Prikaz koncerta

Róisín Murphy u Šibeniku: Kraljica disko-drame nije razočarala, no mogla je i malo spontanije

09.08.2025 u 11:10

Bionic
Reading

Nakon prošlogodišnjeg otkazivanja, irska dance-pop ikona vratila se na Tvrđavu sv. Mihovila i publici priredila pravi vizualno-glazbeni spektakl – spoj disko nostalgije, avangardne estetike i moćnog vokalnog performansa. U sklopu Ljetnog Yammatova pred rasprodanim tribinama, potvrdila je zašto njezini koncerti nisu samo nastupi, nego sinestezijsko iskustvo

Nakon što je prošlog ljeta njezin nastup morao biti otkazan, Róisín Murphy u četvrtak se trijumfalno vratila na šibensku Tvrđavu sv. Mihovila i još jednom potvrdila zašto nosi status jedne od uzbudljivijih izvođačica današnjice. U sklopu programa Ljetno Yammatovo fueled by Cockta!, u suradnji Yammat FM-a i Tvrđave kulture Šibenik, Murphy je svojim nastupom pred rasprodanim tribinama – kombinacijom plesne glazbe, moćnog vokala, modne revije i vizualnog performansa – priredila večer koja se neće brzo zaboraviti.

Drevna utvrda smještena na uzvišenju iznad starog grada ponovno je potvrdila svoj status jedne od najposebnijih koncertnih pozornica na hrvatskoj obali. Prirodna akustika kamenih zidova, povijesna atmosfera i ambijent pod otvorenim nebom stvorili su koncertno okruženje koje je irska glazbenica, bivša članica slavnog pop dueta Moloko, svojom karizmom uspjela u potpunosti ispuniti.

Roisin Murphy
  • Roisin Murphy
  • Roisin Murphy
  • Roisin Murphy
  • Roisin Murphy
  • Roisin Murphy
    +2
Koncert Roisin Murphy u Šibeniku Izvor: tportal.hr / Autor: tportal

Teatralno i ekstravagantno

Róisín Murphy nastup je otvorila u velikom stilu, uz već poznatu dozu teatralnosti i vizualne ekstravagancije. Odjevena u šareni kraljevski ogrtač inspiriran pop artom šezdesetih, već prvom pjesmom Pure Pleasure Seeker najavila je da će nastup u velikoj mjeri oslanjati na nasljeđe svog nekadašnjeg benda. Opus Moloka ipak je koristila selektivno: tek negdje u sredini koncerta izvela je neizbježne megahitove s kraja devedesetih This Time Is Now i Sing It Back koji su – isto tako neizbježno – izazvali oduševljenje publike, premda izvedeni u novim, elektronički zgusnutijim verzijama prilagođenim mlađim generacijama.

Sama završnica dvosatnog koncerta također je bila posvećena Moloku s hipnotičkom Forever More, no u međuvremenu je Murphy pokazala da će i njezin samostalni opus jednoga dana ući među klasike alternativnog dance popa. Overpowered s njezinog istoimenog albuma iz 2007. među njima se već nalazi, a čini se da je publika spremna prihvatiti i uratke s njezinog aktualnog albuma Hit parade, koji su bili druga okosnica šibenskog nastupa.

Izvor: Društvene mreže / Autor: youtube

Nije prigodničarski odrađivala ali nije bilo ni spontanosti

Pjesme CooCool, You Knew i osobito Can't Replicate naišle su na sjajnu reakciju šibenske publike, koja je, uostalom, vrlo dobro upoznata s njezinim opusom – riječ je o već trećem nastupu Róisín Murphy u Šibeniku, nakon koncerta na sv. Mihovilu prije sedam godina, te na dočeku Nove godine 2023. na trgu iza katedrale sv. Jakova. Taj posljednji prigodničarski koncert pomalo je razočarao Šibenčane jer je Murphy pjevala uz matricu, no to je sve nadoknadila u četvrtak zahvaljujući savršeno preciznom i angažiranom peteročlanom pratećem bendu.

