DO KRAJA OŽUJKA

Izložba 'Velika djela u malom formatu' u Galeriji MH

11.03.2022 u 18:19

Bionic
Reading

Izložba 'Velika djela u malom formatu' Đorđa Jandrića, Branka Lepena i Jakova Žapera, koja se otvara u petak u Galeriji Matice hrvatske u Zagrebu, donosi radove trojice autora koji se predstavljaju u za njih neuobičajenim, malim formatima

Po riječima Mladena Lučića, za vrijeme lockdowna prouzročenog pandemijom većina je umjetnika privremeno zaboravila na velike formate, instalacije, ambijente ili site specific objekte te se u osami svoga doma okrenula intimnijim zapisima, što je slučaj i s umjetnicima ove izložbe.

Kako je objasnio u predgovoru izložbe, oni do sada nisu bili skloni izražavati se u malom formatu kao ni u tehnikama drvenih bojica, akvarela ili akrilika no, rezimirajući neočekivano pozitivne rezultate svojih polugodišnjih črčkanja odlučili su izložiti svoje slike i crteže vođeni znatiželjom kako bi izgledale u galerijskim prostoru i bi li imale onu snagu i moć kao radovi po kojima su likovnoj javnosti poznati.

Njihova polazišna točka - konstruktivistička misao, odnosno propitivanje geometrijskih i minimalističkih zakonitosti unutar vlastitih umjetničkih istraživanja,ni sada ne odudara od njihovih prvih radova, no po prvi put kod sve trojice realizirana je i u malim formatima.

Lučić je ocijenio kako je interesantno te radove vidjeti zajedno izložene jer, premda su bitno različiti, mogli bi se očitati i kao djelo jednog autora sklonog geometrijskim varijacijama i eksperimentiranju.

Podsjeća da je Jakov Žaper po svom zvanju grafičar, po vokaciji umjetnik geometrijskog izraza, a ovaj se put odlučio uglavnom zgusnuti i grupirati radove, korelirajući ih međusobno u svim raznolikostima u smislu jedinstvene ambijentalne slikarske instalacije.

Slično postupa i Lepen, koji svoje akrilike slobodno raspoređuje na jednom zidu - riječ je o instalaciji od tridesetak akrila malih formata gdje autor svoja minimalistička i geometrijska iskustva prvi put odijeva bogatim koloritom te putem njega nastavlja svoja optička istraživanja koja je do sada prepuštao svjetlosti i njenim refleksijama, napomenuo je.

Đorđe Jandrić poznat je pak po svojim skulpturalnim hrpama koje su u stvari "opredmećeni crteži kvadrata kojem su upisani kružnica i trokut što je u biti tlocrt stošca, osnovne forme njegovih Hrpi", a na crtežima koji su trebali biti izloženi varira taj motiv. Pripremajući izložbu rasporedio ih je u svom ateljeu te ih je gledajući kao cjelinu odlučio snimiti in situ a uvećanu fotografiju izložiti na jednom od galerijskih zidova.

Lučić kaže da, premda je početna ideja bila da radovi budu predstavljeni publici klasičnim galerijskim postavom do toga nije došlo, jer su bez ikakvog dogovora umetnici odlučili od svojih malih pojedinačnih radova učiniti smislene cjeline predstavljajući ih kao jedinstvene instalacije ili virtualnu stvarnost.

"Nikada ranije Jandrić, Lepen i Žaper nisu svoja djela izlagali na klasičan način, pa unatoč početnoj želji, jednostavno protiv sebe nisu mogli. Zato i jesu umjetnici", zaključio je u predgovoru.

Izložbu se može pogledati do 25. ožujka.