MOĆNIJI OD INSTAGRAMA

Lista najvrjednijih svjetskih brendova otkriva što je potrebno za uspjeh

29.01.2025 u 09:55

Bionic
Reading

Izvješće Global 500 i ove godine otkrilo je listu najvrjednijih svjetskih brendova na globalnoj razini za 2025. Prestižna lista, koju predvode tehnološke kompanije, osim najvrjednijih svjetskih brendova otkriva ključne faktore potrebne za uspjeh na tržištu, privlačenje kupaca te trendove na čijem su valu zajahali oni najuspješniji

Studija Brand Finance Global 500, koju je britanski institut za istraživanje tržišta Brand Finance objavio u sklopu Svjetskog gospodarskog foruma u Davosu, otkriva 500 najvrjednijih brendova na globalnoj razini za 2025.

Izvješće Global 500 pokazalo je da je ukupna vrijednost 500 najvrjednijih svjetskih brendova porasla za 10 posto na godišnjoj razini, s 8,6 bilijuna dolara u 2024. na gotovo 9,5 bilijuna dolara u 2025. Tehnološki brendovi predvodili su ovaj rast, pa su tako tri od pet vodećih brendova upravo tehnološke tvrtke.

Brendovi su prvenstveno - emocija

Prema riječima Davora Brukete, kreativnog direktora i suosnivača agencije Bruketa&Žinić&Grey, najuspješniji brendovi su oni koji imaju jasno definiranu svrhu i identitet te stvaraju pozitivna iskustva i emocije.

'Brendovi su u prvom redu emocija. Ljudi vole osjećaj povezanosti, a brendovi koji uspiju izgraditi snažnu emocionalnu povezanost vrjedniji su od drugih. Uz to, konzistentnost je ključ - potrošači žele znati što mogu očekivati svaki put kad dođu u dodir s brendom. Inovacija je također presudna. Svijet se mijenja brže nego ikad, a brendovi koji se ne prilagođavaju i ne razvijaju ostaju u prošlosti. Oni uspješni razumiju svoje potrošače, nude relevantne proizvode i usluge te konstantno podižu ljestvicu.

Tajna stvaranja prepoznatljivog brenda leži u razumijevanju onoga što publika želi i treba. Svaki veliki brend ima jasnu vrijednosnu ponudu - nešto što ga razlikuje od konkurencije. Osim toga, autentičnost je nevjerojatno važna. Vizualna i verbalna komunikacija također igraju veliku ulogu – logo, boje, ton komunikacije, sve to mora biti prepoznatljivo i dosljedno. A možda najvažnije, brend mora ostati fleksibilan i spreman na inovacije kako bi bio relevantan u svijetu koji se stalno mijenja', objašnjava Bruketa.

Tehnološke tvrtke, kao neki od najvrjednijih svjetskih brendova i ove godine, potaknute su održavanjem stalne i snažne odanosti brendovima, kao i ulaganjem u inovacije u području umjetne inteligencije. A vidljivo je da najveći uspjeh redom bilježe brendovi koji privlače vjerne kupce, one koji vjeruju brendu i spremni su za njega više platiti. I dok listom dominiraju američki brendovi, a kineski se bore za pozicije, 11. mjesto zaslužio je Deutsche Telekom kao jedina europska tvrtka na gornjem dijelu tablice te ujedno najvrjedniji europski brend.

Inovacije i snažna lojalnost brendu potiču rast

Apple je i ove godine preuzeo krunu i zasjeo na prvo mjesto. Ovaj brend kontinuirano pokazuje da se isplati ulaganje u tehnologiju i dizajn. Tako mu je prvo mjesto pripalo svake godine od 2021., osim 2023., kad mu je za dlaku, točnije za jedan posto, izmaklo prvo mjesto u korist Amazona.

