STO GODINA STRASTI

Danas su lonci novi statusni simbol: Ono što su Hermes i Chanel u modi, Le Creuset je u kuhinji

19.04.2025 u 20:22

Bionic
Reading

Prepoznatljivo posuđe Le Creuset obilježava stoljeće boja, inovacija i kulinarske strasti. Ono što su Hermès i Chanel u ormarima zaljubljenica u modu, to je Le Creuset u brojnim kuhinjama. No on je puno više od običnog lonca – s vremenom je postao kolekcionarski predmet, a obožavatelji su oko ovog brenda izgradili kult

Le Creuset, legendarni francuski proizvođač emajliranog posuđa od lijevanog željeza, ove godine slavi 100 godina postojanja. Ovaj brend nije samo sinonim za vrhunsku kvalitetu i izdržljivost, već je postao i globalni simbol dizajna, inovacije i strasti prema kuhanju. 'U svakom komadu posuđa Le Creuset postoji više od ukusnog obroka. Tu je priča', ističe se kad se piše o povijesti brenda.

April Hershberger nije jedina kolekcionarka Le Creuseta koja ima toliko komada da ih više ne može ni prebrojiti. No možda je jedina koja je cijelu kuću izgradila oko jednog predmeta: istaknuto crvenog, 9-litarskog ovalnog Dutch ovena, a koji je dobila kao poklon za vjenčanje 2006. godine. Taj je poklon doslovce zapalio njezinu opsesiju i ona nastavlja gorjeti od tada.

Recept za tiramisu s pistacijom - gotov za 30 minuta Izvor: Profimedia / Autor: Neven Bučević

Svoju kuhinju, koja je središte njezina doma u obnovljenoj štali u jugoistočnoj Pennsylvaniji, opremila je štednjakom po mjeri, izrađenim tako da odgovara kolekciji crvenih lonaca, posuda za pečenje, vrčeva, tanjura i ostalog. Sve je to Le Creuset. Hershberger (42) također ima komade u boji senfa i suncokreta, mediteranski i karipskoj plavoj, šumski zelenoj i limeta zelenoj, a često ih slaže u pruge, spirale i duge te sve dokumentira na Instagramu.

Poput Hermèsa i Chanela, Le Creuset (što na francuskom znači lončić) galski je brend koji je procvjetao na modernom globalnom tržištu tako što je postao kolekcionarski predmet i istovremeno ostao funkcionalan. A kolekcionari su ono što je nekoć bio nišni brend pretvorili praktički u kult, neprestano očarani novim linijama, bojama i oblicima.

Neki se drže istih linija boja, poput pastelnih, a drugi se fokusiraju na jednu stavku u cijelom spektru, poput podmetača ili kalupa za pite.

Povijest i nasljeđe

Le Creuset
  • Le Creuset
  • Le Creuset
  • Le Creuset
  • Le Creuset
  • Le Creuset
    +2
Le Creuset Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo

Priča Le Creuseta započela je 1925. godine u Fresnoy-le-Grandu, malom gradu na sjeveru Francuske, u kojem se i danas nalazi njihova glavna ljevaonica. Osnivači, Belgijci Armand De Saegher, stručnjak za lijevano željezo, i Octave Aubecq, majstor za emajliranje, udružili su znanje i stvorili prvu, u jarku boju obojenu posudu za kuhanje, revolucioniravši tadašnju industriju u kojoj su prevladavale sive, crne i smeđe nijanse.

Izgradili su ljevaonicu u industrijskom sjeveroistočnom kutu Francuske da bi primijenili svoju novu tehnologiju: premazivanje lijevanog željeza šarenim emajlom. Svi emajlirani lonci od lijevanog željeza još uvijek se izrađuju u ljevaonici, ali ostalo posuđe i dodaci proizvode se u Portugalu, Tajlandu, Kini i drugdje.

