu za njihov utjecaj na mentalno zdravlje jer izloženost takvim sadržajima u velikim količinama može pogoršati mentalne probleme i uzorkovati suicidalne misli. Usto, postoji bojazan da zbog brzine TikToka nezdravi i opasni trendovi postanu viralni prije nego što se provjeri njihova sigurnost.

S druge strane, SAD je sve više zabrinut zbog veza platforme s Kinom. Trumpova administracija je svojevremeno prijetila da će potpuno zabraniti TikTok ili prisiliti ByteDance da ga proda jednoj američkoj tvrtki. TikTok je pod pritiskom prešao na pohranu i obradu podataka američkih korisnika preko američke kompanije Oracle. No i dalje postoji mogućnost potencijalnog kineskog pristupa podatcima američkih korisnika. TikTok je priznao da će se neke sigurnosne kopije podataka američkih korisnika i dalje pohranjivati u Kini i Singapuru.

Stručnjaci isto tako upozoravaju na širenje dezinformacija na aplikaciji, pa i onih o ratu u Ukrajini. Istraživanje o izborima u Keniji pokazalo da je 130 videozapisa na toj platformi, pregledanih četiri milijuna puta, sadrži dezinformacije ili elemente govora mržnje.

Kako se približavaju midterm izbori u SAD-u (izbori na sredini mandata) sve oči su uprte u TikTok i najvećem testiranju dezinformacija dosad. Došlo je do eksponencijalnog rasta broja korisnika, što znači da će biti i puno veći broj dezinformacija koje će TikTok trebati zaustaviti.

Kako bi se borila protiv širenja izbornih dezinformacija, tvrtka je rekla da će pružati samo točne informacije o izborima i sklapati partnerstva samo s neovisnim fact-checking agencijama. Prema izvješćima iz 2020. TikTok je u drugoj polovici godine uklonio 350 tisuća videozapisa s pogrešnim informacijama u vezi s izborima.