'Motiv': Izraelska serija o 13-godišnjaku koji je pobio obitelj je šokantno loša

• 05.05.2023 u 15:40

Možda ćete, zbog užasa koji su se ovih dana dogodili u Srbiji, poželjeti pogledati izraelsku dokumentarnu seriju 'Motiv' na Netflixu. U njoj se govori o masakru iz 1986., kada je 13-godišnji dječak iz Jeruzalema puškom ustrijelio svoju cijelu obitelj. Serija će vas sigurno šokirati, i to ne samo užasom o kojem govori. Šokirat će vas i time koliko je loše snimljena.

Jedne kišne večeri 1986. godine policijski inspektor Avi Samuel, koji se bavio slučajevima maloljetničke delinkvencije, primio je poziv o zločinu koji se dogodio u jeruzalemskoj četvrti Ein Karem. Na mjestu zločina dočekao ga je užasan prizor - cijela obitelj bila je ubijena, ustrijeljena na spavanju iz automatske puške. Pušku je koji dan prije otac obitelji donio s rezervističke vježbe. Svojem je 13-godišnjem sinu pokazao kako je sastaviti, rastaviti i kako s njom rukovati. Ubrzo se ustanovilo da je taj 13-godišnji sin jedini iz obitelji preživio masakr. Bio je kod susjeda, kamo je dotrčao i tvrdio da je provalnik upao u kuću i pobio sve. Ubrzo se ustanovilo - dapače, ubrzo je dječak to sam priznao - da je on ubio cijelu obitelj.

Gotovo četrdeset godina nakon tog jezivog zločina izraelski dokumentaristi Tali Shemesh i Asaf Sudri snimili su dokumentarnu seriju 'Motiv', koju možete pogledati na Netflixu, a u kojoj pokušavaju proniknuti zašto je dječak to učinio. Zbog izraelskih zakona povezanih sa zločinima koje su počinili maloljetnici, točan identitet dječaka nikada se otkriva imenom i prezimenom, ali su dokumentarcem obuhvaćeni razgovori s ljudima koji su poznavali njega ili njegovu obitelj - s odvjetnikom koji ga je branio, policajcima i psihijatrima koji su radili na njegovu slučaju, sa susjedima, sestrinim prijateljicama i novinarkom koja ga je intervjuirala netom prije uvjetnog puštanja iz zatvora šest godina nakon zločina.

Ono što su sa svime time postigli jest više-manje ništa. Niti su imalo uvjerljivo naznačili u kojem bi se pravcu mogao tražiti motiv, niti su nam iole shvatljivo profilirali dječaka/momka/muškarca koji je počinio taj užasan zločin, niti su ga sa zajednicom i društvom u kojima je živio povezali na bilo kakav suvisao način osim 'bio je pametan, pristojan i povučen dječak' niti su, što bi trebala biti 1/1 osnova - snimili dobar dokumentarac.

'Motiv', foršpan Izvor: Društvene mreže / Autor: YouTube

Dva su osnovna problema s ovim dokumentarcem - kvaliteta i etika. Prvo, što se kvalitete tiče - razvučen je (mogao je stati u 45, a ne u 4x30 minuta), u početku nejasan (čak mu u prvoj epizodi izmiče odgovor na 5 osnovnih "W" pitanja) i katastrofalno repetitivan. Što se pak etike tiče, gdje početi? Možda na tome što, iako na početku svake epizode stoji natpis da su u njoj prikazane dosad neviđene rekonstrukcije stvarnih dogđaja - dakle, prizori u kojima glumci glume nešto što se NAVODNO dogodilo - u samom dokumentarcu teško je razlikovati te prizore od arhivskih snimki i fotografija. Snimljene su, naime, tako da izgledaju kao snimke iz osamdesetih. Ono što je posebno užasno jest to što su među tim rekonstruiranim prizorima i iznimno krvavi prizori krvavih jastuka, deka i lešev koji leže pod njima.

Zatim, zanimljiva je i cijela fora s tim da se autori, kao, strašno etični pa ne otkrivaju identitet počinitelja, ali zato nemaju nikakvih problema s time da odaju puna imena i prezimena njegovih roditelja i sestara, prikazuju arhivske fotografije dječaka i slično (premda, zbog izostanka ikakvih oznaka, ni za to nisam sigurna jesu li arhivske fotografije ili 'rekonstrukcije stvarnih dogđaja'). Neumorno natezanje s dječakovim odvjetnikom - iako možda najzanimljivije u cijelom dokumentarcu - isto je vrlo tendenciozno. Lik je prikazan kao mutni pokvarenjak koji manipulira pomoću manevara ala 'znam ja puno lipih stvari, ali neću kazat' - i u tome mu je dano puno previše minutaže kroz sve četiri epizode - ali mu je onda ipak dopušteno da usmjeri cijeli priču. Zbog njegovih aluzija i komentara, cijela priča ide prema tome da se natukne kako je mali sve to učinio zbog očeva zlostavljanja sestara, iako cijela priča nema logike i ne zna se zašto bi onda to odvjetnik sakrio na suđenju.

Sve u svemu, iako je priča kojom se 'Motiv' bavi šokantna, potresna i poziva na razmišljanje o ljudskoj prirodi i razlozima iz kojih neki, čak i 'nevina dječica' čine takve užase - dokumentarac snimljen o njoj prilično je loš, ne zaslužuje četiri epizode, počiva mnogo više na senzacionalizmu negoli na činjenicama i još je povrh toga i dosadan. Možda ćete, u svjetlu užasa koji su se ovih dana dogodili u Srbiji, poželjeti pogledati ovaj serijal na Netflixu, ali on je, nažalost, gubljenje vremena. Sve što će vam pružiti još je malo beznađa i užasa zbog još jednog dokaza da je um zločinca mračno i neprohodno mjesto u kojem se lako utopiti. A i malo uvida u to kako su čak i dokumentarističke priče koje se oko takvih događaja raspredaju - vrlo često besmislene, prazne i utemeljene ni na čemu.