Njihovi lonci brzo su postali popularni u Europi zahvaljujući jarkim bojama, izdržljivosti i kuhinjskim performansama. Posude za kuhanje počele su pristizati u Sjedinjene Države 1950-ih, no prodaja je narasla u ovom stoljeću kako su uvedeni novi artikli, čime je postalo jasno da obožavatelji mogu biti u iskušenju da kupe mnogo više posuđa nego što im zapravo treba.

Prvi proizvod bila je cocotte - francuski lonac - u boji volcanique, inspiriranoj užarenim željezom iz talionice. Njihova najbriljantnija inovacija bila je i najljepša: posuđe je emajlirano u smjeloj živopisnoj boji. Revolucionarni sloj emajla bio je prvi takve vrste, što je Le Creuset učinilo liderom u boji i dizajnu.

Brend je ostao vjeran tradicionalnoj izradi: svaki komad se i danas ručno lijeva, obrađuje i emajlira u istoj tvornici, koristeći čak 15 posto čistog sirovog željeza, 35 posto recikliranog čelika iz automobilske industrije i 50 posto recikliranog željeza. A mnogi se slažu - kada prvi put u ruke primite jedan od njihovih komada od lijevanog željeza, odmah osjetite razliku. Kao da su generacije francuske kulinarske mudrosti upakirane u ovaj nevjerojatno lijep i izuzetno čvrst komad kuhinjske magije.

Paleta boja koja potiče kolekcionarstvo

Le Creuset je tijekom desetljeća postao poznat po širokoj paleti boja – više od 200 njih prošlo je kroz njihovu ljevaonicu, a svaka je rezultat preciznih eksperimenata iz područja kemije i termodinamike da bi se postigle postojanost i intenzitet boje. 'Naša ostavština je obojena bojama – više od dvjesto nijansi transformiralo je kuhinje i okupljalo generacije za stolom', navodi sam brend.

Proširivanjem palete boja od osnovnih na pastelne, neonske i neutralne, kao i širenjem linije posuđa za kuhanje na pribor za posluživanje i jelo te spremanje i skladištenje hrane, Le Creuset je postao moćna tvrtka sa snažnim marketingom te s 90 trgovina u Sjevernoj Americi. Godine 1988., pet godina nakon otvaranja prve trgovine u SAD-u, od francuskih vlasnika kupio ju je Paul van Zuydam, južnoafrički poduzetnik koji se zalagao za novu strategiju. Budući da je tvrtka u privatnom vlasništvu, njeni prihodi nisu javni.

Kolekcionari diljem svijeta danas stvaraju pravu kulturu oko Le Creuseta. Neki se drže jedne palete, poput pastelnih nijansi, dok drugi skupljaju isti predmet u različitim bojama. Spomenuta Hershberger daleko je jedna od najpoznatijih kolekcionarki.

Arlene Robillard, koja ima jednu od najvećih kolekcija originalne boje volcanique (u SAD-u poznate kao flame), kaže: 'Kao Ovnu u horoskopu, vatra i plamen puno mi znače.' Upravo je ta žarka narančasta, inspirirana užarenim željezom, postala zaštitni znak brenda. Flame je i danas najprepoznatljivija boja, iako Le Creuset redovito uvodi limitirane serije i surađuje s poznatim umjetnicima, poput Sheile Bridges, koristeći njezin crni uzorak 'Harlem Toile de Jouy', te s brendovima kao što su 'Star Wars', 'Harry Potter' i Hello Kitty. Sjedinjene Države su im najveće tržište, ali ni Japan ne zaostaje. Brend također organizira lansiranje strateški ograničenih serija poput crnog Dutch ovena u obliku srca, a on se odmah rasproda i zatim se pojavi na stranicama za preprodaju kao što su Etsy i eBay.

Nakon što je recept pekara Jima Laheyja za kruh bez miješenja te pečen u vatrostalnoj posudi od lijevanog željeza postao viralan početkom 2000-ih (i ponovno se pojavio tijekom pandemije), Le Creuset je 2022. proizveo namjensku krušnu pećnicu koja je postala njegov najpopularniji novi komad u posljednjih nekoliko desetljeća, rekla je Sara Whitaker, direktorica američkog marketinga tvrtke.

