spirala smrti

Bliži se svom mračnom kraju: Prvi put u povijesti astronomi ‘uživo’ promatraju uništavanje jednog planeta

23.12.2022 u 08:55

Baš poput gumene patkice u kadi koja kruži oko odvoda, jedan udaljeni egzoplanet bliži se svom neizbježnom mračnom kraju

Astronomi upravo promatraju egzoplanet poznat kao Kepler-1658b, čija orbita postaje sve kraća oko umiruće zvijezde domaćina. Teorije su predviđale ovu vrstu scenarija sudnjeg dana, no stručnjaci kažu da je ovo prvi put u povijesti da promatraju kako se ‘uživo’ odvija u svemiru.

Otkriće je objavljeno u ponedjeljak u časopisu The Astrophysical Journal Letters, a otkriva nove informacije o dugotrajnoj smrti koja čeka mnoge svjetove, uključujući ono što je predviđeno i za naš. Znanstvenici vjeruju da bi Sunce, sada u srednjim godinama, moglo jednog dana uništiti Zemlju na sličan način. Naravno, to bi se trebalo dogoditi tek za nekoliko milijardi godina, piše Mashable.

Ono što se sljedeće događa s egzoplanetom prilično je turobno - planet će se svojoj zvijezdi spiralno približavati sve bliže i bliže dok se na kraju ne zabije u nju. To će se brzo dogoditi, prema standardima svemira. NASA procjenjuje - za otprilike tri milijuna ili nešto manje godina. Taj se proces naziva ‘orbitalni raspad’, a odnosi se na putanju smanjivanja kojom planet kruži oko svoje zvijezde.

Fotoalbum s Crvenog planeta: Ovo su spektakularni prizori Marsa snimljeni tijekom 2022. Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NASA/JPL-Caltech

Kepler-1658b je klasificiran kao ‘vrući Jupiter’, što znači da je plinoviti div poput našeg susjednog planeta, ali je mnogo bliži zvijezdi oko koje kruži nego Jupiter Suncu. Egzoplanet, koji se nalazi u sustavu udaljenom oko 2600 svjetlosnih godina, osam je puta bliži svojoj zvijezdi nego što je Merkur Suncu. Potrebno mu je manje od četiri dana da napravi cijeli put oko zvijezde.

Istraživači su se mučili pronaći egzoplanete sa sve manjim orbitama jer je proces spor i teško ga je izmjeriti. Shreyas Vissapragada, glavni autor studije u Harvard & Smithsonian Centru za astrofiziku, otkrio je da se orbita egzoplaneta Kepler-1658b sporo smanjuje, za 131 milisekundu godišnje, donosi Mashable.com.

ASTROFOTOGRAFIJA