filmski osvrt zrinke pavlić

'Mucho mucho amor' - nostalgični oproštaj od latinoameričke televizijske ikone

  • 26.07.2020 u 18:21

  • Bionic
    Reading

    Rijetko je tko izvan latinoameričke zajednice u SAD-u čuo za Waltera Mercada, raskošno kičastog televizijskog astrologa koji se opirao rodnim normama. No za cijelu jednu generaciju (ili dvije-tri!) latinoamerikanaca u Sjedinjenim Državama on je bio pop-kulturna ikona i nositelj pozitivne poruke ljubavi koja im je bila prijeko potrebna.

    Svaka zajednica, društvo, kultura, pa čak i država ima neke svoje nostalgične medijske ikone. Ako se s nostalgičnim smiješkom znate sjetiti kako su vam djed i baka gledali 'Male tajne velikih majstora' sa Stevom Karapandžom i Ivom Serdarom/Oliverom Mlakarom, znat ćete o čemu govorim. Walter Mercado bio je jedna takva ikona za barem dvije, ako ne i tri generacije latinoamerikanaca iz SAD-a.

    Bio je nevjerojatno živopisan, u raskošne svilene plašteve zagrnut, urnebesno teatralan televizijski astrolog koji je u sklopu televizijskih kanala na španjolskom jeziku 'proricao' sudbinu svih astroloških znakova, redovito im nudeći optimistične prognoze i svaku svoju seansu završavajući riječima: 'Šaljem vam mnogo, mnogo ljubavi!' (mucho, mucho amor).

    U Netflixovu dokumentarnom filmu koji naslov preuzima upravo iz tog odjavnog pozdrava Waltera Mercada - 'Mucho mucho amor', autorice Christina Constantini i Kareem Tabsch pošle su upravo putem prikazivanja što je Mercado značio njegovim gledateljima, a to su negdje do kraja prvog desetljeća dvijetisućitih bile barem tri generacije latinoamerikanaca u SAD-u. Prema riječima Lina-Manuela Mirande, koji je jedan od sugovornika u dokumentarcu, u većini se latinoameričkih domova pomno pratilo Mercadove astrološke prognoze - kada bi počele, djedovi, bake, majke, očevi i djeca bi umuknuli i nitko ne bi progovorio ni riječi sve dok svatko ne bi čuo prognozu za svoj znak.

    Prognoze su, pak, gotovo uvijek bile pozitivne i Mercado se uvijek pozivao na ljubav, razumijevanje, zajedništvo te je zbog toga bio naširoko voljena i uvažavana figura, unatoč tome što se prezentirao u kičastoj, rodno neodredivoj formi i usprkos tome što je odbijao definirati svoju seksualnost, što u svim drugim slučajevima nije baš dobro prolazilo u strogo patrijarhalnoj, heteronormativnoj i pretežito katoličkoj latinoameričkoj zajednici.

    No negdje oko 2005. benevolentni Mercado došao je u sukob sa svojim dotadašnjim menadžerom Billom Bakulom, koji je zbog nekih propisa u ugovorima koji su Mercada vezali uz njega polagao pravo na korištenje Mercadova imena i lika. Nezadovoljan ishodima tih pravnih sukoba, Mercado se povukao iz javnog života i iz nastupa te praktički nestao.

    Mucho Mucho Amor, foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: Netflix

    Autorice dokumentarca pronalaze ga, međutim, u njegovoj neobičnoj rezidenciji u Puerto Ricu, gdje je Mercado - sada pod novim zakonskim imenom, Shanti Ananda (Mir Sreća na sanskrtu) proveo zadnje godine svojeg života prije smrti 2019. Osim kroz njegova sjećanja na dane slave i statusa ikone, autorice dokumentarca provode nas i kroz svojevrsnu rehabilitaciju 'nestalog' Waltera Mercada, koji zajedno s njima posjećuje izložbu u Miamiju posvećenu njegovu liku i djelu te saznaje koliko je bio važan ne samo generacijama latinoamerikanaca koji su u njegovu bezazlenom, ali dobrohotnom TV nastupu pronalazile toliko im potrebnu poruku ljubavi, mira i optimizma - nego i svoje značenje za latinoameričku LGBTQ+ zajednicu u SAD-u. Brojni su, naime, LGBTQ+ tinejdžeri i djeca, odrastajući u domovima u kojima se s poštovanjem i obožavanjem zurilo u televizore kada je nastupao Mercado, shvatile da je moguće biti svoj i 'drugačiji'.

    Ovaj topao i nježan dokumentarac o jednom liku koji se bavio šarlatanskom bezvezarijom kao što je astrologija, ali je nije koristio da bi manipulirao ljudima, nego da bi im dao ohrabrenje i nadu - jako je simpatičan i zabavan, a posebno je zanimljivo zaviriti u svijet pop-kulturnih ikona manjinskih skupina iz neke druge države. Doda li se tome androgina pojava i izrazito šarolik nastup glavnoga junaka, možemo zaključiti da je ovaj dokumentarac svojevrsti anti-Joe Exotic, odnosno jedan lik iz američke pop-kulture kojeg se obožavatelji sjećaju s nostalgijom i veseljem, a ne s čuđenjem i zgražavanjem. Samome Mercadu to je usput bio i prekrasan, nježan epitaf.

    Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.