Pop-up tvorničke rasprodaje, poput trodnevnog događaja održanog prošlog tjedna u San Joseu u Kaliforniji, stvaraju velike redove i grozničave objave na društvenim mrežama, posebno među kupcima VIP ulaznica, a one dolaze s mogućnošću kupnje mystery boxa za 50 dolara i otvaranja tek nakon odlaska s rasprodaje. Svaka kutija sadrži artikle u vrijednosti najmanje 350 američkih dolara (ali ponekad i do tisuću dolara) koje brend na zalihama ili ih više ne proizvodi, a obožavatelji na parkiralištima snimaju napete videe raspakiranja kako bi ih objavili na TikToku.

Izvan tvorničkih prodajnih mjesta lonci mogu biti vrlo skupi: maloprodajne cijene idu i do 750 dolara za najveću, nizozemsku pećnicu nazvanu goose pot, dovoljno veliku da se u njoj ispeče guska težine 12 kilograma.

Inovacije i limitirana izdanja

Za 100. obljetnicu Le Creuset je predstavio novu nijansu – flamme dorée (zlatni plamen), a ona 'savršeno balansira bogatu tradiciju i modernu inovaciju'. Ova limitirana boja ima dodatni, treći sloj emajla s mineralima koji reflektiraju svjetlost, dajući posuđu svjetlucav zlatni sjaj: 'Flamme dorée je pozivnica, zabava, afterparty i oproštajni doručak – sve u jednom blistavom paketu. Kao prava teksturalna proslava, ovaj preoblikovani klasik sjaji blistavim završetkom i briljantnom zlatnom ručkom na loncu koja nalikuju gumbu, osvjetljavajući kuhinje posvuda – u kojima svakodnevni trenuci postaju nešto izvanredno', navodi brend.

Nova kolekcija uključuje najpoznatije komade: okrugli i ovalni Dutch oven, lonac Braiser, tave i lonce, dostupne u različitim veličinama. 'Ova limitirana nijansa dolazi ne samo u standardnim veličinama, već i u jedinstvenoj verziji od 15,5 litara, dovoljno velikoj da nahrani devet osoba. Ima li boljeg načina proslave Le Creusetova rođendana od korištenja ovog veličanstvenog kolekcionarskog predmeta na sljedećoj večeri?

Flamme dorée izazvala je pravu pomutnju među kolekcionarima i ljubiteljima brenda. Mjesecima prije službenog izlaska pojavljivanje nove boje izazvalo je pravu groznicu među članovima grupe Le Creuset Lovers na Facebooku, a koja broji čak 97.000 članova.

Ikona u kulinarskom i društvenom životu

Le Creuset nije samo funkcionalan, već i statusni simbol. Njegovi proizvodi često su viđeni u kuhinjama slavnih, na naslovnicama časopisa i u poznatim kulinarskim emisijama. Julia Child, jedna od najpoznatijih kuharica 20. stoljeća, koristila ga je u svojoj kuhinji, a njezin Dutch oven izložen je i u muzeju Smithsonian u Washingtonu.

Kada se u Netflixovoj emisiji Meghan Markle pojavila s bijelim Le Creusetovim posuđem, dio publike doživio je to kao 'previše skupo i previše besprijekorno'. No mnoge crne žene istaknule su da su posuđe tog brenda imale - godinama.

Proteklog stoljeća Le Creuset je postao više od posuđa – postao je simbol okupljanja, tradicije i inovacije. 'Ova povijesna prekretnica ne samo da odaje počast našem nasljeđu i mjestu u kuhinjama diljem svijeta, već i potvrđuje našu predanost inovacijama, izvrsnosti i kulinarskoj inspiraciji – stvarajući nove uspomene i kulinarske tradicije za generacije koje dolaze', izjavio je Van Zuydam, vlasnik i predsjednik tvrtke.