Vrijednost Appleova brenda u posljednje vrijeme znatno je porasla zbog kontinuirane i jake odanosti. Međutim tvrtka je nedavno diversificirala snage unaprijedivši svoj napredak u području umjetne inteligencije. Apple je povećao vrijednost svog brenda strateškom diverzifikacijom i premiumizacijom, odmaknuvši se od snažnog oslanjanja na prodaju iPhonea te pridajući više pažnje uslugama kao što su pretplate na Apple TV.

Prvih pet najvrjednijih brendova u 2025.:

  1. Apple – 574,5 milijardi dolara, 11 posto više u odnosu na 2024.
  2. Microsoft – 461,1 milijardu dolara, rast od 35 posto
  3. Google – 413 milijardi dolara, rast od 24 posto
  4. Amazon – 356,4 milijarde dolara, rast od 15 posto
  5. Walmart – 137,2 milijarde dolara, rast od 42 posto

'Prema našem istraživanju, više od 50 posto ispitanika prepoznalo je Apple kao skup brend, ali vrijedan svoje cijene, što potvrđuje njegovu sposobnost da održava premium cijene', navode autori.

Drugo mjesto pripalo je Microsoftu jer je također mnogo ulagao u umjetnu inteligenciju posljednjih godinu dana, posebno kroz suradnju s OpenAI-jem. Riječ je o dugoročnom partnerstvu vrijednom nekoliko milijardi dolara te fokusiranom na superračunalstvo i nova iskustva pokretana umjetnom inteligencijom.

Google se našao na trećem, a Amazon je zauzeo četvrto mjesto zahvaljujući cloud computingu i e-trgovini, čime su privukli optimistične ulagače prošle godine, snažno pridonoseći rastu brenda. Uz to, tvrtka se u većoj mjeri usredotočila na povećanje izbora robe i brzine isporuke.

Tehnološki brendovi, objašnjava Bruketa, poput Applea, Microsofta i Googlea, dominiraju jer su postali neizostavan dio našeg svakodnevnog života.

'Oni ne nude samo proizvode - oni oblikuju način na koji živimo, radimo i komuniciramo. Ono što je zanimljivo kod tehnoloških brendova njihova je sposobnost globalnog djelovanja - njihove usluge i proizvodi lako prelaze granice, što ih čini prisutnima u gotovo svakom kutku svijeta. I, naravno, njihova emocionalna povezanost s korisnicima - brendovi poput Applea imaju lojalne korisnike koji nisu samo potrošači, već njihovi ambasadori. Zato tehnološki brendovi ne samo da prate tržište, već ga aktivno oblikuju', rekao je Bruketa.

Vrijednost brenda Deutsche Telekoma dosegnula je povijesni maksimum

Mjesto ispred moćnog Instagrama pripalo je Deutsche Telekomu, ponovno jednom od najuspješnijih i najvrjednijih brendova na svijetu. Stručnjaci stavljaju DT na snažno 11. mjesto u ukupnom poretku globalne studije te je tako jedina europska tvrtka uvrštena među prvih 20 te najvrjedniji europski brend. Mjesto ispred Instagrama pokazuje da ide u korak s trendovima, ali i predvodi pred konkurentima - Verizonom (15. mjesto ) i AT&T-om (24. mjesto) - što mu daje mogućnost da u budućnosti poveća svoju prednost.

Deutsche Telekom je, objašnjava Bruketa, fantastičan primjer brenda koji razumije važnost inovacija i globalne prisutnosti.

'Njihov T brend posebno je jak na ključnim tržištima poput Europe i SAD-a. Ono što ih izdvaja njihova su ulaganja u tehnologije koje su ne samo budućnost telekomunikacija, već i ključne komponente svakodnevnog života. Uz to, njihov fokus na korisničko iskustvo je važan - ne radi se samo o prodaji usluge, već o tome kako tu uslugu učiniti što jednostavnijom i ugodnijom korisnicima. Dodamo li tome i njihovu posvećenost održivosti, jasno je zašto su uspjeli u svijetu u kojem je konkurencija ogromna', kaže Bruketa.

