DEKOLONIZACIJA U KINIMA

Upoznajte drugu, modernu stranu indijskog filma

  • Autor: Velimir Grgić
  • Zadnja izmjena 02.05.2011 08:59
  • Objavljeno 02.05.2011 u 08:59
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Uz naslove koji pune kina u samoj Indiji, postoje i mnogi, drugačiji i moderniji redatelji koji vladaju svjetskim festivalima svojim osobnim, autorskim stilom. Neke od njih upoznat ćete na velikom platnu zagrebačkog Subversive Film Festivala

Prva po veličini kinematografija svijeta – ona indijskog potkontinenta – i dalje proizvodi oko tri tisuće naslova godišnje, različitih po jezicima, regijima i kulturama u kojima su proizvedeni (od Bollywooda do Kollywooda, od filmova Andra Pradesha, Assama i Haryane do produkcije Karnatake, Punjaba, Zapadnog Bengala....), ali uglavnom povezanih strukturom i estetikom.

Znate već što vas čeka: za prosječni indijski film treba odvojiti barem tri sata života, od čega ćete barem sat vremena unutar iste montaže potrošiti na mjuzikl, glazbeno-scenske reprezentacije prizora svega, od izraza kolektivnog veselja do seksa, koji zbog snažne cenzure uvijek bude sveden na koketno, raspjevano i rasplesano cupkanje po klasičnim lokacijama za romantične kontakte.

No ovogodišnji Subvesive Film Festival odlučio je hrvatskoj publici predstaviti nešto drugačiji indijski film, s osloncem o glavnu festivalsku temu: dekolonizaciju, koja je 1947. rodila modernu Indiju te upregnula i film, kao i ostatak kulturnog života zemlje, za promicanje nove, nezavisne nacionalne kulture. Proces koji je tekao u dva smjera – s jedne strane krenulo je štancanje gore opisanih unikatnih, autohtonih i populističkih naslova, a s druge su se pojavili autori koji su odražavali modernizaciju i međunarodnu integraciju indijskog društva, kroz celuloidnu produkciju koja je bila ne samo moderna, već i u skladu, pa i na nišanu međunarodnog filmskog kružoka.

mehtakyakehta.wordpress.com

mehtakyakehta.wordpress.com

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Shyam Benegal - glavni gost festivala

Onako kako je Kurosawa otvorio oči Zapadu i navukao ga na prvi veliki val obožavanja japanskog filma, tako su redatelji poput Bimala Roya, Mehbooba Khana, Gurua Dutta, Ritwika Ghataka i Raja Kapoora pokazali da indijski film može biti autorska mašina spremna za ravnopravno natjecanje s ostatkom modernog svijeta. Bimal Roy razvalio je vrata predrasuda 1954. godine, kada njegov 'Do Bigha Zamin' dobiva Međunarodnu nagradu u Cannesu, a zamalo osvaja i Grand Prix za najbolji uradak u konkurenciji festivala.

Ključne naslove ovog i ostalih spomenutih redatelja, Subversive Film Festival predstavit će u svom programu 'Godine svjetlosti: indijska kinematografija u razdoblju nakon neovisnosti', a festival također donosi i dva specijalizirana programa posvećena indijskim autorima, kao što je retrospektiva opusa bengalskog redatelja Ritwika Ghataka te hommage Shyamu Benegalu, koji će biti i glavni gost festivala.

Shyam Benegal, danas 76-godišnjak, u svom opusu ima 25 igranih filmova, 50 dokumentaraca i 1500 reklama, a kao društveni aktivist završio je i u politici, dobivši sjedalo u Indijskom parlamentu. Prvi igrani film ‘Ankur’ snimio je 1974, a riječ je o niskubudžetnom uratku koji je zaradio 20 puta više od uloženog, postavši ne samo veliki hit u zemlji, već i globalno priznatim uratkom, a njegovi najnoviji naslovi su komedije ‘Welcome to Sajjanpur’ (2008) i ‘Well Done Abba’ (2010), zapravo satirična seciranja društvenih i političkih problema suvremene Indije.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi