U nizu ovoljetnih filmskih prepravaka te nastavaka popularnih serijala pri čemu dio njih s prethodnim radovima dijele desetljeća nastanka, novi Goli pištolj ima najmanje zahvalan zadatak. Ne samo zato jer je izvornik iz 1988. u režiji Davida Zuckera s Lesliejm Nielsenom u glavnoj ulozi klasik žanra, nego i jer je njegov anarhični humor proizvod tog vremena. Ipak, autori novog filma nisu podbacili.
„Bog, tata. Ja sam, Frank Jr. Samo želim biti kao ti, ali osvježen i originalan…“. Kaže to glavni junak kriminalističke komedije, zapravo parodije Goli pištolj koja se u hrvatskim i svjetskim kinima pojavila trideset i sedam godina nakon istoimenog filma koji od 1988. održava status klasika žanra, ali i kultnog naslova. Prvi Goli pištolj nastao je temeljem također kultne televizijske humoristične serije Policijski odred iz 1982., a njegov je uspjeh inicirao serijal koji je 1991., odnosno 1994. dobio drugi i treći nastavak.
S obzirom da je od završetka serijala prošlo više od tri desetljeća, nameće se pitanje – može li novi film sa svojim novim glavnim junakom biti kao onaj prvi te istodobno originalan? Tim više jer je ovogodišnji Goli pištolj rad posve nove autorske ekipe. Ona izvorna – redatelj David Zucker te uz redatelja koscenaristi Jerry Zucker i Jim Abrahams (s njima je na serijalu surađivao i Pat Proft) – u 1980.-ima se etablirala kao jedna od najprepoznatljivijih komičarskih stvaralačkih družina.
Poznatiji kao ZAZ (Zucker, Abrahams and Zucker), braća David i Jerry Zucker te njihov prijatelj još iz rane mladosti Jim Abrahams, svojim su specifičnim humorom postigli senzacionalni uspjeh 1980. kada im je zajednički projekt Ima li pilota u avionu? postao kinohitom. Uslijedili su filmovi Strogo povjerljivo iz 1984. i Nemilosrdni iz 1986., sa slabijim odjekom među publikom, da bi inicijalnim Golim pištoljem ovaj autorski trio optimalno zaključio desetljeće u kojem se proslavio. Kao svojevrsni nastavljači parodijskog humora u američkoj kinematografiji redatelja Mela Brooksa (Producenti, Vruća sedla), njih su trojica taj humor doveli u potpunosti do apsurda, poigravajući se slapstickom, gegovima, fizičkim šalama, igrom riječima, dvoznačnim izjavama te lascivnim pošalicama.
U duhu vremena
Ovakav je spoj bio u dosluhu s vremenom u kojem je privlačio publiku, ali i kritiku, s vremenom koje je još uvijek bilo analogno, a smijeh se dominantno temeljio na iščitavanju i teksta, i konteksta priče. Izvorni Goli pištolj imao je i idealnoga glavnog interpreta. To je kanadski glumac Leslie Nielsen, ranije poznat iz Zabranjenog planeta i Posejdonove avanture, koji je tek serijalom Goli pištolj postao svjetskom zvijezdom. I to u 62. godini života kao tumač šeprtljavoga, ali krajnje ozbiljnog detektiva poručnika Franka Drebina iz posebne postrojbe policije u Los Angelesu. Njegov suzdržani nastup na tragu komike Bustera Keatona, te generiranje humora temeljem načela non sequitur u kojem nepovezana značenja zabunom dovode do duhovitosti, Nielsenovu su interpretaciju učinili toliko prepoznatljivom da je i pomisao na njezino ponavljanje nakon glumčeve smrti 2010. djelovala nepotrebnom.
Prethodno je ostao nerealiziranim i četvrti dio serijala, kao i pokušaj njegova obnavljanja angažmanom komičara Eda Helmsa. Braća Zucker više nisu niti pomišljala na ponovni rad na Golom pištolju, dok je Jim Abrahams preminuo 2024. Međutim, na trendu snimanja prepravaka ili novih nastavaka filmskih priča koje su s uspjehom premijerno prikazane prije više godina, pa i desetljeća, hollywoodski studio Paramount Pictures odlučio je oživjeti Goli pištolj.
Produkcije se prihvatio Seth MacFarlane, proslavljen kinohitom Ted i njegovim nastavkom, te TV serijama Obiteljski čovjek i Orville. Redatelj i koscenarist novog filma jest Akiva Schaffer, Emmyjem nagrađeni tekstopisac TV šoua Saturday Night Live (SNL), čiji je najambiciozniji redateljski projekt bila znanstveno-fantastična akcijska komedija Susjedi treće vrste. S novom ekipom iza kamera, bez karizme glumca koji ga je proslavio, te u nekom drugom vremenu u kojem humor temeljen na verbalnim i scenskim apsurdima te predznanju, djeluje zahtjevno, Goli pištolj iz 2025. prije je zazivao podbačaj, nego li povoljan prijam.
