kulturni podcast

Kreće novi projekt Yammat FM-a i tportala: Izvlačimo kulturnjake iz 'crne rupe'. Poslušajte prvi podcast

30.01.2023 u 12:32

Bionic
Reading

Yammat FM i tportal našli su se zajedno na istoj platformi, u 'Crnoj rupi' – emisija je to koja će se u zajedničkoj produkciji kao poseban podcast u tjednom ritmu pojavljivati na Yammatovu mixcloudu. Vodit će je tportalov urednik kulture Vid Barić, producirati Yammatova ekipa, a bit će to iskorak za oba medija i obje redakcije

Slijedi li se ime podcasta, ali i zakone fizike, može se reći da će 'Crna rupa' usisavati goste u svoj prostor u kojem će im omogućiti da se održe i pokažu. Dakle bit će to prostor otvoren za kulturnjake s onih dijelova scene koji su nešto manje osvijetljeni. Još jasnije rečeno: u podcastu Yammat FM-a i tportala izvlačit ćemo te kulturnjake iz crnih rupa i posvetiti pažnju baš njima i njihovim projektima.

Zašto? Zato što je kulturna produkcija u ovoj zemlji (kako na institucionalnoj, tako i na nezavisnoj sceni) puna događanja/kulturnjaka/artista koji u svojim domenama rade sjajan posao, ali koji - zbog činjenice da je medijski prostor za kulturu krajnje sužen - ostaju nezapaženi, odnosno bivaju skriveni u crnoj rupi. Stranice kulture tportala odavno nastoje to ispraviti, Yammat pokušava postići isto u svojemu programu, a sada, kada su se medijski udružili, oboma se pruža novi kanal da se dospije do šire publike.

Projekt započinjemo predstavljanjem Rokambola, kantautorskog projekta zagrebačkog glumca Nikše Marinovića koji je na sceni već desetljeće i iza sebe ima tri dugosvirajuća albuma. Njegov najnoviji pop album 'Paraliza' napisan je i snimljen za vrijeme lockdowna i predstavlja značajan otklon od dosadašnjeg zvuka ovog kreativno zaigranog autora.

Kada je prije desetak godina objavio vrlo solidan prvijenac 'Zajedno', mnogi su bili uvjereni da će Rokambol uskoro biti među predvodnicima naše kantautorske scene. No onda je skliznuo s radara. Gdje je bio, što je radio i kako je bilo stvarati u crnoj rupi, doznali smo u razgovoru s Marinovićem, a u idućim epizodama podcasta najavljujemo i OG-ja (original gangsta) zagrebačke rap scene - Matiju Gečevića Khana, kao i kolegicu Ljubicu Letinić, koja je s Hrvatskog radija uletjela u crnu rupu projekta digitalne biblioteke aplikacijom book&zvook te druge…

Naši gosti bit će glazbenici nezasluženo propuštenog svjetskog uspjeha; zanimljivi, pa i uspješni, ali manje razvikani pisci ili spisateljice, autori odličnih a nezapaženih festivala, redatelji, slikari i drugi artisti u usponu ili sasvim ostvareni ali u – crnoj rupi.

U prvoj emisiji s Nikšom Marinovićem razgovaramo o novom albumu 'Paraliza', stvaranju u crnoj rupi, odnosu velikih izdavača prema up-and-coming izvođačima, njegovom kazališnom angažmanu te o još mnogim temama koje možete poslušati u podcastu Yammat FM-a i tportala.

Kakav je osjećaj stvarati u crnoj rupi?

To je kompleksno pitanje. Osjećaj stvaranja u crnoj rupi mješavina je očaja, strasti i stalnog pronalaženja novih motiva, razloga i smisla da se nastaviš baviti onime čim se baviš. Stvarati u crnoj rupi znači stalno propitivanje i ponovno pronalaženje onog erosa koji te fura da radiš to što radiš.

Izvor: Društvene mreže

Crna rupa sigurno donosi određene probleme, ali čini mi se da ta pozicija underdoga donosi i neke prednosti. Ipak je riječ o svojevrsnoj poziciji otpora spram dominantnih struja... To može biti inspirativno.

Tako je. Bivajući underdogom, zapravo, bivajući kulturnim radnikom u Republici Hrvatskoj, ti si prepušten sam sebi i stalno si u egzistencijalnom žrvnju. Ta pozicija nudi ti iskonski osjećaj borbe za preživljavanjem, nameće ti stalnu budnost i onda je sve ono što radiš - iskreno. Ne dozvoljavaš nikakvim kompromisima da zaprljaju ono što radiš, i tu nastaje autentičan umjetnički izraz.

  • +10
Nikša Marinović Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Kako je bilo stvarati album 'Paraliza' tijekom lockdowna?

Bilo je intenzivno. U tom periodu je stalo vrijeme, otuda i ime albuma, i bio je to period u kojem je čovjek imao vremena da se osvrne oko sebe, preispita svoju poziciju, zadrži fokus na onome što radi... Imali smo vremena za introspekciju, za koju inače nemamo vremena. Pjesme su izlazile iz mene kao direktan odraz tog vremena. Vidim i po drugim albumima koji su izlazili jaku refleksiju tog doba lockdowna. Nisam samo ja postigao to albumom 'Para; mnogi su u to doba pronašli svoj glazbeni jezik, a jedan od razloga je upravo taj što su radili za vrijeme lockdowna, perioda u kojem si imao priliku posvetiti se jednoj stvari, a ne mnogima.

Izvor: Društvene mreže

Album o kojemu govorimo izdao si za MAST produkciju, no znamo da si svoj prvi album izdao za jednog velikog izdavača... kao što znamo i da nisi bio sasvim zadovoljan angažmanom te kuće oko tvojih materijala.

E to je bila prava crna rupa. Croatia Records ponudila mi je ugovor za album 'Zajedno' iz 2013. godine, jedan njihov zaposlenik bio je oduševljen materijalima. Pristao sam na to. Dakle bio je to moj prvi kantautorski album koji je izašao pod okriljem Croatia Recordsa, ali oni su ofrlje obavili posao. Od mene su dobili pjesme, spotove... a oni su se trebali baviti samo marketingom. Na kraju sam i ja to odradio. Oni nisu bili napravili baš ništa, osim što su se hvalili kad je to izdanje ulazilo na one famozne top 10 liste albuma prema različitim izborima. To je ispala jedna grda priča koja se sigurno događa i raznim drugim izvođačima. Svima bih preporučio ili DIY pristup ili snimanje albuma pri nekom manjem labelu s kojim možeš normalno surađivati...

Čitavu emisiju s Nikšom Marinovićem poslušajte ovdje: