nova tržišta i prilike

Recite zbogom poniju i pozdravite ljamu Ralpha Laurena: Kada je u pitanju lov na kupce, zaboravite na tradiciju - modni brendovi su spremni na sve

20.11.2022 u 16:00

Bionic
Reading

Zbogom poniju i zdravo ljami – u modnom svijetu odvija se scenarij koji bi mnogi prije nekoliko godina odmah nazvali nemogućim. Nakon 55 godina Ralph Lauren dizajnirao je novi logo kako bi pridobio nove kupce

Od samog početka brenda Ralph Lauren logotip mu je bila prepoznatljiva silueta čovjeka koji jaše na čistokrvnom konju, s palicom u ruci, jureći za lopticom. Logo Polo Pony s potpisom klasičan je dizajn za pomalo uštogljen brend, ali odvija se promjena. Posebno dizajniran za kolekciju Fortnite, novi logo prikazuje polo igrača koji jaše kultnu Fortniteovu pinjata ljamu. Redizajn je dio većeg partnerstva između modnog brenda i platforme za igre, a ono uključuje odjeću za igru s potpisom Ralpha Laurena te liniju odjeće u stvarnom svijetu koja nadopunjuje, čak i replicira, digitalni dizajn.

David Lauren, glavni direktor za inovacije Ralpha Laurena i sin osnivača, nije ponudio konačno objašnjenje za to što je tvrtka odlučila promijeniti kultni logo, piše fastcompany.com. 'Radimo srcem i intuicijom, i bilo je to dobro i zabavno. U ovom slučaju nismo kreirali nikakve fokusne grupe', rekao je tijekom nedavnog razgovora. Međutim mnogi s dobrim razlogom smatraju da se tu krije nešto ipak malo veće.

Da bi se ovaj tradicionalni brend mogao odlučiti na takav korak, dalo se naslutiti početkom ove godine. Na godišnjoj konferenciji National Retail Federation izvršni direktor kompanije Patrice Louvet otkrio je da ovaj američki modni gigant istražuje poslovne prilike u famoznom metaverzumu. 'Puno je paralela između metaverzuma i vizije Ralpha Laurena jer mi nismo tipična modna kompanija. Mi smo u biznisu snova', rekao je Louvet u siječnju ove godine. Istaknuo je da su kupci odjeće s prepoznatljivim logotipom igrača pola već tada mogli kupovati digitalne komade odjeće i digitalno posjetiti, pa čak i popiti digitalnu kavu u njihovoj trgovini na njujorškoj aveniji Madison.

Na prvi pogled ovaj potez izgleda kao verzija okretanja bejzbolske kape naopačke te glumljenja nekog vrlog mladog i otkačenog. U određenoj mjeri upravo se to događa. 'Jedna od naših strategija je pridobiti nove generacije, a nova generacija je već ovdje. Stoga i mi moramo biti prisutni', tvrdio je tada Louvet, a to se sada itekako pokazalo točnim. Modni brendovi, uključujući Balenciagu i Moncler, već su zaronili u Fortniteov metaverzum, a Burberry ima sklopljeno partnerstvo s Robloxom i Mythical Gamesom. Modni brendovi idu za svojim kupcima, a oni su u sve većem broju u virtualnim svjetovima. Sve veći broj brendova ulazi u svijet metaverzuma pa je tako Nike krajem prošle godine kupio virtualni brend tenisica RTFKT, a maloprodajni američki div Walmart zaštitio je prava na prodaju virtualnih dobara, od dekoracija za dom do proizvoda za osobnu njegu, te kupcima nudi i NFT.

Ralph Lauren, sa svoje strane, i nije potpuno nov u digitalnom svijetu ili bar u kompaniji ne bi htjeli da ih takvima smatraju. 'Bili smo jedan od prvih brendova koji su izradili internetsku stranicu, igrali se videoigrama i hologramima u vlastitim trgovinama i bili partneri s drugim digitalnim igračima kao što je Bitmoji', kaže David Lauren. No ipak postoji jako dobar razlog za ovaj pomalo iznenađujući potez.

Prema Laurenu, želja za isprobavanjem nove tehnologije nije toliko povezana sa samom tehnologijom. Moda ovisi o želji, a ne možete potaknuti tu želju bez pričanja uvjerljive priče. Tehnologija je alat za pričanje tih priča, a poduhvat s Fortniteom samo je manifestacija onoga za što brend kaže da je radio cijelo vrijeme.

