TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Evo dokaz da javna televizija može biti pametna i zabavna

21.02.2013 u 09:00

Bionic
Reading

Na trećem programu Hrvatske televizije odnedavna se emitira danska serija 'Borgen - sjedište moći'. Baš kao i u prethodnoj, na trećem programu HTV-a emitiranoj danskoj seriji, 'Ubojstvo', i u 'Borgenu' se vidi da Danci i njihova javna televizija pomalo postaju 'sjedište moći' kvalitetnog europskog (a donekle i svjetskog) dramskog programa. Zanimljivo je, međutim, da ova serija o političkim intrigama i osobnom životu političara ima izrazitu feminističku notu

Više nema nikakve sumnje da Danci, barem kada je riječ o TV-dramama, znaju znanje. Prvo su nas oborili s nogu sjajnom kriminalističkom dramom 'Ubojstvo', a sada je na treći program HRT-a stigao drugi njihov televizijski hit - politička drama 'Borgen - sjedište moći', koja govori o Birgitte Nyborg, ženi koja iznebuha postaje prva predsjednica Vlade u Danskoj. Iako tvorac ove serije, Adam Price, uglavnom negira poveznicu, gotovo je nemoguće spomenuti 'Borgen' i ne osvrnuti se na činjenicu da je Danska prvu premijerku, dakle, prvu žensku osobu na čelu Vlade dobila nedugo nakon početka prikazivanja ove serije. I doista, bilo bi zbilja bedasto ustvrditi da su Danci zbog nečega što im se šareni na televizijskom ekranu glasali za osobu za koju su glasali, no cijela priča o ženi u politici (ali i ženi u društvu, u privatnoj sferi i drugim slojevima suvremenog života) bez ikakve je dvojbe ključna za ovu seriju.

Birgitte Nyborg u seriji upoznajemo istodobno kada upoznajemo i drugu glavnu junakinju - Katrine Fønsmark, televizijsku novinarku s kojom je Nyborg povezana i kroz likmedijskog savjetnikaKaspera Juula. Time su odmah zacementirana tri kamena temeljca serije - kao što je Borgen (nadimak palače Christianborg u Kopenhagenu) sjedište tri grane državne vlasti (vlade, parlamenta i vrhovnog suda), tako su i Nyborg, Fønsmark i Juul utjelovljenja onih silnica koje zapravo drmaju javnom sferom: političarka, novinarka i spin doktor. Moćni trio pritom je povezan na brojne različite načine - profesionalno, politički, osobno, medijski, ali 'Borgen' nam, naravno, otkriva i da njihove veze nisu uvijek bistre ni (izmaknite glavu, dolijeće zamorni termin) transparentne, kao što to u javnom, ali i u privatnom životu obično i biva.

Foršpan za prvu sezonu serije 'Borgen - sjedište moći'

Na prvi pogled, riječ je tek o još jednoj političkoj TV drami kakvih smo se već nagledali sa svih strana svijeta, pa što je onda to u 'Borgenu' tako posebno i zbog čega je, ne samo u Danskoj, nego i među brojnim drugim zapadnoeuropskim gledateljima postao hit. Pronicljiviji gledatelj lako će se dosjetiti odgovora. Trik kojim su tvorci serije privukli pažnju gledatelja sastoji se od slojevitosti, vrlo pedantnom i detaljnom razvoju radnje i likova zbog kojih ih ne samo upoznajemo, nego i proživljavamo. Sastoji se i od univerzalnosti priče, koja, iako se odvija u visokorazvijenoj i društveno uređenoj državi, mnoge svoje općeljudske i općepolitičke momente bez problema može preslikati i na najzaostalije gudure svjetskoga atlasa. Na kraju krajeva, sastoji se i u tome što su Danci, kao i brojni drugi svjetski televizijski tvorci, shvatili da svoju filmsku vještinu (a koja je u toj zemlji tradicionalno vrhunska) mogu preslikati na televizijske ekrane. Jer 'Borgen' bez problema staje uz bok najboljim filmskim političkim dramama, jednako kao što, ne znam, 'Sopranosi' bez problema staju uz bok 'Kumu'.

Naravno, svi bi ti fensi-šmensi argumenti brzo pali u vodu da Adam Price i ekipa nemaju što ispričati, ali oni to, naravno, imaju. Majstorski žonglirajući i ispreplićući krakove fabule koji govore o visokoj politici, ali i o obiteljskom životu osoba koje se nađu u sasvim neobičnoj situaciji stvorili su nešto doista posebno i - možda iznenađujuće s obzirom na činjenicu da se scenaristička ekipa sastoji isključivo od muškaraca - prilično feministički. Vode kojima krstari Birgitte Nyborg, bile one političke, medijske ili osobne prepune su okoštalih patrijarhalnih zamki, od onih koje joj namjerno podmeću kolege političari, do onih koje doživljava od svojeg supruga. Njezina je priča, ali i priča Katrine Fønsmark zanimljiva i zato (premda ne SAMO zato) što je obilježena onim opterećujućim pečatom 'posebnog slučaja' žene koja se nalazi u situaciji za koju većina misli da ju je zapravo trebala zaobići. Autori serije sjajno su to pretočili u pametnu, napetu seriju s porukom, koja ni u jednom trenutku, toj važnoj poruci usprkos, ne postaje pamflet.

Jedan je danski funkcioner s kanala koji prikazuje serije kao što su 'Borgen' i 'Ubojstvo' rekao sljedeće: 'Mi smo javna televizija. Moramo biti jednako zabavni kao komercijalni konkurenti, ali imamo i još jedan zadatak. Moramo se baviti društvenim problemima i pojavama koji određuju život naših gledatelja.' 'Borgen' je oživotvorenje takvoga načina razmišljanja. Lijepo je što ga je i naša javna televizija otkupila. Još kad bi ga i preuzela...