ČETVRTAK NA ZGDOXU

Uljez, rasplesani detektivi i rat protiv droge

01.03.2013 u 09:52

Bionic
Reading

Četvrtak na ZagrebDoxu donio nam je, između ostalog, filmove o tajanstvenom obiteljskom uljezu, indijskim privatnim detektivima i ludilu prohibicije 21. stoljeća

Zanimljivo je to da je 'Uljeza' režirao baš Bart Layton, autor TV serijala 'Locked Up Abroad', koji tako dobro utjelovljuje sve probleme današnjeg National Geographica, tj. boluje od svih sindroma moderne američke dokumentarne televizije: groznih rekonstrukcija, iritantne montaže i lažne, pretjerane megadrame. Srećom, iako 'Uljez' prati isti stil, ima daleko bolju produkciju pa funkcionira unatoč svim zamkama, a možda baš i zato što izgleda kao dokumentarac koji je snimio netko tko zapravo želi režirati igrane filmove, ali nikako da se odluči na taj pothvat. A zašto bi i trebao, kada stvarnost nudi nevjerojatne priče, priče koje bi u fikciji bile proglašene pretjeranima i neuvjerljivima.

Poput ove o povratku 'teksaškog dječaka' kući nakon nestanka dugog tri godine – obitelj je presretna, iako se nijednom ne zapita zašto njihov 16-godišnji sin i brat izgleda kao dvadesetogodišnji Alžirac?

'Uljez' je sjajan, erolmorisovski podsjetnik na to da ljudi uvijek vide samo ono što žele, dokumentarac koji se šlepa na triler, ali srećom izbjegava spomenutu televizijsku iritantnost pa postaje sjajnim primjerkom dobrog iskorištavanja alata komercijalne fikcije za potrebe moćne dokumentarne naracije.


'Bengalski detektiv' nema previše veze s trilerom, ali ovaj dugometražni dokumentarni dramedy ima jako puno veze sa šarmom – koji ga čini boljim nego što bi inače trebao biti. U Kalkuti, podsjeća nas info-odjava, 70 posto ubojstava ostaje neriješeno, a nalazi obdukcije i forenzike mogu se čekati i do nekoliko godina. Zvuči kao savršen teren za privatne detektivske kompanije, poput one Rajesha Jija, koji vodi istragu trostrukog ubojstva, hvata švercere lažnih proizvoda za kosu, priprema se za natjecanje u plesačkom talent šouu te brine o sinu i teško bolesnoj ženi.

Rezultat funkcionira kao prozor u egzotičnu kulturu i njezinu transformaciju pod utjecajem Zapada, film koji je mogao biti kompaktniji, ali je svejedno poprilično dobar.


Dobar je i 'Kuća u kojoj živim', ali nažalost ne poprilično jer se čini da je Eugene Jarecki u svom plemenitom naporu da raskrinka promašaje američkog rata protiv droge zagrizao u toliko puno strana da jednostavno nije sve mogao suvislo sažvakati u formatu cjelovečernjeg filma.

Aktivističkih dokumentaraca o promašaju narkopolitike, korupciji vlasti i katastrofalnim posljedicama istih po sustav ima pregršt po raznim punkovima Weba, a ovaj se trudi sve ključne teme strpati u jednu cjelinu. Svatko danas valjda zna da prohibicija stvara mafiju te da su zakoni o marihuani nastali na američkom rasizmu, a ne zdravom razumu, no lijepo je kada redatelj ovakvog kalibra sve to inteligentno, argumentirano i s puno dokaza pokušava objasniti onima koji se trude zaboraviti. Makar bi bilo bolje da je našao drugog naratora i od svega toga napravio mini seriju, koja bi lakše disala.


***
Glavni sponzor ZagrebDoxa je Hrvatski Telekom pa će ljubitelji dokumentarnog filma diljem Hrvatske moći i u vlastitom domu uživati u filmovima najboljih europskih autora, višestruko nagrađivanih na svjetskim festivalima. Od 24. veljače 2013. u redovnoj ponudi MAXtv videoteke moći će se premijerno pogledati dokumentarni filmovi: 'Ramin' (Audrius Stonys), 'Ljudi koji sam mogao biti, a možda i jesam' (Boris Gerrets), 'Katka' (Helena Třeštíková), 'Problem s komarcima i druge priče' (Andrey Paounov) i 'René' (Helena Třeštíková). Riječ je o pet raznovrsnih naslova koji u fokus postavljaju niz generacija i progovaraju o različitim problemima - od tinejdžerske ovisnosti preko problema zatvorenika pa sve do univerzalnih tema poput potrage za ljubavlju i primjene suvremene tehnologije pri dokumentiranju stvarnosti.