Otmjen svijet Ralpha Laurena

Ralph Lauren osnovao je tvrtku u kasnim 60-ima (i osmislio originalni logo) nakon što je vidio poznatu polo scenu u filmu ‘Afera Thomasa Crowna'. 'Volio je ambiciozan način života', kaže Lauren o svom ocu. U spomenutom filmu Steve McQueen glumi Thomasa Crowna, čovjeka koji je toliko bogat da organizira pljačku banke samo zbog pukog uzbuđenja. Crown živi u fantastično elegantnom i otmjenom svijetu Nove Engleske, a sve izgleda kao s razglednice iz Martha's Vineyarda i Beacon Hilla.

U glavi mladog Ralpha Laurena svi su željeli biti poput onih WASP-ova (bijelih anglosaksonskih protestanata, odnosno ljudi u američkom društvu čiji su preci došli iz sjeverne Europe, posebno iz Engleske, i za koje se smatra da imaju veliku moć i utjecaj) prikazanih na filmskom platnu, stoga je stvorio brend kako bi dao ljudima iluziju tog stila života. 'Moj otac nikada nije znao kako izrezati ili zalijepiti ili sašiti proizvod', otvoreno kaže Lauren. 'Oduvijek je sanjao o filmu i kreirao je odjeću u kojoj biste živjeli u njegovom filmu', ističe.

  • +16
Ralph Lauren jesen 2022. Izvor: Profimedia / Autor: Arturo Holmes / Getty images / Profimedia

'Nikad nisam mislio da ću biti dizajner, čak nisam znao što to znači biti dizajner, ali oduvijek sam znao da se želim izraziti', rekao je slavni kreator prije nekoliko godina za Elle. Na svoje modne putovanje krenuo je kao mladić iz Bronxa proizvodeći kravate. Bez ikakvog formalnog školovanja za modni dizajn, u pola stoljeća dugoj karijeri stvorio je 11 modnih brendova, otvorio više od tisuću trgovina, četiri restorana i osnovao filantropsku zakladu. Njegovim su imenom potpisane sportske odore čak šest olimpijskih timova, a uz sve to još uvijek stvara kravate.

S vremenom priznat kao jedan od najpoznatijih svjetskih modnih dizajnera, Lauren nikad nije pokleknuo pred stilskim diktatima jer za njega moda nikad nije bila samo nošenje odjeće, nego projekcija samog sebe, života kakvog želi živjeti i njegova stila. U svemu je polazio od sebe, razmišljao kakav bi se to život mogao biti živjeti u odjeći koju dizajnira. Dizajniranjem prema vlastitom ukusu, a ne smjernicama koje bi mu jamčile bolju prodaju, Lauren si je na koncu priskrbio trajnu prisutnost.

Polo - sinonim za Ralpha Laurena

Na spomen riječi 'polo' mnogima će upravo Ralph Lauren pasti na pamet, prije nego tisućljetni sport rezerviran za svjetsku elitu. No brend je upravo po tom sportu dobio ime, a Lauren ga je osnovao 1967. Na samim počecima ušivao je etikete u kravate sjedeći sa suprugom Ricky i njezinim roditeljima za kuhinjskim stolom, a polo majice omogućile su mu da izgradi svijet o kojem govori.

Danas polo majice čine neizostavan komad u garderobi svih generacija; nose ih očevi, sinovi, pa i unuci, a dolaze s određenom porukom i aspiracijom - polo je napravljen za bogate, ne za urbane klince. Zanimljiv trenutak u Laurenovoj prošlosti pripada i dvjema bruklinskim bandama koje su se 80-ih godina udružile pod nazivom Lo Lifes ('Lo' je skraćenica za polo). Jedini uvjet za članstvo bilo je nošenje polo majica, nabavljenih krađom u dućanima.

'Oni su razumjeli čistoću moje vizije', objašnjava Lauren pojavu Lo Lifesa, skupine klinaca koji su iskoristili čaroliju odjeće kako bi se izdignuli iznad svojih susjeda i okruženja u blještaviji život. Danas se njihovo prihvaćanje Laurenove vizije očituje na vrlo aktivnom vintage tržištu koje u dobroj mjeri pogone komadi odjeće Lo Lifesa, a prisjeti ga se i sam Lauren objavljujući povremeno ograničene količine iz arhiva.

Amerika je vječna inspiracija, a želja za novitetima formula uspjeha

Na počecima Laurenova bavljenja modom Amerika je previše bila okrenuta masovnoj proizvodnji, no umjesto prilagođavanja onome što ona jest, on se radije pozabavio idejom o tome što bi Amerika mogla postati.

'Pitao sam se zašto bi ljudi željni dobre odjeće morali odlaziti u Europu i kupovati europske marke. Htio sam pokazati da je moguće napraviti i jednako dobru američku odjeću', ističe.