Poštovanje prema originalu
Novi film nije ni približno na razini izvornika, ali ipak ne djeluje razočaravajuće. Dva su razloga tomu. Prvi je odnos prema baštini. Producent MacFarlane i redatelj Schaffer svoje su ostvarenje zamislili i – ostvarili kao posvetu originalu koji očito i vole, i razumiju. Aktualni Goli pištolj prije je pažljiva rekonstrukcija inicijalnoga serijala i TV serije, nego li pokušaj da ga se prilagodi novom vremenu i publici. Pritom je u priču uneseno dovoljno referenca iz izvornika da gledatelji koji su obožavatelji serijala i sami imaju osjećaj uvažavanja filmske ostavštine, kao i njezinih autora. U odjavnoj špici novog filma kao hommage montiran je dio najavne špice filma iz 1988., dok je osamdeset i pet minuta trajanja filma, koliko traje i prvi dio, prošarano podsjećanjima na ponajbolje trenutke nastupa Leslieja Nielsena.
I zaplet donekle podsjeća na onaj početni, ali ovaj put bez tadašnjih efektnih žaoka na račun svjetske politike kada se Frank Drebin u uvodu nemilosrdno obračunavao sa zlikovcima s Bliskog istoka, pa čak i s lažno dobrim Mihaelom Gorbačovom. U novom filmu, naravno, nema ni britanske kraljice Elizabete II čiji je dolazak u Los Angeles bio generator radnje, ali ima nekoga nalik multimilijarderu Elonu Musku koji očito postaje nadahnućem hollywoodskim scenaristima kada treba profilirati središnjeg negativca. On je u novom filmu također tehnološki mogul Richard Cane koji organizira pljačku banke kako bi došao do uređaja koji je pohranio njegov dojučerašnji suradnik Simon Davenport.
Modernizacija predloška
Nazvan Pokretač R.A.D.NJ.E. uređaj izvorno djeluje na ljude tako da ih umiruje, ali u suprotnom u ljudima provocira animalne, nasilne nagone koje će Cane iskoristiti kako bi iskorijenio dekadentno čovječanstvo te nakon kataklizme ljudsku vrstu obnovio na novim temeljima. Njegov će plan razotkriti Frank Drebin mlađi, iz istoga Policijskog odreda u Los Angelesu kao i njegov otac, te uz pomoć Davenportove sestre Beth, autorice „istinitih krimića prema izmišljenim pričama“ krenuti u spas čovječanstva, a prethodno i Policijskog odreda koji je Drebin zbog svojih ludorija doveo do ukidanja…
Spoj zapleta već viđenih u serijalu Goli pištolj te onih korištenih u filmovima o Jamesu Bondu, ova akcijska parodija žanrovski ne donosi ništa novo, ali žanru solidno pridodaje motive koji su u međuvremenu postali ne samo filmski, nego i društveno relevantni. To se prije svega odnosi na činjenicu da današnjim svijetom, uz političare velesila, zapravo upravljaju vlasnici tehnoloških koncerna koji financijskoj moći žele dodati i onu političku, pa i mesijansku. Novi Goli pištolj takvim se zamislima izruguje s knedlom u grlu, jer u stvarnom životu više zazivaju dramu, nego li komediju.
U odnosu na raniji serijal, novi se film ne dotiče izravno američke politike, ali je i u njemu američki šou-biznis predmet parodije. Tako se u oba filma – i onom iz 1988., i u ovogodišnjem – nakratko pojavljuje zabavljač "Weird Al" Yankovic, dok je u jednom kadru poveznica s ranijim serijalom i Priscilla Presley, supruga Elvisa Presleyja, koja je tada tumačila Jane, veliku ljubav Franka Drebina. U jednom se kadru novog filma pojavljuje i fotografija lani preminuloga O. J. Simpsona kao detektiva Nordberga, protiv kojega je 1994. podignuta optužnica za dvostruko ubojstvo supruge i njezina prijatelja, baš kada se u kinima pojavio treći nastavak Golog pištolja. I njegov lik u filmu ima sina, baš kao i kapetana Eda Hockena kojega tumači Paul Walter Hauser (Slučaj Richarda Jewella), dok je glavni negativac Danny Huston (Brižni vrtlar).
Liam Neeson i Pamela Anderson – savršeni par
Drugi razlog zašto je novi Goli pištolj izbjegao pridjev nepotrebnog, jest angažman dvoje glavnih glumaca. Premda nema busterkeatonovski šarm Leslieja Nielsena, Liam Neeson kao Frank Drebin mlađi u filmu potvrđuje da je glumac koji se zna prilagoditi i ulozi, i tonu priče. Etabliran kao karakterni glumac kojemu je Schindlerova lista donijela i nominaciju za Oscara, a film 96 sati ekstenziju karijere kao akcijskog junaka, irski glumac ovdje kao 73-godišnjak evocira ono što je njegov prethodnik također uspio: u svojim zlatnim godinama potvrđuje da mu autoironija daje na uvjerljivosti te na širini glumačkih odabira.
Gotovo vizionarski zvuči podatak da su Liama Neesona svojedobno, što se tiče imena i prezimena, miješali s Lesliejem Nielsenom, te su njihovi isti inicijali zgodno poslužili pri povezivanju uloga i filmova. Ono što je Nielsenu bila Priscilla Presley, Neesonu je Pamela Anderson kao Beth, zvijezda Spasilačke službe, kojoj aktualna dionica karijere sve više ide na ruku, od dramskih uloga (The Last Showgirl) do ovakvih u komedijama. I ona vješto koristi autoironiju te joj je nastup uspjela kombinacija ironiziranja vlastitog seksipila i nesumnjivoga komičarskog dara. A s obzirom da središnji par Golog pištolja postaje par i u privatnom životu, oživljavanje kultnog naslova iz 1988. ima dodatni smisao. Jer i – nove ljubavi mogu biti kao stare.