Trenutna vrijednost brenda Deutsche Telekoma iznosi 85,3 milijarde dolara, što je najveća vrijednost u 30-godišnjoj povijesti tvrtke. Povećanje u odnosu na prošlogodišnju vrijednost (73,3 milijarde dolara) iznosi 16,4 posto.

Brand Finance pripisuje povećanje vrijednosti brenda Deutsche Telekoma dosljednom upravljanju te pozitivnom gospodarskom i tehnološkom razvoju tvrtke. Kako je navedeno, DT nastavlja skupljati bodove održivim ulaganjem u kvalitetu mreže, digitalne tehnologije i usluge korisnicima, a visoka kvaliteta mreže igra odlučujuću ulogu u privlačenju i zadržavanju kupaca u Europi i SAD-u.

'Takvi rezultati pokazuju da se kontinuitet isplati i da smo na pravom putu', objašnjava Ulrich Klenke, glavni direktor za brend Deutsche Telekoma. 'Ostvarujemo bodove svojim izvrsnim mrežama, proizvodima i uslugama. Oni pokazuju našu izvedbu i inovativnu snagu te povezujemo tamo gdje nas udaljenost razdvaja. Time pružamo ljudima priliku da dijele mogućnosti koje nudi digitalizacija.'

Nevjerojatan rast TikToka

Izvješće Brand Financea Global 500 također je istaknulo značajan rast vrijednosti brendova u više sektora. TikTok, popularna društvena mreža, zabilježila je nevjerojatnih 79 posto povećanja vrijednosti svog brenda od 2020. godine, dosegnuvši 105,8 milijardi dolara u 2025.

Američka tvrtka Nvidia se prvi put našla na listi nakon što je vrijednost njezinog brenda porasla za 98 posto u prošloj godini, što ističe sve veće značenje ulaganja u umjetnu inteligenciju. Instagram je pak zauzeo 12. mjesto s vrijednošću brenda koja iznosi 79,9 milijardi dolara. Kombinacija velike baze korisnika, sposobnosti generiranja prihoda, jakog utjecaja na oglašavanje i kontinuiran razvoj čine ga jednim od najvrjednijih brendova na svijetu.

David Haigh, predsjednik i glavni izvršni direktor Brand Financea, istaknuo je da dok tehnološki brendovi ostaju dominantni pokretači rasta, u proteklih pet godina kineski brendovi kao što su TikTok, Pinduoduo i BYD također su se pojavili kao veliki izazivači etabliranim tržišnim liderima.

'Kako Kina nastavlja usavršavati svoje strategije izgradnje brenda i fokusira se na kvalitetu, očekujemo da će više kineskih tvrtki ući na globalno tržište 2025.', rekao je Haigh.

Kako se određuje vrijednost brenda?

Brand Finance je konzultantska tvrtka sa sjedištem u Londonu za procjenu i analizu brendova te sastavlja ljestvicu 500 najvrjednijih u svijetu prema njihovoj vrijednosti izraženoj u američkim dolarima. Te se vrijednosti izračunavaju na temelju licencijskih naknada koje bi tvrtka morala platiti da ne posjeduje brend. U obzir se uzimaju metrike kao što su inovativnost, korisnička usluga, ljubaznost prema kupcima, omjer cijene i učinka te preporuke.

Kao prvo, gleda se koliko novca brend stvarno zarađuje i koliko bi netko morao platiti da ga koristi. Zatim se procjenjuje koliko je brend jak gledajući marketing, odnose s kupcima i poslovne rezultate. U obzir se uzimaju faktori poput toga koliko ljudi poznaje brend, koliko mu vjeruju i kako posluje, dajući mu ocjenu od 0 do 100. Kombiniranjem ta dva čimbenika - zarade i snage brenda – dolazi se do konačne vrijednosti. Ukratko, što je brend jači i što više zarađuje, to više vrijedi. Na kraju se u obzir uzimaju faktori kao što su stanje ekonomije i događanja u toj industriji, jer sve to utječe na stvarnu vrijednost  brenda.