'Uvijek sam bio inspiriran Amerikom. Volio sam šminkersku Istočnu obalu, funkcionalnost izlizanih kaubojskih traperica, američku narodnu umjetnost, glamur Hollywooda i bogatu baštinu indijanskog majstorskog umijeća. To je uvijek bilo pred nama, na ulicama malih i velikih gradova, u načinu života naših ljudi', kaže Lauren te je svojim izvorima inspiracije ostao vjeran cijelu karijeru i naziva ih svojim standardima.

Ta nepokolebljiva dosljednost vlastitoj viziji i odanost standardima rezultirala je jednim od najmoćnijih i najvrednijih brendova te tvrtkom koja uspješno posluje više od 50 godina. No za više od pola stoljeća uspjeha nije dovoljan samo dobar ukus jer, kako kaže Lauren, 'dobar ukus može biti dosadan, a klasici nezanimljivi' - da se držao samo toga, vjeruje da bi ga danas doživljavali samo kao starca koji dizajnira odjeću.

'Pokušavam napraviti stvari koje su svježe i različite, čak i ako su inspirirane klasičnim stvarima. Želim da mi klijenti budu predsjednici odbora, ali i dječaci iz Harlema, klinci koji žele seksi odjeću. Zašto Cary Grant ili Frank Sinatra uvijek izgledaju svježe, a drugi se čine umornima? Uvijek postoji mogućnost da zavrtite nešto novo', kaže Lauren i objašnjava da je trik u stvaranju osjećaja da je nešto napravljeno baš za vas, poput onog osjećaja kad mislite da Sinatra pjeva samo vama.

Osvajanje generacije Fortnitea i jedna vječna konstanta

Generacija Fortnitea vjerojatno ne mari za McQueena, Novu Englesku ili polo. Između ostalog, vole igrati igrice u metaverzumu kao što je Fortnite, a koji je, prema Laurenovim riječima, odabran za partnerstvo zbog toga što je djelovao cool kreativnom timu tvrtke. 'Izgledalo je to toliko moderno, uzbudljivo i usmjereno budućnosti da nas je stvarno inspiriralo', kaže Lauren. Zanimljivo je to kako se svijet okreće pa se čini da je pucanje iz svemirskih topova u visokostiliziranom i šarenom metaverzumu timu Ralpha Laurena djelovalo kao nova afera Thomas Crown, piše fastcompany.com.

Lauren ističe da metaverzum može biti novi medij za pričanje priča brenda, baš poput filma, televizije i časopisa. Čvrsto je uvjeren da virtualna stvarnost nije tek prolazna 'furka'. 'Nema sumnje da će sve što danas gradimo biti arhaično za samo nekoliko godina. Ali ne radi se o tome da ih sada osuđujemo. Radi se samo o tome da ih prihvatimo kako bismo kao kultura mogli izgraditi potreban okvir za sljedeću stvar', kaže.

Jedna stvar koja će ostati konstantna, bez obzira na medij ili bilo što drugo, ta je da brend mora prodavati stvari. I to je u konačnici krajnji cilj Laurenova eksperimenta s metaverzumom - svojevrsno postavljanje zastave na novom teritoriju i obraćanje novoj generaciji kroz logotip koji se otresa naslijeđa fizičkog svijeta. Ako želite virtualni komad odjeće Ralpha Laurena s pinjata ljamom i polo igračem, tvrtka će vam naplatiti 1500 VBUX-a (Fortniteova digitalna valuta) i 1300 za paket dodataka, s ostalim dodacima a la carte. U stvarnom svijetu tvrtka će prodavati šešire i polo kape s novim logom za od 60 do 188 dolara.

A vrhunac svega? Prave čizme koje izgledaju točno poput onih koje vaš digitalni avatar može kupiti u Fortniteu. U tom pametnom potezu, koji spaja stvarni svijet s virtualnim, čizme će biti izrađene od istih CAD datoteka. I to se, sviđalo vam se ili ne, čini se kao cool stvar ako ste fan Fortnitea. Cijena čizama još nije poznata, no sudeći prema njihovom izgledu, neće biti jeftine.

'Slavim 50. obljetnicu i još uvijek sam zabrinut. Ne uzimam ništa zdravo za gotovo. Radim to što radim, imam svoju publiku kojoj se obraćam i bavim se onim u što vjerujem, ali znam da ne misle svi da sam sjajan', iskreno je rekao Lauren za časopis Town&Country 2018.

U njegovim se kreacijama nekada moglo vidjeti pokojnu princezu Dianu, a danas njegovu odjeću rado nose supruge njezinih sinova, Kate Middleton i Meghan Markle. Prije nekoliko godina predstavnik tadašnje britanske kraljice Elizabete II dodijelio je Laurenu orden Knight Commander of the Most Excellent Order of the British Empire (KBE) te je time on postao prvi američki modni dizajner počašćen ovim odlikovanjem. A sada je očito vrijeme da dobije utakmicu i protiv metaverzuma, makar i pod logom ljame.