LAKA LOVA

Koliko u Hrvatskoj zarađuju statisti na filmskom setu

  • Autor: Iva Butković
  • Zadnja izmjena 26.02.2017 22:05
  • Objavljeno 26.02.2017 u 22:05
Jamie Foxx

Jamie Foxx

Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavić/PIXSELL

Statiranje na filmskom setu unazad nekoliko godina postao je popularan izvor zarade, a posebno za studente i umirovljenike koji imaju najviše slobodnog vremena i manjak novaca. Zanimanje za ovaj posao sve više raste otkako su u Hrvatsku počele pristizati holivudske produkcije koje nude i veći honorar. Koliko statisti u Hrvatskoj zarađuju i o čemu ovisi visina honorara, odgovore na ta pitanja potražili smo od vlasnice agencije Vedrane Mikez

Zahvaljujući filmskim setovima poput 'Winnetoua' koji je sniman na nekoliko lokacija u Hrvatskoj s 5000 statista koji su sudjelovali u stvaranju filma, ali i popularnom serijalu 'Igre prijestolja' koji se svake godine snima u Splitu i Dubrovniku, lokalni građani bez stalnog posla, ali i agencije za zapošljavanje statista zadovoljno trljaju ruke.

Jedan od građana koji se okušao u statiranju je i umirovljeni mesar iz Dubrovnika Ivo Kolendić (71) s kojim smo razgovarali o prednostima ovog posla, kao i mogućnostima zarade.

'Među dubrovačkim umirovljenicima posao statista postao je vrlo tražen iz više razloga. Prvo jer se dobro plaća (oko 250 kn po danu), drugo jer nikada ne ostanu gladni i žedni, a treće jer dobro ispune vrijeme u penziji', kazao nam je Dubrovčanin koji se nakon uloge statista u 'Igri prijestolja' nada kako će dobiti i ulogu u novom filmu o Robinu Hoodu koji je upravo snima u Dubrovniku.

'Kada smo snimali na tvrđavi Lovrijenac bio sam u kadru nekoliko sekundi. Odjenuli su me kao nekog prosjaka i baš mi je bilo zabavno. Evo, nadam se da će se još puno sličnih filmova snimati u Dubrovniku. Nadam se da će me zvati na film o Robinu Hoodu gdje sam s nekoliko svojih vršnjaka bio na castingu. Čuo sam da će trebati ukupno oko 200 statista i da plaćaju bolje nego za Igre prijestolja', dodao je umirovljeni Ivo Kolendić.

Posao statista često zna biti zahtjevan i iscrpljujuć jer snimanja nerijetko traju i cijeli dan, no naš sugovornik smatra kako se od statiranja može lijepo zaraditi, a postao je i glavna zvijezda u Novoj Mokošici gdje živi nakon što su ga neki prijatelji i susjedi uočili u nekoliko epizoda.

'Ponekad smo trebali doći na snimanje u pet ujutro i ostati sve do 3,4 sata popodne i za nas starije to zna biti naporno, ali gladni nismo ostali. Ponekad zbog ponavljanja scena zna biti dosadno… Ukratko, za nas statiste sve je savršeno organizirano, od doručka, ručka koji dolazi iz hotela te nakon toga marende. Honorar koji sam dobio dobro je popunio kućni budžet', kazao nam je gospar Kolendić.

Filmski set u Dubrovniku

Filmski set u Dubrovniku

Izvor: Pixsell / Autor: Grgo Jelavić/PIXSELL

Koliko se zapravo može zaraditi ovim poslom i može li se od njega živjeti, upitali smo Vedranu Mikez, vlasnicu agencije Serena Pro koja se već 10 godina bavi video produkcijom, castingom i organizacijom statista u Hrvatskoj.

'Svaki projekt ima svoju cijenu, odnosno ovisi o nekoliko faktora – da li je netko običan statist, da li radi tri, pet, šest ili 10 sati, da li je statist sa zadatkom ili ima neku malo veću ulogu. Neto plaća statista kreće se od 100 kuna pa na više. Razlika je i u dobnoj skupini i spolu. Naravno da ako je netko obični statist u 3. planu koji se ne vidi, onda je to nešto drugo. Ako se traži isključivo mlađa populacija, a oni imaju manje vremena jer su zauzeti fakultetskim obavezama, naravno da se njih želi malo financijski primamiti. Isto tako na cijenu utječu i financijske mogućnosti klijenta, odnosno budžet kojim raspolaže. U ovom poslu se sve radi na ponudi. Radi se troškovnik i ponuda i ako klijent pristane super, ako ne ništa, dakle nema fiksne cijene kao na primjer u Londonu, gdje se točno zna koliko košta dan statista, koliko on radi, koliko košta ako se statist presvlači, itd., što u Hrvatskoj nije slučaj. U Londonu se statiranje plaća 80 funti neto, što nije niti blizu honorarima kod nas', objasnila je Vedrana Mikez.

