ZAVARAVANJE KUPACA

Trikovi kojima nas supermarketi tjeraju da više trošimo

16.04.2014 u 11:11

Bionic
Reading

Potrošačke skupina Which? identificirala je niz taktika kojima se brojni supermarketi koriste ne bi li kupce naveli na veću potrošnju i kupnju većeg broja proizvoda

Od visećih znakova do crvenih naljepnica, pa čak i neobičnog miješanja proizvoda gdje je pivo na istoj polici s pelenama, supermarketi se koriste nizom trikova kako bi zavarali kupce i naveli ih na prekomjernu potrošnju. Stručnjaci iz potrošačke skupine Which? sudionike u istraživanju poslali su u četiri velika lanca britanskih supermarketa te promatrali kako na njih utječe način na koji su dućani organizirani te način na koji su postavljeni proizvodi na policama.

Tijekom istraživanja ispitanici su prije ulaska u šoping centar imali šoping listu i čvrsti stav što će točno kupiti. Međutim, kako se ispostavilo, svi su iz supermarketa izašli sa znatno većim brojem stvari, ali i većim računom od očekivanog. Ovaj eksperiment ponovno je potegnuo pitanje psiholoških igara koje koriste supermarketi kako bi naveli kupce na kupnju proizvoda koji im donose najveći profit.

Istraživanje je otkrilo kako će znakovi koji vise sa stropa dućana koji djeluju poput zastave navesti kupce da primijete određene proizvode u području perifernog vida, posebice ako se miču. Supermarketi također na proizvode često stavljaju crvene naljepnice, što kupci automatski povezuju sa sniženjem, iako nema realnog sniženja cijena. Lanci supermarketa isto tako jako dobro znaju koliko je važan raspored stvari na policama. Jedan od čestih trikova je stavljanje piva pokraj pelena jer se istraživanjem tržišta utvrdilo kao upravo te proizvode kupci najčešće kupuju petkom navečer, prenosi Daily Mail

Otkriveno je kako kupci police u dućanima promatraju na isti način kao police s knjigama, usmjeravajući pogled s lijeva na desno, a veliki brendovi vrlo često supermarketima plaćaju dodatne iznose kako bi osigurali poziciju svojih proizvoda u razini očiju kupaca.

Psihološke igre koje kupce navode na kupnju

Mlijeko i kruh često su smješteni na samom kraju dućana, što kupce navode da obiđu cijeli supermarket i usput kupe nešto neplanirano.
Povezani proizvodi smješteni su jedni do drugih kako bi se potaknula impulzivna kupnja.
Jeftiniji proizvodi često su skriveni ili postavljeni na dnu polica.
Crvene naljepnice na proizvodima povezuju se s nižim cijenama.

Supermarketi općenito slažu proizvode prema cjenovnom rangu pa se tako cijena povećava na policama gledajući slijeva na desno, što pak suptilno umanjuje razliku u cijenama između najskupljih i najjeftinijih proizvoda. Povoljniji proizvodi, koji nude najnižu cijenu, ali i profit, obično se nalaze na samom dnu polica.

S obzirom da su troškovi života veći no ikada, kupci u supermarketima traže najpovoljnije ponude. Znanstvenici su otkrili kako neki supermarketi vrše promocije proizvoda kao što su kolači na samom ulazu u dućan, što pak kupce navodi na podsvjesno razmišljanje o tom proizvodu, a kasnije i na kupnju. Također, kako bi se privukla pažnja kupaca, tu su i viseći znakovi koji ih navode da primijete proizvode koje se vrlo vjerojatno ne nalaze na njihovoj šoping listi. Osim toga, neki supermarketi tik do kruha smještaju proizvode poput slanine i narezaka, što navodi na kupnju jer kupci automatski počnu razmišljati o sendviču, pa je stoga i veća vjerojatnost da će te proizvode kupiti.

Vrlo uspješna prodajna taktika je i kreiranje izgleda dućana, pa se tako voće i povrće gotovo uvijek nalazi na samom ulazu u supermarket, što pak stvara svjež i zdrav ambijent. Za razliku od voća i povrća, kruh, šećer i mlijeko vrlo često su 'skriveni' u dubini dućana kako bi se kupce navelo da obiđu cijeli dućan i kupe dodatne proizvode dok pokušavaju pronaći mjesto gdje se nalaze mlijeko i šećer.