Širom Europe gradovi i druga odredišta pokušavaju naći način kako turizam može obogatiti mjesta koja su popularna među turistima, umjesto da ih degradiraju. Neki uvode nove poreze i druge takse, ponekad i ulaznice za 'dnevne' putnike kako bi smanjili pritisak, a neki imaju i maštovitije ideje kojima žele zaštititi okoliš: nagrade 'zeleno' orijentiranim turistima.
Prvi je u tu priču – kao i u mnoge druge slične inicijative – krenuo Kopenhagen svojim projektom CopenPay kojim nude posjetiteljima različite pogodnosti, pa i nagrade ako se uključe o održivije oblike turističke ponude. Recimo, pomoć u komunalnim vrtovima, skupljanje smeća u kanalima, korištenje metroa umjesto taksija i slično može vam donijeti besplatne ulaznice u muzeje, sladoled, najam kajaka, ili pristup kulturnim lokalitetima poput dvorca Kronborg.
Prošle godine, u šest mjeseci u ove aktivnosti uključilo se nešto više od pet tisuća ljudi, a tamošnje gradske vlasti očekuju da će biti 'debelo' premašen, jer se ove godine u sve uključilo više od 90 novih raznih atrakcija i restorana, a aktivnosti koje donose nagrade su također proširene na recimo dolazak vlakom u grad ili produženje boravka.
Dodatni rezultat je i što su drugi gradovi prepoznali ovaj projekt kao dobar put u veću održivost turizma. Turističke vlasti glavnog grada Danske kažu da su dobili upite od više od stotinu zainteresiranih organizacija, pa CopenPay polako postaje globalni fenomen.
Najdalje su u tome otišla tri grada koji su veći najavili slične inicijative s ekološkim nagrađivanjem: finski glavni grad Helsinki, te njemački Berlin i Bremen. Detalji se još 'peglaju', ali okvir je isti: navesti putnike da svoje ekološki svjesne aktivnosti zamijene za popuste i besplatne usluge u kulturnim ustanovama i lokalnim doživljajima. Berlin i Helsinki još uvijek nisu objavili sve pojedinosti, ali je Bremen već napravio prvi korak suradnjom s nacionalnom željezničkom kompanijom Deutsche Bahn: Svi koji u Bremen dođu vlakom umjesto aviona ili automobila, dobit će poklon vrećicu s kuponima i malim darovima lokalnih tvrtki. Za sljedeću godinu najavljeno je značajno širenje inicijative.
A konačni cilj je jasan: pokazati turistima ne samo da će pomoći očuvanju okoliša izaberu li održivije opcije na putovanju, nego da od toga mogu odmah imati koristi. Ili, za manji štetni otisak lako ćete dobiti muzejsku ulaznicu, besplatnu kavu ili kakav poklon dobrodošlice. A pritom nećete imati osjećaj da ste zbog nečeg kažnjeni, kako to rade mnogi gradovi suočeni s prekomjernim turizmom.