OSAM NASLOVA

'Sjene vjetra' Mehrdada Oskoueija i premijera filma Nevena Hitreca 'Povuci-potegni' za prvi dan ZagrebDoxa

05.10.2020 u 14:06

Bionic
Reading

Prvi festivalski dan ovogodišnjeg ZagrebDoxa donosi osam filmova u programima međunarodne i regionalne konkurencije te u prigodnom, posebnom programu 'The Best of the Rest', počevši od projekcije filma 'Sjene bez sunca' u Teatru &TD.

Festivalske projekciju počinju u 15 sati, kada će se prikazati film iz međunarodne konkurencije 'Sjene bez sunca' iranskog filmskog veterana Mehrdada Oskoueija.

Film o sudbini pet mladih Iranki osuđenih zbog ubojstava nasilnih supruga i očeva, nagrađen je na festivalu IDFA za najbolju režiju. Redatelj je izgradio odnos s tim djevojkama promatrajući njihovu prijateljsku interakciju i otvorene razgovore u kojima privatno jedna drugoj povjeravaju posljedice i razloge svojih djela.

Ponekad ih ostavlja nasamo s kamerom omogućujući im da se direktno obrate svojim žrtvama, ali i sudionicama, svojim majkama, s kojima su tri djevojke zajedno ubile očeve. Za razliku od mnogo teže situacije u kojoj se nalaze majke, koje sad očekuje smrtna kazna, atmosfera u djevojačkom domu djeluje gotovo bezbrižno, napominje se u najavi filma.

U 17 sati slijedi 'Pustinjska ulica 143' Hassena Ferhanija, intiman i evokativan dokumentarac o malom caféu usred Sahare, utočištu za putnike koji ondje uz obrok dijele i svoje životne priče, nagrađen na festivalu u Locarnu.

Nakon njega, u 19 sati na programu je 'Vjetar. Dokumentarni triler' Michała Bielawskog, ovjenčan nagradom MDR za najbolji istočnoeuropski film festivala DOK Leipzig. Film se u maniri trilera razvija u impresivno simfonično filmsko ostvarenje o nepredvidljivom i destruktivnom vjetru koji puše nekoliko puta godišnje u poljskoj regiji Podhale. Naime, kad se vjetar spusti s vrha Karpata, osim strepnje među lokalnim stanovništvom, čini se da uzrokuje i srčane napade, izaziva sulude i nasilne postupke i ima neobičan učinak na ljude koji su na njega osjetljivi.

Večernji termin, u 21 sat, rezerviran je za film 'Pjena', debi mladog ruskog redatelja Ilje Povolockog, besprijekorno snimljena studija male eklektične zajednice 'subpolarnih kauboja' koja živi u polunapuštenom gradu na negostoljubivim obalama Barentsova mora.

Program međunarodne konkurencije završava u 22 sata filmom 'Umjetnica i lopov' Benjamina Reea koji je na festivalu u Sundanceu osvojio posebnu nagradu žirija. Riječ je o nježnoj i emotivnoj priči koja, vješto izbjegavajući sentimentalizam, prikazuje neobično prijateljstvo naslovnih protagonista.

Program u Kinu SC

Kino SC donosi filmove iz regionalne konkurencije i programa The Best of the Rest - u 16 sati film 'Za Samu', koji je dosad prikupio više od 50 nagrada diljem svijeta, a na direktan način progovara o preživljavanju u Siriji iz vizure novinarke i aktivistice koja sanja o dolasku liberalne demokracije. 'Poražavajuća je to priča o autoričinu iskustvu odgajanja kćeri Same tijekom sirijskog građanskog rata', ističe se u najavi.

U 18 sati u tom kinu na rasporedu je 'Kći Camorre' Siniše Gačića, u čijem je fokusu bivša pripadnica zloglasne organizacije Camorra koja se, nakon izlaska iz zatvora, obračunava s izazovima svakodnevnog života te u dobi od 46 godina Cristina pokušava pronaći svoje mjesto u ulozi partnerice, majke i bake.

Program završava premijernom projekcijom hrvatskog dokumentarca 'Povuci- potegni' Nevena Hitreca, koji se bavi kritičkim osvrtom na obrazovni sustav i odgojne metode, te odrastanje u doba kada je sve dostupno. 'U ovoj borbi proces učenja doima se kao suvremena verzija inkvizicije – uz puno vike, urlanja, manipulativnih obećanja i drame', napominje se.

Posebno izdanje festivala traje do 11. listopada, do kada će se u Kinu SC i Teatru &TD prikazati pedesetak aktualnih dokumentarnih naslova - trideset u međunarodnoj i regionalnoj konkurenciji i dvadesetak u popratnom filmskom programu The Best of the Rest.

Priređena su i dva retrospektivna programa: retrospektiva filmova nagrađivane britanske redateljice Lucy Walker i autorska večer posvećena renomiranom domaćem dokumentaristu Goranu Deviću.