Prosječni honorar statista u Hrvatskoj iznosi otprilike 150 kuna za pola dana (6 h), te 250 kuna u slučaju cjelodnevnog snimanja (12 h), no on ovisi od produkcije do produkcije, kao i od projekta do projekta. Želite li se okušati o ovome poslu, imajte na umu kako honorar ovisi i o visini zadatka koji se od vas traži, te uvjetima rada na setu, dok ćete za noćna snimanja zaraditi otprilike 20 posto više od prosječnog honorara.

'Ukoliko je osoba u prvom planu ili ima neki zadatak time mu i cijena raste, ali nema pravila koliko raste. Svaki scenarij podliježe ponudama i cijenama te je nemoguće odrediti prosječnu cijenu. Ako klijent želi statiste koji će sjediti u publici i pljeskati njihov će honorar biti puno niži nego u situaciji kada se snima neki strani film na otvorenom, jer su statisti u publici zaštićeniji i ne moraju raditi toliko težak posao kao primjerice statisti koji snimaju tijekom noći na snijegu u Lici', istaknula je Vedrana Mikez.

'Ako se radi neki serijal bilo kojeg tipa i snima se više epizoda tu je potrebno dati popust jer produkcija ovisi o nekim drugim faktorima poput natječaja i tako dalje. Kad se snima neka reklama onda ipak možete imati 10-20 posto malo više slobode jer statist će se tu pojaviti samo toga dana i nikad više, a kad se radi o serijalima moguće je da se ista osoba pojavi dva, tri puta pa onda automatski i zaradi više, bez obzira na to što je neto cijena malo manja. Morate uzeti u obzir i hrvatski film koji nema nikakve druge prihode osim prihoda od HAVC-a ili pak televizija. Njih ne možemo uvjetovati za istu cijenu kao i stranu produkciju koja dolazi snimati u Hrvatsku i ima sigurno veći budžet', rekla je vlasnica agencije Serena Pro.

Prema riječima Vedrane Mikez, ovaj je sektor jedan od najsigurnijih u Hrvatskoj, što do prije nekoliko godina nije bio slučaj. Iako se događalo da neke agencije ne isplaćuju statiste, kao što smo ranije pisali o tome, Mikez tvrdi kako nema kašnjenja s plaćanjima, te da su svi statisti u prosjeku isplaćeni u roku od 90 dana. Nerijetko problem dolazi od suprotne strane, odnosno od angažiranih statista koji dolaze na set.

'Mi potpisujemo ugovore sa svakim statistom na setu i to su skupni ugovori jer kada imamo set od 500 ljudi moramo prenijeti autorska prava na produkciju, bez obzira na to što se statist možda i ne vidi. Mi u našoj bazi imamo otprilike 5000 ljudi i ne možemo znati točno tko je kakva osoba i koliko je teško s njom raditi. Pogotovo kada vam netko nov dođe na upise i već ga sljedeći tjedan šaljete na set, on ne zna što je set te se tamo susretne s određenim zahtjevima. Prije nekoliko dana smo imali slučaj gdje čovjek nije htio staviti košulju u hlače jer on to tako ne nosi. Svi statisti koji rade takve probleme su automatski isključeni iz agencije', objasnila je Mikez.

U tom slučaju agencija mora promptno reagirati i pronaći zamjenu u najkraćem mogućem roku kako bi se snimanje moglo nastaviti. Vedrana Mikez objašnjava kako njezina agencija ima popis vjernih lokalaca s kojima dugo surađuju i za koje znaju da se u takvim situacijama mogu kroz pola sata pojaviti na setu kao zamjena za statista koji je odustao – 'Za sada nam taj način funkcionira, no postoje slučajevi kada se nalazite negdje na izoliranom terenu, primjerice ako je snimanje negdje u planinama i u tom slučaju ne možemo garantirati klijentu da ćemo pronaći zamjenu, a i produkcija je uglavnom svjesna da 100 ljudi znači i 100 ćudi.'

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!