ČUDA SVEMIRA

Čestitka iz svemira: NASA objavila zapanjujuću fotografiju 'svemirskog božićnog drvca'

24.12.2023 u 09:10

'Klaster božićnog drvca', također poznat kao NGC 2264, udaljen je otprilike 2600 svjetlosnih godina i nalazi se u zviježđu Jednoroga

NGC 2264 je klaster protozvijezda starih između jednog i pet milijuna godina. Skup zvijezda sadrži one koje su veće, kao i one manje od našeg Sunca - u rasponu od nekih s manje od desetine mase Sunca do onih s oko sedam Sunčevih masa.

'Nova kompozitna slika NGC 2264 povećava sličnost s božićnim drvcem', rekli su NASA-ini astronomi. 'X-zrake koje je otkrio NASA-in Chandra X-ray Observatory predstavljene su kao plava i bijela svjetla i nalikuju blicajućim lampicama na drvcu.'

'Optički podaci iz NSF-ovog 0,9-m teleskopa WIYN na Kitt Peaku predstavljeni su oštrim zelenim linijama i oblicima, koji stvaraju grane i iglice u obliku stabla. Infracrveni podaci iz Two Micron All Sky Surveya (2MASS) pokazuju zvijezde u prednjem i pozadinskom planu kao blještave mrlje bijele naspram tame svemira', piše Sci.News.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Breaking Science News

Mlade zvijezde, poput onih u NGC 2264, nestabilne su i podvrgnute jakim bljeskovima X-zraka i drugih varijacija koje se vide u različitim vrstama svjetlosti.

'Međutim koordinirane, treptajuće varijacije prikazane u animaciji su umjetne kako bi se naglasile lokacije zvijezda koje se vide na rendgenskim zrakama, kao i sličnost ovog objekta s božićnim drvcem', rekli su astronomi. Varijacije zvijezda u stvarnosti, kažu iz NASA-e, nisu sinkronizirane.

'Te varijacije koje su promatrali Chandra i drugi teleskopi nastaju zbog nekoliko procesa. Neki od njih povezani su s aktivnostima koje uključuju magnetska polja, uključujući baklje poput onih koje doživljava Sunce (samo puno jačih), a tu su i vruće točke i tamna područja na površinama zvijezda koja ulaze i izlaze iz vidokruga dok se one okreću.

Što god se krilo u udaljenom klasteru zvijezda, ovaj očaravajući kozmički prizor stigao je u pravom trenu za blagdane.