sveti gral biologije starenja

Biološki sat zavrtili unatrag: Izraelski znanstvenici uspjeli preokrenuti proces ljudskog starenja

19.11.2020 u 13:21

Proces starenja biološki je preokrenut terapijom kisikom u hiperbaričnoj komori. To bi moglo utjecati na dva ključna dijela ljudskog tijela, odgovorna za slabost i loše zdravlje koji dolazi sa starenjem

Kako ljudi stare, skraćuju se zaštitne kape na krajevima kromosoma, takozvane telomere. To pak oštećuje DNK i stanice se prestaju replicirati. Istodobno, u tijelu se nakupljaju zastarjele, 'zombi' stanice koje sprečavaju regeneraciju.

Povećanje duljine telomera i uklanjanje zastarjelih stanica našlo se u fokusu mnogih studija o starenju, za to se područje razvijaju i razni lijekovi.

Sada su znanstvenici sa Sveučilišta u Tel Avivu pokazali da su davanjem čistog kisika starijim ljudima u hiperbaričnoj komori povećali duljinu njihovih telomera za 20 posto, javlja Yahoo News. Telomere su im sad dugačke kao prije 25 godina.

Terapija, opisana u časopisu Aging, ujedno je smanjila količinu senescentnih stanica do 37 posto, stvarajući time put novim zdravim stanicama da se obnavljaju.

Skraćivanje telomera smatra se Svetim gralom biologije starenja. Mnogi znanstvenici vjeruju da je samo starenje odgovorno za Alzheimerovu i Parkinsonovu bolest, ali i stanja poput artritisa, raka, bolesti srca i dijabetesa.

Također je poznato da pretilost, pušenje, nedostatak tjelesne aktivnosti, nedostatak vitamina i upala mogu ubrzati skraćivanje telomera, pokazujući da oni imaju velik utjecaj na dugovječnost.

U ispitivanje je bilo uključeno 35 zdravih odraslih osoba u dobi od 64 i više godina koje nisu podvrgnute nikakvim prilagodbama načina života, prehrane ili lijekova. Svaki je pacijent bio smješten u hiperbaričnu komoru na 90 minuta tijekom pet dana u tjednu tijekom tri mjeseca, dok je kroz masku disao 100 posto kisika.

Komora pod tlakom omogućuje otapanje više kisika u tkivima i oponaša stanje 'hipoksije' ili nedostatka kisika, za koje se zna da ima regeneracijske učinke.

Prethodna ispitivanja pokazala su da zdrava prehrana može sačuvati duljinu telomera, dok dokazano dugotrajni trening tijekom šest mjeseci produžuje telomere i do pet posto.

'Ovom pionirskom studijom otvorili smo vrata za daljnja istraživanja dugotrajnog staničnog utjecaja terapije na preokretanje procesa starenja', rekao je dr. Amir Hadanny, glavni medicinski istraživač iz Sagolovog centra za hiperbaričnu medicinu i istraživanje.