NEOBIČNE PISTE

Aerodromi kao turističke atrakcije

25.08.2010 u 07:15

Bionic
Reading

Zatvaranjem ceste od Zadra do Zemunika Hrvatska je proljetos ostala bez legendarne prometnice koja je presijecala pistu zadarske Zračne luke gdje su automobili često morali zastajati i propuštati zrakoplove. No, svijet je i dalje pun neobičnih aerodroma koji se razgledavaju kao turističke atrakcije

Ipak, nisu svi neobični aerodromi atraktivni zbog svoje bizarnosti. Neki su izuzetno tehnološki napredni ili su izgrađeni usred mora i planinskih masiva, a pritom nije riječ o priručnim pistama, već o međunarodnim zračnim lukama kroz koje prođe veliki broj ljudi.

Japanski otok-pista
Kansai, Japan
Što biste napravili u nedostatku tla za aerodrom. Izgradili novo? Upravo su se na takav pothvat odlučili u Japanu. Međunarodni aerodrom Kensai izgrađen je na umjetnom otoku u zaljevu Osaka, a putnici do njega mogu doći automobilom, vlakom ili trajektom. Aerodrom-otok dug je četiri, a širok nešto više od 2,5 kilometra i kažu da se može vidjeti iz svemira.

Gisborne, Novi Zeland
Zračna luka Gisborne na novozelandskom Sjevernom otoku vjerojatno je jedini aerodrom na svijetu gdje zrakoplovi povremeno trebaju zastati i propustiti vlakove. Pista ove zračne luke, naime, križa se sa željezničkom prugom koja se koristi za prijevoz tereta, ali i brojnih turista koji obilaze ovaj dio Novog Zelanda.

Na novozelandskom aerodromu avioni moraju zastati i propustiti vlakove
Barra, Škotska
Otok Barra u istočnom škotskom otočju jedino je mjesto na svijetu koje koristi plažu kao uzletište za redovne zrakoplovne linije. Zato se polijetati odnosno slijetati na ovaj aerodrom može jedino za oseke, jer je tijekom plime pista pod vodom.

Hong Kong
Zračna luka koja je po učinkovitosti i udobnosti u samom svjetskom vrhu izdigla se u konkurenciji kada je uz drugi terminal otvoreno golf igralište. Teren s devet rupa pažljivo se održava, a opremljen je svime potrebnim i za noćnu zabavu.

Courchevel, Francuska
Smješten visoko u francuskom dijelu Alpa, turistički grad Courchevel se ubraja među najkvalitetnija skijaška područja na svijetu te jedno od rijetkih s vlastitim aerodromom. Ipak, polijetanje i slijetanje može izazvati nervozu jer je pista kratka, ima nagib od 18,5 stupnjeva i u neposrednoj je blizini skijaške staze.

Na škotskom otoku Barra plažu koriste kao pistu
Gibraltar
U malom Gibraltaru prostor je tako dragocjen da je aerodromska pista zapravo glavna prometnica koja mora biti zatvorena svaki puta kada neki zrakoplov namjerava uzletjeti ili sletjeti. Zračna luka samo je par minuta udaljena od središta grada, pa automobile, kada je cesta zatvorena, od sudara s avionom čuva rampa.

Telluride, SAD
Na visini od preko 2.700 metara Telluride Regional Airport u Coloradu najviša je komercijalna zračna luka u Sjevernoj Americi. Također, okružena je planinama i sagrađena na litici. Piloti ovdje zaista moraju znati što rade. Aerodrom je, naime, s tri strane okružen kanjonom rijeke San Miguel, a u pozadini mu je masiv Stjenjak.

U francuskom turističkom odredištu Courchevelu pista se nalazi tik uz skijašku stazu
Toncontín, Honduras
S pistom tek nešto većom od dva kilometra zračna luka Toncontín u Hondurasu poznata je kao međunarodni aerodrom s najmanjom uzletno-slijetnom stazom na svijetu. Situaciju dodatno otežavaju okolne planine, pa ovaj aerodrom predstavlja noćnu moru pilotima većih zrakoplova. Honduras stoga planira preseliti komercijalne letove u bazu Soto Cano udaljenu šezdesetak kilometara.

Denver, SAD
Međunarodni aerodrom u Denveru s površinom od 137 četvornih kilometara najveći je u Americi, ali je i najnapredniji što se tiče korištenja novih tehnologija i zaštite okoliša. Uz mnoštvo ekoloških inovacija, najupečatljivija je golema 'solarna farma' s više od 10 tisuća solarnih panela. Zato je vodeći po smanjenju emisije štetnih plinova u atmosferu.

Tenzing-Hillary, Nepal
Većina ljudi koja posjeti Mount Everest svoje nepalsko putovanja počne na ovom aerodromu u himalajskom gradu Lukla. Osim što je na visini od 2.850 metara jedan od najviših na svijetu, aerodrom mogu koristiti jedino manje letjelice jer je kratka pista opasna za velike zrakoplove.