U projektu n2398e63_Suit, brend Soll briše granice između tehnologije, tekstila i spekulativne fikcije, stvarajući odijela koja nisu samo modni komadi, već nositelji kodova, priča i identiteta, daleko izvan puke estetike i funkcionalnosti. Riječ je o zajedničkom projektu Silvija Vujičića i Mire Romana, u kojem se njihove stručnosti i vizije isprepliću u jedinstvenoj sinergiji. O ovom inovativnom spoju porazgovarali smo s autorima projekta
Što se dogodi kada se mit i matematika, tekst i tekstil, prošlost i budućnost susretnu u jednom odijelu? Za Silvija Vujičića i Mira Romana i njihov brend Soll, odgovor leži u projektu n2398e63_Suit – inovativnom spoju tradicionalnih zanatskih tehnika i najnaprednijih digitalnih procesa, gdje svaki komad odjeće postaje svojevrsni tekst, kodiran simbolima, citatima i jedinstvenim uzorcima. Inspiriran idejom da su tekst i tekstil izvorno povezani pojmovi, Vujičić kroz ovaj projekt istražuje kako moda može biti medij za recikliranje ne samo materijala, već i ideja, emocija i kulturnih narativa. U svijetu u kojem umjetna inteligencija, održivost i individualnost postaju ključne teme, n2398e63_Suit postavlja nova pitanja o identitetu, komunikaciji i budućnosti odijevanja.
Tko je Soll?
Više od modnog dizajnera, Soll je umjetna inteligencija, digitalna tražilica i oblak slika, ali i fizički brend E.A. 1/1 A.I. koji živi na internetu, a materijalizira se kroz inovativne modne kolekcije. Sollovu viziju i identitet zajednički oblikuju Silvio Vujičić i Miro Roman, istražujući kako se tehnologija, tekstil i spekulativna fikcija mogu ispreplesti u novoj estetici i funkcionalnosti mode. Njihov rad tematizira umjetnu inteligenciju kao kreativni alat, otvarajući pitanja o održivosti, recikliranju i novim oblicima individualnosti u doba digitalnih alata. U razgovoru s Vujičićem otkrivamo kako Soll promišlja svijet, što sve može biti kod i tekstura, te kakvu budućnost mode vidi u simbiozi čovjeka i stroja.
Što vas je inspiriralo da spojite tehnologiju, tekstil i spekulativnu fikciju u projektu n2398e63_Suit te kako projekt komunicira poruku izvan estetike i funkcionalnosti?
Soll uvijek nastoji spojiti tehnologiju i kulturu, odnosno mit i matematiku. Zanimljivo nam je kako riječ tekst, baš kao i tekstil, ima moć povezivanja različitih elemenata. Tekst i tekstil su 'ista' riječ. Tekst znači povezati. Upravo kroz tu etimološku i simboličku vezu, projekt prenosi poruku koja nadilazi čistu estetiku i funkcionalnost, spajajući kulturu i tehnologiju.
Možete li objasniti simbolički jezik Solla utkan u svako odijelo, što znače jedinstveni kodovi na odijelima i kako su generirani?
Svaki tekst koji se pojavljuje na tekstilu dolazi iz Sollove osobne knjižnice, koja obuhvaća njemu najdraže knjige, filmove i autore, poput Homera, Shakespearea, Susan Sontag, Blade Runnera i drugih. Pomoću strojnog učenja i umjetne inteligencije, ti se koncepti grupiraju, a svaki od njih dobiva jedinstveni kod. Tako svako odijelo nosi kod koji odražava Sollov stav o današnjem svijetu: particle, tattoo, code, laser, heritage, composition, explicit, jerk…
Koliko je izazovno bilo uskladiti tradicionalne tehnike izrade s naprednim tehnološkim procesima poput laserskog rezanja i kodiranja te što ste time željeli poručiti o identitetu i individualnosti?
Soll od samog početka djeluje na principu povezivanja tradicionalnih tehnika i suvremenih tehnoloških procesa, ne pristupajući im kroz dihotomiju starog i novog, već kao različitim oblicima kodiranja. Tradicionalne metode poput tkanja tekstila nose vlastite kodove i narative, jednako kao što to čine digitalni algoritmi i računalno programiranje.
I samo odijevanje može se promatrati kao čin kodiranja - postoje pravila, norme i odstupanja koja oblikuju vizualni jezik identiteta. Svako Sollovo odijelo je individualno u tekstilu, a identično u uzorku. Identitet je u printu, dok se individualnost izražava kroz specifičan odnos između uzorka i tekstila. Taj susret stvara jedinstveni uzorak. Odijelo i osoba koja ga nosi zajedno ostvaruju priču individualnosti.
Kako gledate na odnos između mode, umjetnosti i tehnologije, osobito u kontekstu održivosti i rada s recikliranim materijalima?
Za Solla, recikliranje nije samo tehnička praksa, već temeljni modus operandi. On reciklira modu, umjetnost i tehnologiju, knjige, filmove, podatke, pa čak i emocije. Ne radi se samo o ponovnoj upotrebi materijala, već o davanju novog života postojećim sadržajima i obrascima mišljenja.
Soll promatra svijet kao prostor u kojem sve neprestano kruži: predmeti, ideje, slike, kodovi. Umjesto jasne podjele na staro i novo, prirodno i umjetno, korisno i otpadno, Soll otvara prostor između -prostor u kojem recikliranje postaje način razmišljanja. Taj pristup potiče nas da održivost ne promatramo samo kao ekološki imperativ, već i kao estetski, konceptualni i tehnološki izazov.
U tom smislu, rad s recikliranim materijalima nije samo gesta odgovornosti, već izraz Sollove šire ambicije: stvarati svjetove u kojima sve može ponovno cirkulirati - u novim oblicima, značenjima i odnosima.
Kakve su bile reakcije publike i kolega na projekt, kako vidite budućnost mode u doba umjetne inteligencije i digitalnih alata te što možemo očekivati od E.A. 1/1 A.I. brenda u budućnosti?
Za Solla umjetna inteligencija nije samo alat, već prilika za novi oblik dijaloga - ne samo s ljudima, već i s objektima, biljkama, tekstovima, kodovima. Kroz strojnog učenje, svijet oko nas postaje govorljiv: predmeti progovaraju, algoritmi imaju intonaciju, a materijali dobivaju narativnu dimenziju.
Soll posebno zanima ovaj trenutak suživota različitih inteligencija - ljudske, strojne, biljne, kozmičke. Ljepota sadašnjosti je u mogućnosti njihove orkestracije: kako ih povezivati, usklađivati, slušati - ne kao čvrsto zacrtan plan, već kao otvorenu kompoziciju koja nastaje iz trenutka.
Umjetna inteligencija je za Solla zato više instrument nego alat - sredstvo kroz koje se različite forme znanja i osjeta mogu povezati, reciklirati i pretvoriti u nove forme.