SLIJEDI RIJEKA

'Autofokus' Borisa Poljaka među najnagrađenijima na 25 FPS-u

30.09.2013 u 09:24

Bionic
Reading

Nakon završetka sedmog programa konkurencije devetog Festivala 25 FPS članovi međunarodnog i žirija kritike proglasili su dobitnike Grand prixa i posebnih priznanja

Na devetom Festivalu 25 FPS, međunarodnoj filmskoj manifestaciji posvećenoj eksperimentalnom, inovativnom, nezavisnom i umjetničkom filmu te održanoj od 26. do 29. rujna u Zagrebu, bilo je prikazano ukupno 55 filmova uz četiri audiovizualna performansa. U konkurenciji je prikazano 26 filmova. O najboljim su filmovima odlučivala dva žirija – međunarodni i domaći žiri kritike. Svaki je član međunarodnog žirija dodijelio individualne nagrade najboljim filmovima iz programa. Žiri su činili: Beatrice Gibson, britanska filmašica i dvostruka dobitnica nagrade Tigar festivala u Rotterdamu, Takashi Makino, japanski filmaš i predstavnik nove generacije nezavisnih japanskih redatelja te dvostruki laureat 25 FPS-a, i Laida Lertxundi, španjolska autorica koja se inspirira tradicijom američke Zapadne obale.

Beatrice Gibson je nagradila Grand prixom film 'Tisuću sunaca' francuske autorice Mati Diop koji istražuje osobno i zajedničko naslijeđe što ga je ostavio igrani film 'Touki Bouki', a koji je 1972. u Dakaru snimio autoričin ujak, filmaš Djibril Diop Mambéty. Gibson je posebno priznanje dodijelila japanskom filmu 'DUBHOUSE: doživljaj u materijalu br. 52' autora Keia Shichirija i Ryojia Suzukia

Takashi Makino najboljim je filmom proglasio japanski 'DUBHOUSE: doživljaj u materijalu br. 52' autora Keia Shichiria i Ryojia Suzukija. Ovaj dobitnik Grand prixa mješavina je dvojakih vizija arhitekta kao tvorca tame i filmskog autora kao donositelja svjetlosti. Film se sastoji od mračnog dijela s crtežima cunamijem prouzrokovane štete 11. ožujka  2011. skrivenima u emulziji te dijela u kojem projektor obasjava tamu omeđenu arhitekturom. Posebno priznanje japanski je filmaš dodijelio austrijskom filmu 'Izviđanje' Johanna Lurfa, autora dobitnika Nagrade kritike Festivala 25 FPS 2008. godine ('Vertigo Rush') i Nagrade publike ('Gojazni đačić') na 6. Festivalu 25 FPS.

Laida Lertxundi Grand prix je dodijelila američkom filmu 'Cvjetanje' autorice Naoko Tasake, alegoričnoj priči o medvjedu koji je pojeo cijelu svoju obitelj tijekom zimskog sna, a posebnim priznanjem nagradila je 'Tisuću sunaca' francuske autorice Mati Diop

Ovogodišnji žiri kritike činili su novinar i filmski kritičar Velimir Grgić, filmski i kazališni kritičar, neovisni istraživač i novinar Nino Kovačić i filmski kritičar Stipe Radić. Nagradu kritike dodijelili su kanadskom filmu 'Maska smrti iz Buffala' Mikea Hoolbooma, a posebna priznanja dodijelili su radovima 'Autofokus' Borisa Poljaka (Hrvatska) i 'Između pravilnosti i nepravilnosti' Masahira Tsutanija (Japan).

Maska smrti iz Buffala' autora Mikea Hoolbooma trodijelna je meditacija – vizualna, oralna i taktilna – o opstanku, žalovanju, sjećanju, ljubavi i zajednici, odnosno razgovor između Hoolbooma i likovnog umjetnika Stephena Andrewsa, obojice dugogodišnjih preživjelih od retrovirusa. ''Maska smrti iz Buffala' dokaz je potencijala filmskog izraza koji, izvan klišeja, poetski i direktno transponira najbolnije ljudsko iskustvo, gubitak voljene osobe’, mišljenja je žiri kritike.

Autofokus' ih je osvojio jednostavnim filmskim konceptom koji je uz to voajerski šou pun ljepote i bizarnosti svakodnevnoga. Poljakov film smatraju nepatvorenom ljudskom komedijom o automatiziranoj konzumaciji baštine, meditacijom o narcisoidnosti i malim međuodnosima moći. 'Autofokus' je film o tome što znači biti turist. 'Između pravilnosti i nepravilnosti' Masahira Tsutanija po mišljenju je žirija kritike prodorno audiovizualno iskustvo vratolomnih izmjena ritma neodvojivih od moćne glazbene pozadine, odnosno sinestezija par exellence!

Organizatorice i selektorice Festivala 25 FPS, Sanja Grbin i Marina Kožul, nagradu Green DCP dodijelile su filmu 'Autofokus' Borisa Poljaka uz objašnjenje: ‘Film nas je osvojio svojim vizualnim konceptom i ubojitom rečenicom jednog od protagonista - da je kulture previše. Smatramo da filmske kulture kakvom se bavi Boris Poljak, i kulture općenito, nikad nije dosta.’

25 FPS gostuje u Art-kinu u ponedjeljak i utorak30. rujna i 1. listopada s dva dugometražna filma, nagrađivanim meksičkim 'Poslije tame svjetlo' Carlosa Reygadasa i kultnim predstavnikom cinema vérité 'Symbiopsychotaxiplasm: Take One', te dva kratkometražna programa iz natjecateljskog te popratnog programa. Projekcijom pobjedničkih filmova Festivala 25 FPS u subotu 5. listopada u zagrebačkom kinu Tuškanac završit će deveto izdanje ove međunarodne filmske manifestacije.