RAT ZA NOVAC, MOĆ, VLAST…

Formula 1 kakvu znamo - više ne postoji!

14.05.2009 u 12:03

Bionic
Reading

Je li 45 milijuna eura po sezoni premala suma novca za osnovni pogon momčadi u Formuli 1? Odgovor je očito potvrdan, jer je većina ekipa spremna i odustati od natjecanja ako se odluka o novim pravilima Velikog Maxa ne promijeni. I to odmah! Nova era Formule 1 je na vidiku

Toyota, Ferrari, Renault, Torro Rosso i Red Bull već su najavili da iduće sezone, ako se nešto dramatično ne promijeni u glavama čelnika FIA-e, neće sudjelovati u borbi za naslov prestižnog pobjednika u Formuli 1. Tom popisu treba pridodati i McLaren i BMW, za koje se također očekuje da će se usprotiviti najnovijim zamislima Maxa Mosleyja i njegovih suradnika. Sve je, znamo, krenulo loše po Formulu 1 kad je Mosley najavio nova pravila za narednu sezonu, a ono što najviše bode u oči jest dramatično smanjenje proračuna momčadi na samo 45 milijuna eura.

VIDEO: Najgore nesreće u Formuli 1. Hoćemo li ostati uskoro ostati zakinuti za F1 uzbuđenja?

Istina, u tu cifru nisu ubrojeni motori, plaće vozača, marketinške aktivnosti i slično, no i bez toga proračuni najbogatijih ekipa dosad su iznosili i višestruko više ove zadane sume. Da bi stvar bila još gora, ekipama je ostavljena mogućnost odabira spomenutog proračuna po preporuci FIA-e ili nastavka s neograničenim proračunom, ali uz restrikcije koje su zaista izvan svake pameti. Tako Ferrari, primjerice, ako ne prihvati odluku o 45 milijuna eura proračunskih sredstava, neće smjeti izvoditi testiranja, neće smjeti razvijati postojeći motor, morat će mijenjati aerodinamiku bolida zbog obaveze postavljanja visokog stražnjeg krila i tomu slično.

Istovremeno, momčadi koje prihvate zadani proračun imat će neograničene mogućnosti razvoja motora i aerodinamike, moći će testirati bolide kad god žele i koliko god žele, dakle imat će sve one mogućnosti koje će neposlušnima biti ukinute. Ako zažive ta dva pristupa, definitivno će se dogoditi da ćemo u Formuli 1 imati istovremeno dva natjecanja: bolida koji se razvijaju i vjerojatno polako, ali sigurno stječu prednost nad konkurencijom i bolida koji će biti gotovo osuđeni na stagnaciju. Jasno, ako neposlušni ipak potvrde nastup u idućoj sezoni unatoč neprihvaćanju novih pravila.

U vremenu kad recesija prijeti mnogim sportovima, kad su autoindustrija i sponzori počeli napuštati auto-moto sport, takve ludorije Velikog Maxa sigurno nisu nikome trebale. No Mosley je donio nova pravila o kojima se ni s kim nije konzultirao i to još više iritira šefove momčadi. Velikani tog sporta, poput Ferrarija, McLarena i BMW-a, ionako su izluđeni odlukama donesenim pred sam početak aktualne sezone, zbog čega su izgubili pobjedničke pozicije na koje su navikli, a sad im prijeti i totalni kolaps, koji su, na kraju, spremni i sami izazvati.

FLAVIO BRIATORE:
Ne prihvaćamo više unilateralno vladanje FIA-e!

Dakle, je li moguće da do 29. svibnja, kad istječe rok za prijavu momčadi za narednu sezonu, FIA ne zaprimi aplikaciju McLarena, Ferrarija i ostatka društva? Definitivno! Ma koliko se to nestvarno činilo, očito je da će šefovi ekipa ići do kraja, nepopustljivo, glavom kroza zid. Bernie Ecclestone, alfa i omega Formule 1, pokušat će, kao i uvijek, primiriti situaciju, ali čini se da je ovog puta čak i on nemoćan. Pojednostavljeno rečeno, iduće godine Formula 1 će se voziti, ali s Williamsom, Brawn GP-jem i Force Indiom kao natjecateljima, plus eventualno nekom novom momčadi koja će pokušati iskoristiti novonastalu situaciju da se proba ugurati u najveći oktanski cirkus. Aguri na koji je FIA itekako računala već je dao odbijenicu za nastup u sezoni 2009/2010, što je dodatni dokaz da optimizmu nema mjesta.

Što god se dogodilo u narednih nekoliko tjedana, jedno je sigurno: Formula 1 nakon ove ionako turbulentne sezone više neće biti ista. Sadašnje pozicije suprotstavljenih strana ili će se izmijeniti, pa FIA više neće kontrolirati baš sve, ili će se još više učvrstiti vlast aktualnih moćnika, pa će momčadi morati potpisati kapitulaciju i zauvijek izaći iz natjecanja. Kompromis očito više nije moguć, a navijači se moraju pripremiti i na najgore - sezonu bez najvećih!