Murphy je u glazbenom smislu tehnički besprijekorna – njezin je vokal moćan, intonativno čist, sposoban iznijeti i plesni disco i sporije atmosferične pjesme, no na njezinim koncertima gotovo je jednako važna i kostimografija. Nakon svake pjesme presvlačila se u novu odjeću. Na šibenskoj tvrđavi vidjeli smo klasične crne sakoe i tamne naočale kao iz Matrixa, cilindre kakve bi mogao nositi Toulouse-Lautrec, futurističke kožne jakne s golemim bodljama iz Mad Maxa, duge crne haljine s velom u kojima je Róisín izgledala poput 'ucviljene udovice' i prepoznatljivih živopisnih šubara. The Universe je izvela odjevena poput ruske grofice iz 19. stoljeća koja se iznenada našla u univerzumu Zvjezdanih staza, dok je za Sing It Back izabrala ekstravagantnu crvenu kreaciju s visokim crnim rukavicama, kao da je došla 'iza ogledala' iz Alicine zemlje čuda.

Sve ove transformacije Murphynog izgleda pedantno je koordinirao tim ljudi zadužen za garderobu, dok su se na velikom ekranu iza pozornice projicirale live snimke i unaprijed pripremljene animacije. Ona bi se samo povremeno obratila publici, ali je zato neprestano komunicirala svojom odjećom i koreografijom. Izvlačila je crvene vrpce ispod haljine, bacala ruže u publiku, spuštala se među gledatelje i s njima radila selfije, mobitelom je snimala videa koji bi se uživo prikazivali na ekranu. Ni u jednom trenutku nije gubila kontrolu nad scenom, ali taj pažljivo regulirani kaos ostavljao je malo prostora za spontanost. Publika je bila oduševljena, no nije bilo onog nepredvidivog trenutka koji bi razbio scenarij i dopustio da se dogodi nešto neplanirano.

Ova se glazba mora slušati, gledati i doživjeti

Rođena 1973. u irskom gradu Arklowu, Róisín Marie Murphy na globalnu je glazbenu scenu stupila kao polovica kultnog elektronskog dua Moloko, koji je osnovala 1994. s engleskim glazbenikom Markom Brydonom. S Molokom je objavila nekoliko hit albuma, a nakon raspada dua započela je solo karijeru. Njezin prvi samostalni album Ruby Blue iz 2005., koji je nastao u suradnji s eksperimentalnim glazbenikom Matthewom Herbertom, odmah je izazvao pažnju zbog nekonvencionalnog zvuka i inovativne produkcije.

Uslijedio je Overpowered (2007.), njezin možda najpristupačniji album, prepun hitova koji i danas žive na koncertima. Nakon duže pauze, vratila se s Hairless Toys (2015.) - koji je bio nominiran za prestižnu Mercury Music Prize - a potom i s Take Her Up to Monto (2016.). Njezin peti album Róisín Machine (2020.) donio je povratak disku i klupskoj estetici, dok najnoviji Hit Parade (2023.), koji je producirao DJ Koze, nastavlja istraživanje modernog elektronskog zvuka.

Murphy nije samo pjevačica, ona je i producentica, performerica, modna ikona i vizualna umjetnica. Disleksična, ali kreativno neukrotiva, odmalena je krojila svoj put izvan zadanih okvira. Nakon što se u dobi od 12 godina s obitelji preselila u Manchester, a s 15 odlučila ostati sama u Engleskoj, gradila je svoj identitet u noćnim klubovima Sheffieldea, gdje je upijala kulturu koja će oblikovati njezin umjetnički izričaj. Njezin osobni i profesionalni život oduvijek su isprepleteni s umjetnošću: njezina glazba nije samo za slušanje, nego se ona treba i gledati i doživjeti. Povratnički koncert u Šibeniku to je još jednom potvrdio. Završila ga je u disko maniri, sa svjetlucavim ogrtačem, u trapezicama i na platformama. I s buketom crvenih ruža.

Nakon koncerta, publiku su do duboko u noć rasplesavali Dj-jevi Antonio Žuža i Gerd Janson.